Laryngorhinootologie 2003; 82(11): 760-763
DOI: 10.1055/s-2003-44538
Hauptvortrag
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Modernes Management von Blutungen im Kopf-Hals-Bereich

Modern Management of Bleeding Disorders and Haemorrhage in OtorhinolaryngologyK.-W.  Delank1
  • 1Hals-Nasen-Ohren-Klinik des Klinikums der Stadt Ludwigshafen am Rhein gGmbH (Direktor: Prof. Dr. K.-W. Delank)
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Blutungen und Gerinnungsstörungen sind nach wie vor häufige und mitunter schwerwiegende Ereignisse in der HNO-Heilkunde. In den vergangenen Jahren hat sich das Spektrum der diagnostischen und therapeutischen Optionen erheblich erweitert. Die vorliegende Arbeit fasst die fachspezifisch relevanten Entwicklungen und Innovationen vor dem Hintergrund einer umfassenden Literaturrecherche zusammen.

Methode: Die Prävalenz und die Ursachen HNO-ärztlich relevanter Blutungen wurden retrospektiv über 10 Jahre analysiert. Anhand ausgewählter Fälle werden die Möglichkeiten und die Grenzen moderner Therapieverfahren dargestellt. Die präoperative Gerinnungsdiagnostik wurde hinsichtlich qualitativer und ökonomischer Aspekte evaluiert.

Resultate: Die HNO-chirurgische Blutstillung kann mit Hilfe moderner Optiken und Mikroskope, differenzierter Lasertechniken und neuer hämostatischer Produkte präzise und zunehmend komfortabel durchgeführt werden. Die Einführung hämostaseologischer Stufenkonzepte und zeitgemäßer Anästhesieverfahren sowie verfeinerte, risikoreduzierte Methoden der interventionellen Radiologie haben wesentlich zu einer Verbesserung der medizinischen und ökonomischen Qualität des Blutungsmanagements der letzten Jahre beigetragen.

Schlussfolgerung: Die Prävention und die Prophylaxe von Blutungen ist durch standardisierte, hämostaseologische Screenings, atraumatische OP-Techniken sowie optimierte Methoden des Blut- und Gerinnungsersatzes und der Anästhesie nachweislich verbessert worden. Eine enge Kooperation mit dem interventionellen Radiologen ist insbesondere bei ungünstig lokalisierten, arteriellen Blutungsquellen heute üblich. In Zeiten begrenzter Budgets müssen organisatorische und wirtschaftliche Aspekte beim Blutungsmanagement berücksichtigt werden.

Abstract

Background: Bleeding disorders and haemorrhages are recognized as common and serious problems in otorhinolaryngology. Over the past decade a number of innovative technologies and therapeutical options have been established to improve the management of them. The aim of this paper is to present diagnostical and therapeutical concepts proved to be medically effective and economically acceptable and to review the international literature.

Methods: Bleeding disorders observed over a period of 10 years were analysed retrospectively to determine their prevalence and causes in otorhinolaryngology. Selected cases were used to illustrate both the efficacy and the limits of modern therapeutical options. A medico-economical evaluation of preoperative hemostaseological tests was carried out.

Results: Activated partial thromboplastin time (aPTT), Quick’s prothrombin time combined with a detailed bleeding history were found to be optimal parameters to screen most of the haemostaseological defects. The incidence and severity of perioperative diffuse haemorrhages could significantly be reduced by routineous use of modern anesthesiological procedures, like controlled hypotension, total intravenous anesthesia (TIVA) and augmented ventilation techniques. Advances in interventional radiology reduced the risk of embolization of hypervascularized tumors and led to increasing application in recurrent epistaxis. A new generation of endoscopes combined with different laser techniques made the surgical treatment of hemorrhage more precise, increased the comfortability for the bleeding patient and were helpfull to decrease the length of stay and blood transfusion rates.

Conclusion: Prevention and treatment of diffuse haemorrhages located within the craniocervical region can currently be optimized by an interdisciplinary dialog enrolling first of all the haemostaseologist and the anesthesiologist. Nowadays, close cooperation with the interventional radiologist is mandatory in the modern treatment of hypervascular lesions and vascular malformations. Moreover, it is necessary in emergency when otolaryngological measures faile to arrest bleedings from arterial site. Neither new techniques nor innovative strategies will be capable to compensate the experience and careful otolaryngologist.

Literatur

  • 1 Derkay C S. A cost-effective approach for preoperative hemostatic assessment in children undergoing adenotonsillectomy.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2000;  126 688-692
  • 2 Delank K W, Stoll W, Schuierer G, Wassmann H. Die Aneurysmablutung als Komplikation der Parazentese.  HNO. 1998;  46 (8) 762-765
  • 3 Goodnight S H, Hathaway W E. Screening tests of Hemostasis. In: Goodnight SH, Hathaway WE (eds) Disorders of Hemostasis and Thrombosis. Lancaster, PA; Mc Graw-Hill 2001: 41-51
  • 4 Valavanis A. Interventional Neuroradiology. Berlin; Springer 1993
  • 5 Hellstern P, Haubelt H, Bechtloff S. Präoperativer Ausschluß einer Blutungsneigung. In: Schönleben K (Hrsg) Umdenken in der Chirurgie. Sonderband zum Chirurgenkongress 2001. München, Marseille; 2001: 29-39
  • 6 Booke M, Mertes N, Wüllenweber J, van Aken H. Perioperativer Blutverlust - Die Rolle des Anästhesisten.  Dtsch Med Wochenschr. 1998;  123 569-572
  • 7 Klowden A J, Salem M R, Crystal G J. Eliminating blood transfusion: What about hypotensive anesthesia.  Aesthesiology. 2001;  94 542-543
  • 8 Luiz T, Kumpch M. Small volume resuscitation - solution for the routine or ultima ratio?.  Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2003;  38 199-202
  • 9 Adams H A, Piepenbrock S, Hempelmann G. Volume replacement solutions - pharmacology and clinical use.  Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 1998;  33 2-17
  • 10 Lasjaunias P, Marsot-Dupuch K, Doyon D. The radio-anatomical basis of arterial embolisation for epistaxis.  J Neuroradiol. 1979;  6 45-53
  • 11 Sparacino L L. Epistaxis management: what’s new and what’s noteworthy.  Lippincotts Prim Care Pract. 2000;  4 498-507
  • 12 Kornmesser H J. Blutungen und Blutstillung im Bereich des Gesichtsschädels. In: Berendes J (Hrsg). Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie.  Arch Oto-Rhino-Laryngol. 1978;  219 209-283
  • 13 Deitmer T. Gerinnungsuntersuchungen vor Tonsillektomie oder Adenotomie.  HNO. 2001;  49 344-346

Prof. Dr. K.-Wolfgang Delank

Hals-Nasen-Ohren-Klinik des Klinikums der Stadt Ludwigshafen am Rhein gGmbH

Bremserstraße 79 · 67063 Ludwigshafen

Email: hno@klilu.de