Klin Monbl Augenheilkd 2003; 220(11): 754-766
DOI: 10.1055/s-2003-44611
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Korrelation zwischen der konfokalen Tomographie des Nervus opticus (HRT) und der perimetrischen Frequenzverdoppelungstechnik (FDT)

Correlation Between Confocal Tomography of the Optic Nerve (HRT) and the Perimetric Frequency Doubling TechnologyRoberto  Sampaolesi1 , Paolo  Brusini2 , Juan  R.  Sampaolesi3
  • 1Honorar-Dozent des Lehrstuhles für Ophthalmologie, Medizinische Fakultät der Universität von Buenos Aires, Argentinien
  • 2Lehrstuhl für Ophthalmologie. Hospital „S. Maria della Misericordia”, Udine, Italien
  • 3Beisitzender Dozent, Lehrstuhl für Ophthalmologie, Medizinische Fakultät der Universität für Sozial- und Wirtschaftswissenschaften, Buenos Aires, Argentinien
Wir danken ganz besonders Dr. Vicente Carmelo Castiglia, Jefe de Sección de la Asesoría Científica del Hospital de Clinicas de Buenos Aires, Argentina, für seine Hilfe bei der statistischen Analyse
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Publikationsverlauf

Eingegangen: 25. November 2002

Angenommen: 29. August 2003

Publikationsdatum:
21. November 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Ziel dieser Arbeit ist, bei Patienten mit erhöhtem Augeninnendruck oder mit Glaukom eine Korrelation zwischen den mit konfokaler Tomographie (HRT) festgestellten fünf Phasen der Erkrankungsstadien des Sehnerven (N. opticus) und den mittels herkömmlicher Perimetrie (standardisierte automatische Perimetrie: SAP) festgestellten fünf Erkrankungsstadien des Gesichtsfeldes herzustellen. Diese Korrelation wurde in dem Diagramm des Glaukom-Staging-Systems (GSS) untersucht. Als zweites wurde versucht, eine Korrelation zwischen oben genanntem Staging des N. opticus und den mittels der nicht herkömmlichen Perimetrie (Frequenzverdoppelungstechnik: FDT) erhaltenen Ergebnissen des Gesichtsfeldes herzustellen. Diese Korrelation wurde in dem neuen Diagramm-Staging-System mit Frequenzverdoppelungstechnik erforscht. Material: Es wurden 58 Gesichtsfelder von 58 willkürlich ausgewählten Patienten mit Glaukom oder erhöhtem Augeninnendruck im Alter zwischen 15 und 65 Jahren untersucht (14 Augen mit Hypertension und 44 Augen mit Glaukom und Hypertension). Methode: Die Gesichtsfelder wurden mit standardisierter automatischer Perimetrie (SAP) und mit frequenzverdoppelnder Perimetrie (FDT) durchgeführt, und der N. opticus wurde mittels einer konfokalen Tomographie (Heidelberg-Retina-Tomograph) analysiert. Ergebnisse: In zumindest 40 % der untersuchten Gesichtsfelder, die mit herkömmlicher Perimetrie normal waren, wurden in der Frequenzverdoppelungstechnik glaukomatöse Gesichtsfeldschäden festgestellt, die topographisch den bei der Untersuchung mit konfokaler Tomographie (HRT) festgestellten Schäden des N. opticus entsprachen.

Abstract

Purpose and methods: To correlate the five phases of optic nerve (ON) damage staging, as assessed by means of confocal tomography (HRT) with the five stages of visual field, assessed by conventional perimetry (standard automatic perimetry, SAP) and classified in five stages according to the „GLAUCOMA STAGING SYSTEM”©. The second step was to correlate the same optic nerve staging system with the results of the visual field tested with non-conventional perimetry using the frequency doubling technology (FDT) employing the Humphrey-Zeiss and Welch-Allyn perimeter. The five stages of FDT visual field data evolution were classified according to the new „FDT STAGING SYSTEM”©. Material: 58 visual fields of 58 consecutive selected patients with either ocular hypertension or glaucoma with an age-range between 15 and 65 years. Method: Visual field examination was performed with conventional (Octopus G2 threshold test) and non-conventional perimetry (FDT N30 threshold test), and the ON was assessed with confocal tomography (Heidelberg Retina Tomograph). Results: In 40 % of the visual fields tested normal with conventional perimetry, non-conventional perimetry (FDT) detected glaucomatous visual field defects corresponding topographically with the optic nerve damage revealed by HRT. Conclusions: New non-conventional perimetric techniques such as FDT enable the very early detection of visual field defects topographically correlated to optic nerve damage.

Literatur

  • 1 Bathija R, Zangwill L, Berry C C. et al . Detection of early glaucomatous structural damage with confocal scanning laser tomography.  J Glaucoma. 1998;  7 121-127
  • 2 Bayer A, Maag K-P, Erb C. Detection of optic neuropathy in glaucomatous eyes with normal standard visual fields using a test battery of Short-wavelength Automated Perimetry and pattern electroretinography.  Ophthalmology. 2002;  109 1350-1361
  • 3 Brusini P, Busatto P. Frequency doubling perimetry in glaucoma early diagnosis.  Acta Ophthalmol Scand. 1998;  76 (Suppl 227) 23-24
  • 4 Brusini P, Tosoni C. FDT Staging System accuracy in classifying glaucomatous damage severity. Stratford; Poster presented at the 15th IPS Visual Field Symposium 2002 June: 26-30
  • 5 Brusini P, Busatto P, Driussi G B. Non-conventional visual field testing in patients with high-risk ocular hypertension. In: Wall M, Wild JM (eds) Perimetry Update 1998/99. The Hague, The Netherlands; Kugler Publications 1999: 349-354
  • 6 Brusini P. Clinical use of a new method for visual field damage classification in glaucoma.  Europ J Ophthalmol. 1996;  6 402-407
  • 7 Brusini P. Five-stages glaucoma damage classification using FDT indices. Prague; 1st Meeting Italian-Greek Glaucoma Societies March 21, 2001 (in press in Acta Ophthalmol Scand)
  • 8 Brusini P. Motion automated perimetry in glaucoma.  Acta Ophthalmol Scand. 1999;  77 (Suppl 229) 16-17
  • 9 Brusini P. Stadiazione del difetto perimetrico nel glaucoma. Editoriale I.N.C., Roma.  Oftalmographia. 1996;  2 1-24
  • 10 Bullimore M A, Wood J M, Swenson K. Motion perception in glaucoma.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1993;  34 3526-3533
  • 11 Cello K E, Nelson-Quigg J M, Johnson C A. Frequency doubling technology perimetry for detection of glaucomatous visual field loss.  Amer J Ophthalmol. 2000;  129 314-322
  • 12 Dandona L, Hendrickson A, Quigley H A. Selective effects of experimental glaucoma on axonal transport by retinal ganglion cells to the dorsal lateral geniculate nucleus.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1991;  32 1593-1599
  • 13 Delgado F, Maria M D. Automated perimetry. American Academy of ophthalmology December 2003
  • 14 Frissen L. A computer graphics visual field screener using high-pass spatial frequency resolution targets and multiple feedback devices.  Comum Ophthalmol Proc Ser. 1987;  49 441-446
  • 15 Frissen L. High-pass resolution perimetry. Recent developments. In: Heijl A (ed) Perimetry Update 1988/89. Amsterdam; Kugler and Ghedini 1989: 369-375
  • 16 Frissen L. Theoretical aspects of high-pass resolution perimetry. Malmö, Sweden; HighTech Vision AB 1991
  • 17 Glovinsky Y, Quigley H A, Dunkelberger G R. Retinal ganglion cell loss is size dependent in experimental glaucoma.  Invest OphthalmolVis Sci. 1991;  10 486-489
  • 18 Glovinsky Y, Quigley H A, Dunkelberger G R. Retinal ganglion cell loss is size dependent in experimental glaucoma.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1991;  32 484-491
  • 19 Iester M, Mikelberg F S, Courtright P, Drance S M. Correlation between the visual field indices and Heidelberg Retina Tomograph parameters.  J Glaucoma. 1997;  6 78-82
  • 20 Johnson C A, Samuels S J. Screening for glaucomatous visual field loss with frequency-doubling technology.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1997;  38 413-425
  • 21 Kampmeier J, Eiser B. Prospektive, randomisierte Vergleichsstudie von frequenzverdoppelnder Perimetrie und standardisierter automatischer Perimetrie bei Patienten mit Glaukom.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2001;  218 157-167
  • 22 Kelly D H. Frequency doubling in visual responses.  J Opt Soc Am. 1996;  110 486-489
  • 23 Maddess T, Henry G H. Performance of nonlinear visual units in ocular hypertension and glaucoma.  Clin Vis Sci. 1992;  7 371-383
  • 24 Matsumoto C, Okuyama S, Uyama K, Iwagaki A, Otori T. Automated flicker perimetry in glaucoma. Perimetry Update 1994/95. Amsterdam, New York; Kugler Publications 1995: 141-146
  • 25 Mikelberg F S, Parfitt C M, Swindale N V. et al . Ability of the Heidelberg Retinal Tomograph to detect early glaucomatous field loss.  J Glaucoma. 1995;  4 242-247
  • 26 Quigley H A, Dunkelberger G R, Green W R. Chronic human glaucoma causing selectively greater loss of large optic nerve fibers.  Ophthalmology. 1988;  95 357-363
  • 27 Quigley H A, Dunkelberger G R, Green W R. Retinal ganglion cell atrophy correlated with automated perimetry in human eyes with glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1989;  107 453-464
  • 28 Quigley H A, Sanchez R M, Dunkelberger G R. et al . Chronic glaucoma selectively damages large optic nerve fibers.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1987;  28 913-920
  • 29 Quigley H A. Identification of glaucoma-related visual field abnormality with the screening protocol of frequency doubling technology.  Amer J Ophthalmol. 1998;  125 819-829
  • 30 Sampaolesi R, Sampaolesi J R. Confocal Tomography of the retina and the optic nerve head. Chapter 10. Heidelberg; City-Druck 1999: 101-114
  • 31 Sampaolesi R, Sampaolesi J R. Confocal Tomography of the retina and the optic nerve head. Heidelberg; City-Druck 1999
  • 32 Sampaolesi R, Sampaolesi J R. The glaucomatous optic nerve staging system with confocal tomography. In: Fankhauser F and Fankhauser-Kwasniewska S (eds) Lasers in Ophthalmology - Surgical and Diagnostic Aspects. The Hague, The Netherlands; Kugler Publications (im Druck)
  • 33 Sampaolesi R, Sampaolesi J R. Tomografía confocal del nervio óptico y de la retina (Relato Anual).  Arch Oftalmol B Aires. 1995;  70 1-566
  • 34 Sample P A. Short-wavelength automated perimetry: its role in the clinic and for understanding ganglion cell function.  Progress in Retinal Research. 200;  19 369-383
  • 35 Sponsel W E, Arango S, Trigo Y, Mensah J. Clinical classification of glaucomatous visual field loss by frequency doubling technology.  Amer J Ophthalmol. 1998;  125 830-835
  • 36 Teesalu P, Vihanninjoki K, Airaksinen J, Tuulonen A, Läära E. Correlation of blue-on-yellow visual fields with Scanning Confocal Laser optic disc measurements.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1997;  38 2452-2459
  • 37 Thomas R, Bhat S, Muliyil J P, Parikh R, Geroge R. Frequency doubling perimetry in glaucoma.  J of Glaucoma. 2002;  11 46-50
  • 38 Wu L-L, Suzuki Y, Kunimatsu S, Araie M, Iwase A, Tomita G. Frequency doubling technology and confocal scanning ophthalmoscopic optic disc analysis in open-angle glaucoma with hemifield defects.  J of Glaucoma. 2001;  10 256-260
  • 39 Yücel Y H, Zhang Q, Weinreb R N, Kaufman P L, Gupta N. Atrophy of relay neurons in magno- and parvocellular layers in the lateral geniculate nucleus in experimental glaucoma.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2001;  42 3216-3222

Prof. Dr. Roberto Sampaolesi

Medizinische Fakultät der Universität von Buenos Aires

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