Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(6): 672-677
DOI: 10.1055/s-2003-812404
Revisionshüftendoprothetik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Revisionshüftendoprothetik: Untersuchung des prädiktiven Werts einer radiologischen Defektklassifikation

Revision Total Hip Arthroplasty: Analysis of the Predictive Value of a Radiographic Classification System for Assessment of Bone Stock LossW.  Käfer1 , S.  Kinkel1 , W.  Puhl1 , S.  Kessler2
  • 1Orthopädische Klinik mit Querschnittgelähmtenzentrum der Universität Ulm
  • 2Städtisches Krankenhaus, Orthopädische Abteilung, Sindelfingen
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Publication Date:
16 December 2003 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Ziel der Studie war die Analyse des prädiktiven Werts hinsichtlich Implantat und Knochenersatz einer radiologischen Klassifikation, die dem Einschätzen des knöchernen Substanzdefekts und darauf basierend einer Therapieempfehlung vor Revisionshüftendoprothetik dient. Methodik: 33 konsekutive Patienten mit aseptischer Hüft-Totalendoprothesen-Lockerung wurden in die Studie eingeschlossen. Untersucht wurde die Saleh-Defektklassifikation. Der prädiktive Wert wurde durch einen verblindeten Vergleich der radiologischen Defektbeurteilung und der daraus resultierenden Therapieempfehlung hinsichtlich Implantat und Bonegraft mit dem tatsächlichen intraoperativen Vorgehen ermittelt. Das Ausmaß der gegenseitigen Abhängigkeit der ordinalen Daten wurde durch den Spearman-Rangkorrelationskoeffizienten (rs) bestimmt. Ergebnisse: Die Analyse des prädiktiven Werts erbrachte Korrelationskoeffizienten (rs) zwischen der präoperativen Einschätzung und dem intraoperativ verwendeten Implantat von 0,53 für die azetabuläre Klassifikation (p < 0,01) sowie von 0,63 für die femorale Klassifikation (p < 0,01). Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass die Saleh-Klassifikation azetabulär kein zuverlässiges Einschätzen des notwendigen Implantats bzw. Knochenersatzes erlaubt, während femoral eine ausreichende Übereinstimmung besteht. Dies sollte im Rahmen der individuellen OP-Planung berücksichtigt werden.

Abstract

Aim: The aim of this study was to evaluate the predictive value of a radiographic classification system concerning implant and bone graft in revision total hip arthroplasty. This classification is used to assess bone stock loss prior to surgery, thus hypothetically enabling an adequate choice of the implant and bone graft required. Method: 33 consecutive patients with the diagnosis of aseptic failure of total hip arthroplasty were included in the study. The investigation was performed using the classification system according to Saleh et al. The predictive value was analyzed by comparing the radiographically based recommendation concerning implant and bone graft and the intraoperative procedure according to a blinded observer technique. The Spearman coefficient of correlation (rs) was used to establish levels of agreement among multiple ordinal variables. Results: Analysis of correlation between preoperative radiological estimations and intraoperative conclusions concerning implant and bone graft revealed coefficients of correlation (rs) of 0.53 (p < 0.01) for the acetabular and of 0.63 (p < 0.01) for the femoral classification. Conclusion: Our results indicate that the Saleh classification does not provide sufficient information for preoperative assessment of the revision implant and bone graft required concerning the acetabular side, whereas planning of the operative procedure regarding the femoral implant seems to be possible. These ambivalent findings should be taken into account prior to revision total hip arthroplasty.

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Dr. med. Wolfram Käfer

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