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DOI: 10.1055/s-2003-812451
Sind Abbrüche im methadongestützten Opiatentzug bedingt durch Entzugssymptomatik oder Suchtmittelverlangen?
Is Premature Termination of Opiate Detoxification Due to Intensive Withdrawal or Craving?Publication History
Publication Date:
27 January 2004 (online)
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Zusammenfassung
Die stationäre Entzugsbehandlung Opiatabhängiger ist mit Abbruchraten von ca. 50 % belastet. Dies wird oft auf die Unerträglichkeit der Entzugssymptome zurückgeführt. In dieser Studie wird der Zusammenhang der Abbruchquote mit Intensität und Dauer der Entzugssymptome bzw. des Heroinverlangens untersucht. 130 konsekutiv aufgenommene Opiatabhängige einer qualifizierten Entzugsstation bewerteten täglich die Intensität der Entzugssymptomatik anhand einer etablierten Skala (SOWS) sowie die Intensität des Suchtmittelverlangens anhand einer visuellen Analogskala. Die Behandlung erfolgte methadongestützt bei symptomgeleiteter entzugslindernder Medikation. 66 Patienten (50,8 %) brachen die Entzugsbehandlung vorzeitig ab. In den letzten drei Tagen vor Abbruch hatten Abbrecher jedoch kein höheres Heroinverlangen und sogar schwächere Entzugssymptome als Nichtabbrecher an den entsprechenden Tagen. Demnach ist die Intensität der Entzugssymptome bzw. des Heroinverlangens nicht vorrangige Ursache für Behandlungsabbrüche in der Opiatentzugsbehandlung.
Abstract
Opiate addicts terminate inpatient detoxification prematurely in about 50 % of treatment episodes. Premature termination of treatment is often considered to be motivated by intensive withdrawal symptoms. Therefore, the relation between discontinuing treatment and the intensity of withdrawal symptoms and heroin craving is investigated. 130 opiate addicts consecutively admitted to a detoxification ward daily assessed the intensity of withdrawal symptoms on the Short Opiate Withdrawal Scale (SOWS) as well as the intensity of heroin craving on a visual analogue scale. Withdrawal symptoms were treated by stepwise reduction of methadone and symptom-oriented medication. 66 patients (50.8 %) terminated treatment prematurely. However, during the days preceding treatment termination, these patients did not differ from regularly detoxified patients assessed on corresponding days with respect to craving, and reported even less intensity of withdrawal symptoms. In conclusion, neither the intensity of withdrawal symptoms nor the intensity of heroin craving constitutes the primary reason for premature termination of detoxification.
Literatur
- 1 Kleber H D. Opioids: Detoxification. In: Galanter M, Kleber HD (ed). Textbook of Substance Abuse Treatment. Second edition. Washington: American Psychiatric Press 1999: 251-269
- 2 Backmund M, Eichenlaub D, Soyka M. Das Bundesmodellprojekt „Qualifizierte Entzugsbehandlung Drogenabhängiger” an einem Krankenhaus der Maximalversorgung: Konzepte, Inanspruchnahme und klinische Ergebnisse. Gesundheitswesen. 1998; 60 552-557
- 3 Gößling H W, Gunkel S, Schneider U, Melles W. Häufigkeit und Bedingungsfaktoren des Behandlungsabbruchs im stationären Drogenentzug. Fortschr Neurol Psychiat. 2001; 69 474-481
- 4 Mattick R, Hall W. Are detoxification programmes effective?. Lancet. 1996; 347 97-100
- 5 Legarda J L, Gossop M. A 24-h inpatient detoxification treatment for heroin addicts: a preliminary investigation. Drug Alcohol Depend. 1994; 35 91-93
- 6 Scherbaum N, Klein S, Kaube H, Kienbaum P, Peters J, Gastpar M. Alternative strategies of opiate detoxification: Evaluation of the so-called ultra rapid detoxification. Pharmacopsychiatry. 1998; 31 205-209
- 7 Gossop M. The development of a short opiate withdrawal scale (SOWS). Addict Behav. 1990; 15 487-490
- 8 Juliano L M, Brandon T H. Reactivity to instructed smoking availability and environmental cues: evidence with urge and reaction time. Exp Clin Psychopharmacol. 1998; 6 45-53
- 9 Droungas A, Ehrman R N, Childress A R, O'Brien C P. Effect of smoking cues and cigarette availability on craving and smoking behavior. Addict Behav. 1995; 20 657-673
- 10 Lyvers M. Drug addiction as a physical disease: The role of physical dependence and other chronic drug-induced neurophysiological changes in compulsive drug self-administration. Exp Clin Psychopharmacol. 1998; 6 107-125
- 11 Simpson D D, Joe G W. Motivation as a predictor of early dropout from drug abuse treatment. Psychotherapy. 1993; 30 357-368
- 12 Gossop M, Bradley B, Phillips G. An investigation of withdrawal symptoms shown by opiate addicts during and subsequent to a 21-day inpatient methadone detoxification procedure. Addict Behav. 1987; 12 1-6
- 13 Gossop M, Griffiths P, Bradley B, Strang J. Opiate withdrawal symptoms in response to 10-day and 21-day methadone withdrawal programmes. Br J Psychiatry. 1989; 154 360-363
- 14 Strang J, Gossop M. Comparison of linear versus inverse exponential methadone reduction curves in the detoxification of opiate addicts. Addict Behav. 1990; 15 541-547
Priv.-Doz. Dr. med. Norbert Scherbaum
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie · Rheinische Kliniken Essen, Universität Duisburg-Essen
Virchowstr. 174
45147 Essen