Klin Monbl Augenheilkd 2003; 220(12): 835-839
DOI: 10.1055/s-2003-812552
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intraocular Pressure after Phacoemulsification with Posterior Chamber Lens Implantation in Open-Angle Glaucoma

Intraokulardruck nach Phakoemulsifikation mit Hinterkammerlinsenimplantation bei OffenwinkelglaukomMojca  Hudovernik1 , Dušica  Pahor1
  • 1Department of Ophthalmology, Teaching Hospital Maribor, Maribor, Slovenia
Further Information

Publication History

Eingegangen: 5. Mai 2003

Angenommen: 13. August 2003

Publication Date:
05 January 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Zur Evaluation der Intraokulardruck(IOP)-Änderungen nach Phakoemulsifikation (Phako) bei Hinterkammerlinsenimplantation (PC-IOL) in Augen mit primär-chronischem Offenwinkelglaukom (POAG) mindestens zwei Jahre nach Operation. Patienten und Methoden: In dieser retrospektiven Studie waren 19 Augen von 13 POAG-Patienten mit regulärer Clear-cornea-Phako mit Hinterkammerlinsenimplantation und einem postoperativen Nachuntersuchungszeitraum von mindestens zwei Jahren eingeschlossen. Kein Patient hatte vorhergehende intraokulare Eingriffe oder eine Argonlasertrabekuloplastik. Ergebnisse: Der durchschnittliche präoperative IOP lag bei 16,9 ± 2 mm Hg. Der durchschnittliche Nachbeobachtungszeitraum lag bei 36 ± 11,8 Monaten. In der ersten postoperativen Woche zeigte sich ein signifikanter Abfall des durchschnittlichen IOP (13,8 ± 3,0 mm Hg; p = 0,000). Nach 1 und 4 Monaten postoperativ war der IOP weiterhin signifikant geringer als präoperativ. 8 Monate postoperativ zeigte der IOP einen signifikanten Anstieg auf 15,9 ± 2,9 mm Hg (p = 0,022) im Hinblick auf die erste postoperative Woche, mit einem erneuten signifikanten Abfall auf 15,5 ± 2,6 mm Hg (p = 0,020) nach 1 Jahr postoperativ und annähernd auch im 2. und 3. postoperativen Jahr. Nach 4 Jahren lag der durchschnittliche IOP bei 15,0 ± 3,1 mm Hg (p = 0,216), wobei die statistische Nichtsignifikanz auf die zu geringe Patientenanzahl zurückgeführt wird. In 79 % (15 Augen) unserer Fälle blieb die antiglaukomatöse Therapie unverändert, in 21 % (4 Augen) war die Therapie reduziert. Schlussfolgerungen: Eine komplikationslose Phakoemulsifikation mit Hinterkammerlinsenimplantation in gut kontrollierten primär-chronischen Offenwinkelglaukomaugen war assoziiert mit einem statistisch signifikanten langfristigen Abfall des Introkulardrucks, die postoperative antiglaukomatöse Medikation konnte in mehr als 20 % der Augen reduziert werden.

Abstract

Background: To evaluate changes in intraocular pressure (IOP) after phacoemulsification (Phaco) with posterior chamber lens (PC IOL) implantation in eyes with primary open-angle glaucoma (POAG) at least 2 years after surgery. Patients and methods: 19 eyes of 13 POAG patients who underwent uneventful clear cornea Phaco with PC IOL implantation and with follow-up of at least 2 years after surgery were included in this retrospective study. None of them had previous intraocular surgery or argon laser trabeculoplasty. Results: The average preoperative IOP was 16.9 ± 2.02 mm Hg. The average follow-up of was 36 ± 11.8 months. 1 week after surgery a significant decrease in average IOP was observed (13.8 ± 3.0 mm Hg; P = 0.000). 1 and 4 months after surgery IOP was still significantly lower than preoperatively. 8 months after surgery IOP significantly increased to 15.9 mm Hg (± 2.9 mm Hg; P = 0.022) with respect to 1 week postoperatively, but then again significantly decreased to 15.5 mm Hg (± 2.6 mm Hg; P = 0.020) 1 year after surgery and stayed approximately the same at 2 and 3 years after surgery. After 4 years the average IOP was 15.0 mm Hg (± 3.1 mm Hg; P = 0.216), that was statistically insignificant because of the small number of patients. In 79 % (15 eyes) of our cases medical antiglaucoma treatment was unchanged, in 21 % (4 eyes) the therapy was reduced. Conclusions: Uneventful Phaco with PC IOL implantation in good medically controlled POAG eyes was associated with a statistically significant long-term decrease in IOP, allowing the reduction of postoperative antiglaucoma medications in more than 20 % of the eyes.

References

  • 1 Cekic O, Batman C, Totan Y, Emre M I, Zilelioglu O. Changes in anterior chamber depth and intraocular pressure after phacoemulsification and posterior chamber intraocular lens implantation.  Ophthalmic Surg Lasers. 1998;  29 (8) 639-642
  • 2 Handa J, Henry C, Krupin T, Keates E. Extracapsular cataract extraction and posterior chamber lens implantation in patients with glaucoma.  Arch Ophthalmol. 1987;  105 765-769
  • 3 Hayashi K, Hayashi H, Nakao F, Hayashi F. Effect of cataract surgery on intraocular pressure control in glaucoma patients.  J Cataract Refract Surg. 2001;  27 (11) 1779-1786
  • 4 Hayashi K, Hayashi H, Nakao F, Hayashi F. Changes in anterior chamber angle width and depth after intraocular lens implantation in eyes with glaucoma.  Ophthalmology. 2000;  107 698-703
  • 5 Jahn C E. Reduced intraocular pressure after phacoemulsification and posterior chamber intraocular lens implantation.  J Cataract Refract Surg. 1997;  23 1260-1264
  • 6 Kim D D, Doyle W, Smith F. Intraocular pressure reduction following phacoemulsification cataract extraction with posterior chamber lens implantation in glaucoma patients.  Ophthalmic Surg Lasers. 1999;  30 (1) 37-40
  • 7 Link S, Haring G, Hedderich J. Effect of phacoemulsification and posterior chamber lens implantation on intraocular pressure in patients with and without open-angle glaucoma.  Ophthalmologe. 2000;  97 (6) 402-406
  • 8 Mercur A, Damji K F, Mintsioulis G, Hodge W G. Intraocular pressure decrease after phacoemulsification in patients with pseudoexfoliation syndrome.  J Cataract Refract Surg. 2001;  27 (4) 528-532
  • 9 Meyer M A, Savitt M L, Kopitas E. The effect of phacoemulsification on aqueous outflow facility.  Ophthalmology. 1997;  104 1221-1227
  • 10 Ostbaum S A. The lens and angle-closure glaucoma (editorial).  J Cataract Refract Surg. 2000;  26 941-942
  • 11 Ostbaum S A. Glaucoma and intraocular lens implantation.  J Cataract Refract Surg. 1986;  12 257-261
  • 12 Perasalo R. Phacoemulsification of cataract in eyes with glaucoma.  Acta Ophthalmol Scand. 1997;  75 (3) 299-300
  • 13 Pohjalainen T, Vesti E, Uusitalo R J, Laatikainen L. Phacoemulsification and intraocular lens implantation in eyes with open-angle glaucoma.  Acta Ophthalmol Scand. 2001;  79 (3) 313-316
  • 14 Shingleton B J, Gamell L S, O'Donoghue M W, Baylus S L, King R. Long-term changes in intraocular pressure after clear corneal phacoemulsification: normal patients versus glaucoma suspect and glaucoma patients.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 (7) 885-890
  • 15 Shingleton B J, Wadhwani R A, O'Donoghue M W, Baylus S, Hoey H. Evaluation of intraocular pressure in the immediate period after phacoemulsification.  J Cataract Refract Surg. 2001;  27 (4) 524-527
  • 16 Suzuki R, Tanaka K, Sagara T, Fujiwara N. Reduction of intraocular pressure after phacoemulsification and aspiration with intraocular lens implantation.  Ophthalmologica. 1994;  208 254-258
  • 17 Tennen D G, Masket S. Short- and long-term effect of clear corneal incisions on intraocular pressure.  J Cataract Refract Surg. 1996;  22 568-570
  • 18 Tong J T, Miller K M. Intraocular pressure change after sutureless phacoemulsification and foldable posterior chamber lens implantation.  J Cataract Refract Surg. 1998;  24 (2) 256-262

Dr. Mojca Hudovernik

Dept. of Ophthalmologie · Teaching Hospital Maribor

Ljubljanska 5

2000 Maribor · Slovenia