Zusammenfassung
Ziel: Evaluierung der technischen Machbarkeit der Implantation des Monorail-RX-HerculinkTM -Stent-Systems in die Nierenarterien ohne Vordilatation. Methode: Bei 42 Patienten (mittleres Alter 71 Jahre) aus 4 Zentren wurde eine Implantation des RX-HerculinkTM -Stents in 44 Nierenarterien durchgeführt. Der mittlere Stenosegrad betrug 83,8 %, die mittlere Länge der Stenosen 7,5 mm. Die Stenosen waren in 38 Fällen am Ostium gelegen, in 6 Fällen in der ostiumnahen A. renalis. Ergebnisse: In 42 Fällen war die Implantation ohne Vordehnung möglich, in 2 Fällen wurde vordilatiert. In keinem der Fälle war eine Ablösung des Stents vom Ballon zu beobachten. Bei einer Stenose war aufgrund der Länge von 17 mm die Implantation von 2 Stents notwendig. In 9 Fällen war eine Nachdehnung mit einem größeren Ballon oder höheren Ballondruck notwendig. Reststenosen über 30 % waren nicht zu beobachten. Bei zwei Patienten war ein Hämatom an der Punktionsstelle aufgetreten. In den Nachkontrollen traten bei insgesamt 5 Stents nach 26 bis 126 Wochen Rezidivstenosen auf, die in 3 Fällen eine erneute Intervention erforderten. Die primäre Offenheitsrate nach 6 und 12 Monaten betrug jeweils 0,92 ± 0,056 nach Kaplan-Meier, die sekundäre Offenheitsrate nach 6 und 12 Monaten 1,0 ± 0,0. Schlussfolgerungen: Die Implantation des RX-HerculinkTM -Stent-Systems in die Nierenarterien ohne Vordehnung ist technisch machbar und sicher. Die Komplikationsrate ist gering.
Abstract
Purpose: To evaluate the technical feasibility of the implantation of the monorail RX HerculinkTM system into the renal arteries without pre-dilatation. Materials and Methods: Forty-two patients (mean age 71 years) from four centers with a total of 44 renal artery stenoses underwent implantation of the RX HerculinkTM stent. The mean grade of the stenosis was 83.8 %, the mean length 7.5 mm. The stenoses were ostial in 38 cases and in immediate proximity to the ostium in 6 cases. The mean follow-up-period was 57 weeks (24 - 176 weeks). Results: In 42 cases, the implantation was successful without pre-dilatation. In 2 cases, pre-dilatation was carried out. In none of the cases, detachment of the stent from the balloon was observed. In one stenosis with a length of 17 mm, implantation of two stents was performed. In 9 cases, post-dilatation with a larger balloon or higher balloon pressure was necessary. Residual stenoses exceeding 30 % were not observed. Two patients developed local bleeding at the puncture site. During the follow-up, restenoses were observed in 5 stents after 26 to 126 weeks, which necessitated a second intervention in 3 cases (PTA in 2 cases, re-stenting in 1 case). The primary patency rate after 6 and 12 months was 0.92 ± 0.056 according to Kaplan-Meier, the secondary patency rate after 6 and 12 months was 1.0 ± 0.0. Conclusion: Implantation of the RX HerculinkTM stent system into the renal arteries without pre-dilatation is technically feasible and safe. Even without pre-dilatation, the stent-system can be advanced through the stenosis without detachment. The complication rate is low. Our clinical results are comparable to previous studies.
Key words
Renal angiography - renal arteries, transluminal angioplasty - renal arteries, stenosis or obstruction - stents and prostheses - arteriosclerosis
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Dr. Christian Neumann
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