Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-817634
Wertigkeit der Magnetresonanzangiographie zur präoperativen Beurteilung des peripankreatischen Gefäßstatus bei Pankreaskarzinomen
The Role of Magnetic Resonance Imaging in the Preoperative Evaluation of the Peripancreatic Vasculature in Pancreas CarcinomaPublication History
Publication Date:
11 February 2004 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Bestimmung der Wertigkeit der Magnetresonanzangiographie (MRA) zur präoperativen Beurteilung der Gefäßbeteiligung bei Pankreaskarzinomen. Patienten und Methode: 42 Patienten mit dringender klinischer Verdachtsdiagnose eines Pankreaskarzinoms wurden präoperativ untersucht. Das Untersuchungsprotokoll umfasste eine MR-Angiographiesequenz (MRA) und verschiedene tomographische Sequenzen (MRT). Die peripankreatischen Arterien und Venen wurden hinsichtlich einer tumorösen Wandinfiltration analysiert. Bei vorhandener Infiltration wurde das Ausmaß derselben anhand einer 5-stufigen Gradeinteilung beurteilt. Die Untersuchungsergebnisse wurden ausschließlich anhand der Operationsberichte bzw. der histologischen Befunde verifiziert. Ergebnisse: Die Sensitivität der MRA betrug 61 % (19/31 evaluierte Gefäßsegmente), die Spezifität 97 % (148/153). Sensitivität und Spezifität der tomographischen Untersuchungen betrugen gleichermaßen 94 % (29/31 bzw. 144/153 evaluierte Gefäßsegmente). Der Unterschied in der Sensitivität von MRA und MRT war statistisch signifikant (p < 0,01). Eine korrekte Unterteilung der Gefäßwandinfiltration in Infiltrationsgrade war mit der MRA in 58 % (18/31) der Fälle und mittels MRT in 74 % (23/31) der Fälle möglich. Schlussfolgerung: Die MRA allein erlaubt keine suffiziente Beurteilung der Beziehung Tumor - Gefäß, die Methode gibt jedoch einen umfassenden Überblick über die Gefäßanatomie. Für die Evaluierung des peripankreatischen Gefäßstatus ist ein kombiniertes Sequenzprotokoll mit MRA- und MRT-Sequenzen obligat.
Abstract
Purpose: To evaluate the accuracy of magnetic resonance angiography (MRA) to predict vascular involvement in pancreas carcinoma. Materials and Methods: This prospective trial included 42 patients with suspected pancreas carcinoma. All patients underwent MRA, different tomographic sequences (MRI) and surgery. Peripancreatic vessels were analyzed for vascular involvement, with the tumor infiltration graded on a scale of 0 to 4 (grade 0 - 4). The imaging findings were correlated with surgery and histopathology. Results: The sensitivity of MRA to predict vascular involvement was 61 % (19 of 31 evaluated vessels) and the specificity 97 % (148 of 153). Sensitivity and specificity for axial MRI were both 94 % (29 of 31 and 144 of 153 evaluated vessels). The difference in the sensitivities of MRA and MRI was statistically significant (p < 0.01). Vascular involvement was correctly graded in 58 % (18 of 31) by MRA and in 74 % (23 of 31) by MRI. Conclusion: MRA alone is not sufficient to diagnose vascular involvement in pancreas carcinoma, but provides an adequate overview of the vascular anatomy. A combined protocol of MRA and MRI is needed for an acceptable evaluation of the peripancreatic vessels.
Key words
Magnetic resonance (MR) - vascular studies - MR angiography - MR imaging - pancreas, neoplasms
Literatur
- 1 Boring C C, Squires T S, Tong T. Cancer statistics 1991. CA Cancer J Clin. 1991; 41 19-51
- 2 Raptopoulos V, Steer M L, Sheiman R G, Vrachliotis T G, Gougoutas C A, Movson J S. The use of helical CT and CT angiography to predict vascular involvement from pancreatic cancer: correlation with findings at surgery. Am J Roentgenol. 1997; 168 971-977
- 3 Boos M, Scheffler K, Ott H W. Konventionelle MRA und ceMRA der extrakraniellen Gefäßabschnitte. Radiologe. 1997; 37 515-528
- 4 Prince M R, Narasimham D L, Stanley J C, Chenevert T L, Williams D M, Marx M V, Cho K J. Breath-hold gadolinium-enhanced MR Angiography of the abdominal aorta and its major branches. Radiology. 1995; 197 785-792
- 5 Lentschig M G, Reimer P, Rummeny E, Grenzheuser C, Daldrup H E, Berns T, Dinse P, Sulkowski U, Peters P E. Die Wertigkeit der 3-Phasen-Spiral-CT und der Magnetresonanztomographie in der präoperativen Diagnostik des Pankreaskarzinoms. Radiologe. 1996; 36 406-412
- 6 Megibow A J, Zhou X H, Rotterdam H, Francis I R, Zerhouni E A, Balfe D M, Weinreb J C, Aisen A, Kuhlman J, Heiken J P, Gatsonis C, McNeil B J. Pancreatic adenocarcinoma: CT versus MR imaging in the evaluation of resectability - report of the radiology diagnostic oncology group. Radiology. 1995; 195 327-332
- 7 Vellet A D, Romano W, Bach D B, Passi R B, Taves D H, Munk P L. Adenocarcinoma of the pancreatic ducts: comparative evaluation with CT and MR imaging at 1.5T. Radiology. 1992; 183 87-95
- 8 Sironi S, de Cobelli F, Zerbi A, Angeli E, Balzano G, Taccagni G, di Carlo V, del M aschio . Pancreatic adenocarcinoma: assessment of vascular invasion with high-field MR imaging and a phased-array coil. Am J Roentgenol. 1996; 167 997-1001
- 9 Arslan A, Buanes T, Geitung J T. Pancreatic carcinoma: MR, MR angiography and helical CT in the evaluation of vascular invasion. Europ J Radiol. 2001; 38,2 151-159
- 10 Trede M, Rumstadt B, Wendl K, Gaa J, Tesdal K, Lehmann K J, Meier-Willersen H J, Pescatore P, Schmoll J. Ultrafast magnetic resonance imaging improves the staging of pancreatic tumors. Ann Surg. 1997; 226 393-407
- 11 Gaa J, Wendl K, Tesdal I K, Meier-Willersen H J, Lehmann K J, Böhm C, Möckel R, Richter A, Trede M, Georgi M. Kombinierter Einsatz von MRT, MRCP und kontrastverstärkter 2-Phasen 3D-MRA in der Diagnostik von Pankreastumoren: erste klinische Ergebnisse. Fortschr Röntgenstr. 1999; 170 528-533
- 12 Rofsky N M, Lee F S, Laub G, Pollack M A, Krinsky G A, Thomasson D, Ambrosino M M, Weinreb J C. Abdominal MR imaging with a Volumetric Interpolated Breath-hold Examination. Radiology. 1999; 212 876-884
- 13 Dobritz M, Radkow T, Nittka M, Bautz W, Fellner F A. VIBE mit paralleler Akquisitionstechnik - eine neue Möglichkeit der dynamischen kontrastverstärkten MRT der Leber. Fortschr Rontgenstr. 2002; 174 738-741
- 14 Pandharipande P V, Lee V S, Morgan G R, Teperman L W, Krinsky G A, Rofsky N M, Roy M C, Weinreb J C. Vascular and extravascular complications of liver transplantation: comprehensive evaluation with three-dimensional contrast-enhanced volumetric MR imaging and MR cholangiopancreatography. Am J Roentgenol. 2001; 177 1101-1107
- 15 Horton K M, Fishman E K. Multidetector CT angiography of pancreatic carcinoma: Part 1, Evaluation of arterial involvement. Am J Roentgenol. 2002; 178 827-831
- 16 Kopka L, Rogalla P, Hamm B. Mehrschicht-Spiral-CT des Abdomens. Fortschr Roentgenstr. 2002; 174 273-282
Priv. Doz. Dr. med. M. Reuter
Klinik für Diagnostische Radiologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel
Arnold-Heller-Straße 9
24105 Kiel
Phone: 0431-597-3022
Fax: 0431-597-3151
Email: Michael.Reuter@rad.uni-kiel.de