Sprache · Stimme · Gehör 2004; 28(2): 60-69
DOI: 10.1055/s-2004-818996
Schwerpunktthema
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einseitige Innenohrschwerhörigkeit bei Kindern und Jugendlichen: Diagnostik und Intervention

Unilateral Sensorineural Hearing Loss in Children and AdolescentsF. Rosanowski1 , U. Hoppe1
  • 1Abteilung für Phoniatrie und Pädaudiologie (Vorstand: Prof. Dr. Dr. U. Eysholdt), Universitätsklinikum Erlangen
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Publication Date:
16 June 2004 (online)

Zusammenfassung

In der Praxis wird gemeinhin angenommen, dass eine einseitige Innenohrschwerhörigkeit bei einem Kind oder Jugendlichen in der Regel keine Einschränkung der intellektuell-kognitiven, sprachlichen und kommunikativ-sozialen Leistungen bzw. deren Entwicklung bedingt. Das Vorgehen des Klinikers beschränkt sich daher in der Regel auf die Bestimmung der Art und des Ausmaßes der Schwerhörigkeit, den Ausschluss möglicher Ursachen und anderer körperlicher Auffälligkeiten, die Information der Eltern über die Existenz der Störung und deren Harmlosigkeit im Hinblick auf die Entwicklung des Kindes sowie auf die Empfehlung der Sitzposition im Klassenraum mit dem (besser) hörenden Ohr zum Lehrer bzw. zu den Mitschülern. In dieser Arbeit wird nach der Darlegung relevanter epidemiologischer Aspekte ein differenzierterer Zugang propagiert: Dazu zählt auf der diagnostischen Seite vor allem die gleichwertige Berücksichtigung von Audiometrie und profunder Entwicklungsdiagnostik. Ziel der Therapie und Gradmesser ihres Erfolges ist der ungestörte Besuch der Regelschule eines sprachlich, kognitiv und emotional regelrecht entwickelten Kindes.

Abstract

This paper offers a general overview on unilateral hearing loss in children and adolescents. It focuses on epidemiologic aspects, the importance of binaural hearing for the localisation of speech and on the effects of noise on speech recognition. Learning, educational and emotional factors are described as important outcome measures both in the diagnostic and therapeutic field. According to the literature there is ample evidence that children and adolescents with unilateral sensorineural hearing loss are at risk for complications in communication, education and emotion. So, a comprehensive medical approach has to cover both audiologic aspects and issues of developmental psychology.

Literatur

  • 1 Bess F H, Tharpe A M. An introduction to unilateral sensorineural hearing loss in children.  Ear Hear. 1986;  7 3-13
  • 2 Bess F H, Tharpe A M. Performance and management of children with unilateral sensorineural hearing loss.  Scand Audiol Suppl. 1988;  30 75-79
  • 3 Antes G, Bassler D, Forster J. Evidenz-basierte Medizin. Stuttgart; Thieme Verlag 2003
  • 4 Tharpe A M, Bess F H. Minimal, progressive, and fluctuating hearing losses in children.  Ped Clin North Am. 1999;  46 65-78
  • 5 Tharpe A M, Bess F H. Identification and management of children with minimal hearing loss.  Int J Pdiatr Otorhinolaryngol. 1991;  21 41-50
  • 6 Bergman M. Binaural hearing.  Arch Otolaryngol. 1957;  66 12-22
  • 7 Everberg G. Etiology of unilateral deafness.  Ann Otol Rhinol Laryngol. 1960;  69 711-730
  • 8 Kinney C E. Hearing impairments in children.  Laryngoscope. 1953;  63 220-226
  • 9 Tarkkanen J, Aho J. Unilateral deafness in children.  Otolaryngol. 1966;  61 270-278
  • 10 Vartiainen E, Karjalainen S. Prevalence and etiology of unilateral sensorineural hearing impairment in a Finnish childhood population.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 1998;  15 253-259
  • 11 Ptok M. Grundlagen für das Neugeborenen-Hörscreening (Standard of Care).  HNO. 2003;  51 876-879
  • 12 Brookhouser P E, Worthington D W, Kelly W J. Noise-induced hearing loss in children.  Laryngoscope. 1992;  102 645-655
  • 13 Bao X, Wong V. Brainstem auditory-evoked potential evaluation in children with meningitis.  Pediatr Neurol. 1998;  19 109-112
  • 14 Kapoor R K, Kumar R, Misra P K, Sharma B, Shukla R, Dwivedee . Brainstem auditory evoked response (BAER) in childhood bacterial meningitis.  Indian J Pediatr. 1996;  63 217-225
  • 15 Keating D, Turrell G, Ozanne A. Childhood speech disorders: reported prevalence, comorbidity and socioeconomic profile.  J Pediatr Child Health. 2001;  37 431-436
  • 16 Barbi M, Binda S, Caroppo S, Ambrosetti U, Corbetta C, Sergi P. A wider role for congenital cytomegalovirus infection in sensorineural hearing loss.  Pediatr Infect Dis J. 2003;  22 39-42
  • 17 Kimberlin D W, Chin-Yu L, Sanchez P, Demmler G J, Dankner W, Shelton M, Jacobs R F, Vaudry W, Pass R F, Kiell J M, Soong S J, Whitley R J. Effect of ganciclovir therapy on hearing in symptomatic congenital cytomegalovirus disease involving the central nervous system: a randomized, controlled trial.  J Pediatr. 2003;  143 16-25
  • 18 Plontke S, Herrmann C, Zenner H P. Gehörschäden durch Silvester-Feuerwerkskörper.  HNO. 1997;  47 1017-1024
  • 19 Rosanowski F, Eysholdt U, Hoppe U. Otoakustische Emissionen - Beispiel der Verzahnung des theoretischen und klinischen Medizinstudiums.  Zeitschrift für Audiologie. 2003;  42 160-165
  • 20 Rosanowski F, Hoppe U. Akademische Lehre. Abteilung für Phoniatrie und Pädaudiologie, Universitätsklinikum Erlangen Aachen; Shaker Verlag 2003
  • 21 Rosanowski F, Hoppe U, Pröschel U, Eysholdt U. Tinnitus bei Kindern und Jugendlichen.  HNO. 1997;  45 927-932
  • 22 Rosanowski F, Hoppe U, Köllner V, Weber A, Eysholdt U. Interdisziplinäres Management des Chronischen Tinnitus (I).  Versicherungsmedizin. 2001;  53 29-35
  • 23 Rosanowski F, Hoppe U, Köllner V, Weber A, Eysholdt U. Interdisziplinäres Management des Chronischen Tinnitus (II).  Versicherungsmedizin. 2001;  53 60-66
  • 24 Hartmann J T. Long-term effects of platin and anthracycline derivates and possible prevention strategies.  Front Radiat Ther Oncol. 2002;  37 92-100
  • 25 Roman S, Aladio P, Paris J, Nicollas R, Triglia J M. Prognostic factors of sudden hearing loss in children.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2001;  61 17-21
  • 26 Connolly E S, Winfree C J, Carmel P W. Giant posterior fossa cystic craniopharyngeomas presenting with hearing loss.  Surg Neurol. 1997;  47 291-299
  • 27 Chen T C, Maceri D R, Giannotta S L, Shih L, McComb J G. Unilateral acoustic neuromas in childhood without evidence of neurofibromatosis: dase report and review of the literature.  Am J Otol. 1992;  13 318-322
  • 28 Hultcrantz M, Bergstedt H, Mendel L. Congenital malformation of the inner ear and recurrent meningitis.  ORL. 1996;  58 333-337
  • 29 Marks L E, Galanter E, Baird J C. Binaural summation after learning pschophysical functions for loudness.  Percept Psychophys. 1995;  57 1209-1216
  • 30 Lavikainen J, Tiitinen H, May P, Naatanen R. Binaural interaction in the human brain can be non-invasively accessed with long-latency event-related potentials.  Neurosci Lett. 1997;  222 37-40
  • 31 Jancke L, Wustenberg T, Schulze K, Heinze H J. Asymmetric hemodynamic responses of the human auditory cortex to monaural and binaural stimulation.  Hear Res. 2002;  170 166-178
  • 32 Festen J M, Plomp R. Speech-reception threshold in noise with one and two hearing aids.  J Acoust Soc Am. 1986;  79 465-471
  • 33 Terhune J M, Turnbull S D. Masked threshold changes associated with angular separation of noise and signal sources.  Scand Audiol. 1989;  18 85-89
  • 34 Kobler S, Rosenhall U. Horizontal localization and speech intelligibility with bilateral and unilateral hearing aid amplification.  Int J Audiol. 2002;  41 395-400
  • 35 Humes L E, Allen S K, Bess F H. Horizontal sound localization skills of unilaterally hearing-impaired children.  Audiology. 1980;  19 508-518
  • 36 Sanders D. Noise conditions in normal school classrooms.  Except Child. 1965;  31 344-353
  • 37 Rickets T A, Hornsby B W. Distance and reverberation effects on directional benefit.  Ear Hear. 2003;  24 472-484
  • 38 Andersson G, Willebrand M. What is coping? A critical review of the construct and its application in audiology.  Int J Audiol. 2003;  42 97-103
  • 39 Arbeitsgruppe Deutsche Child Behaviour C hecklist. Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behaviour Checklist (CBCL/4 - 18). Göttingen; Hogrefe 1998
  • 40 http://www.medizin.fu-berlin.de/audio/html/DZH.html. 
  • 41 Battey JF J r. Using genetics to understand auditory function and improve diagnosis.  Ear Hear. 2003;  24 266-269
  • 42 Van Laer L, Cryns K, Smith R J, Van Camp G. Nonsyndromatic hearing loss.  Ear Hear. 2003;  24 275-288
  • 43 Friedman T B, Schultz J M, Ben-Yosef T, Pryor S P, Lagziel A, Fisher R A, Wilcox E R, Riazuddin S, Ahmed Z M, Belyantseva I A, Griffith A J. Recent advances in the understanding of syndromic forms of hearing loss.  Ear Hear. 2003;  24 289-302
  • 44 Fischel-Ghodsian N. Mitochondrial deafness.  Ear Hear. 2003;  24 303-313
  • 45 Sargent E W, Herrmann B, Hollenbeak C S, Bankaitis A E. The minimum speech test battery in profound unilateral hearing loss.  Otol Neurotol. 2001;  22 480-486
  • 46 Esser G. BUEVA: Basisdiagnostik für umschriebene Entwicklungsstörungen im Vorschulalter. Göttingen; Beltz Test GmbH 2002
  • 47 Jansen H, Mannhaupt G, Marx H, Skowronek H. BISC: Bielefelder Screening zur Früherkennung von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten. 2. Auflage Göttingen; Beltz Test GmbH 2002
  • 48 Spahn C, Richter B, Burger T, Lohle E, Wirsching M. A comparison between parents of children with cochlear implants and parents of children with hearing aids regarding parental distress and treatment expectations.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2003;  67 947-955
  • 49 Rudolph M, Rosanowski F, Eysholdt U, Kummer P. Anxiety and depression in mothers of speech impaired children.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2003;  67 1337-1341
  • 50 Grimm H. SETK-2. Sprachentwicklungstest für zweijährige Kinder. Göttingen; Hogrefe 2000
  • 51 Grimm H. SETK 3 - 5. Sprachentwicklungstest für drei- bis fünfjährige Kinder. Göttingen; Hogrefe 2001
  • 52 Cross N C, Stephens S DG, Francis M, Hourihan M D, Reardon W. Computed tomography evaluation of the inner ear as a diagnostic, counselling and management strategy in patients with congenital sensorineural hearing impairment.  Clin Otolaryngol. 1999;  24 235-238
  • 53 Harris J P, Weisman M H, Derebery J M, Espeland M A, Gantz B J, Gulya A J, Hammerschlag P E, Hannley M, Hughes G B, Moscicki R, Nelson R A, Niparko J K, Rauch S D, Telian S A, Brookhouser P E. Treatment of corticoid-responsive autoimmune inner ear disease with methotrexate: arandomized controlled trial.  JAMA. 2003;  290 1875-1883
  • 54 McKenna M J. Measles, mumps, and sensorineural hearing loss.  Ann N Y Acad Sci. 1997;  830 291-298
  • 55 Sanchez P J. Perinatal infections and brain injury: current treatment options.  Clin Perinatol. 2002;  29 799-826
  • 56 Kießling J, Kollmeier B, Diller G. Versorgung und Rehabilitation mit Hörgeräten. Stuttgart; Thieme Verlag 1997
  • 57 Chermak G D, Musiek F E. Central Auditory Processing Disorders. New Perspectives. San Diego; Singular Publishing 1997
  • 58 Warnke A, Hemminger U, Plume E. Lese-Rechtschreibstörungen. Göttingen; Hogrefe 2004
  • 59 Michaelis R, Haas G. Meilensteine der frühkindlichen Entwicklung - Entscheidungshilfen für die Praxis.  Öff Gesundh Wes. 1990;  52 486-490

Dr. PD Frank Rosanowski

Abteilung für Phoniatrie und Pädaudiologie

Universitätsklinikum Erlangen

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91054 Erlangen

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