Eur J Pediatr Surg 2004; 14(3): 198-202
DOI: 10.1055/s-2004-820987
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Intraoperative and Postoperative Analgesia with Subcutaneous Ring Block of the Penis with Levobupivacaine for Circumcision in Children

P. Matsota1 , M. Papageorgiou-Brousta1
  • 1Department of Anaesthesia, Children's Hospital, “A. & P. Kyriakou”, Athens, Greece
Further Information

Publication History

Received: September 30, 2003

Accepted after Revision: January 16, 2004

Publication Date:
21 June 2004 (online)

Abstract

The purpose of the study is to evaluate both the efficacy of ring block of the penis with levobupivacaine in preventing intraoperative and postoperative pain associated with circumcision in children and the quality of the recovery.

Thirty boys aged 3 - 12 years who underwent circumcision under general anaesthesia as day case patients were allocated randomly to receive either a subcutaneous ring block with levobupivacaine or intravenous fentanyl (2 µg/kg) and paracetamol (30 mg/kg) rectally, after induction of anesthesia but before surgery.

The efficacy of intraoperative analgesia was estimated using the heart rate and alterations in blood pressure. The quality of the recovery was assessed based on the Aldrete Scoring System (First Value and Time of Maximum Value were recorded). Postoperative pain was estimated using a four degree scale by nurses in the Postanaesthesia Care Unit and over the next 24 hours by the parents. Paracetamol was given depending on the pain score and the time of first dose given was recorded. The quality of postoperative analgesia was based on the children's activity and mobilisation.

The ring block group showed intraoperative cardiovascular stability and a faster and better recovery (p < 0.0005) while the postoperative analgesia tended to be longer and more adequate, although that no statistically significant difference was noted (p < 0.1).

Résumé

Le but de cette étude est d'évaluer tout à la fois l'efficacité du bloc pénien avec la lévobupivacaine pour prévenir la douleur per et post-opératoire lors d'une circoncision et la qualité de la récupération.

Trente garçons âgés de 3 à 12 ans ayant subi une circoncision sous anesthésie générale en tant que patients en hôpital de jour étaient randomisés pour avoir soit un bloc sous-cutané avec lévobupivacaine ou l'injection intraveineuse de fentanyl (2 µg/kg) et de paracétamol intrarectal (30 mg/kg), après l'induction de l'anesthésie mais avant la chirurgie.

L'efficacité de l'analgésie per-opératoire était estimée en fonction du rythme cardiaque et des variations de la pression sanguine. La qualité des suites était appréciée par le Aldrete Scoring System (la première valeur et le temps de la valeur maximum étaient recueillis). La douleur post-opératoire est estimée au quatrième degré de l'échelle de l'unité de soins post-anesthésique par les infirmières et pour les 24 heures suivantes par les parents. Du paracétamol était donné en fonction du score de la douleur et l'heure de la première administration était relevée. La qualité de l'analgésie post-opératoire était estimée sur l'activité et la mobilisation des enfants.

Le groupe du bloc pénien montrait une stabilité cardiovasculaire et une plus rapide et meilleure récupération (p < 0,0005) alors que l'analgésie post-opératoire tendait à être plus longue et moins satisfaisante quoique non statistiquement différente (p < 0,1).

Resumen

El objeto de este estudio es evaluar la eficacia del bloqueo en anillo del pene con Levo-bupivacaina para prevenir el dolor per y postoperatorio asociado con la circuncisión en niños y la calidad de la recuperación.

Treinta niños de entre 3 y 12 años de edad que fueron circuncidados bajo anestesia general como pacientes ambulatorios se adscribieron a ciegas a grupos de bloqueo subcutáneo en anillo o de Paracetamol rectal (30 mg/kg) tras la inducción de anestesia pero antes de la cirugía.

La eficacia de la analgesia intraoperatoria se estimó por la frecuencia cardiaca y las variaciones de la presión sanguínea. La calidad de la recuperación basada en el sistema de puntuación de Aldrete (fueron registrados el primer valor y el tiempo hasta el máximo valor). El dolor postoperatorio se estimó con una escala de 4 grados en la unidad de cuidados post-anestésicos por enfermeras y durante las siguiente 24 h. por los padres. Se dio Paracetamol dependiendo de la puntuación de dolor se registró el tiempo que tardó en ser necesaria la primera dosis. La calidad de la analgesia postoperatoria se basó en la actividad y movilización de los niños.

El bloqueo en anillo mostró estabilidad cardiovascular intraoperatoria y recuperación mejor y más rápida (p < 0.0005) mientras que la analgesia postoperatoria tendió a ser más larga y más adecuada aunque sin diferencias estadísticamente significativas en este grupo.

Zusammenfassung

Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die Wirksamkeit der Ringblockanästhesie des Penis mit Levobupivacain im Hinblick auf die Reduzierung intra- und postoperativer Schmerzen bei Zirkumzision wie auch die Qualität der Erholungsphase zu überprüfen.

Krankengut: 30 Knaben im Alter von 3 - 12 Jahren wurden in Allgemeinnarkose ambulant zirkumzidiert und einer randomisierten Studie unterzogen, wobei entweder der subkutane Ringblock mit Levobupivacain oder eine intravenöse Fentanylgabe oder eine rektale Applikation von Paracetamol nach Etablierung der Allgemeinanästhesie, jedoch vor Beginn der Operation gegeben wurde.

Die Wirksamkeit der intraoperativen Analgesie wurde geschätzt durch die Parameter Herzfrequenz und Blutdruckveränderungen. Die Schmerzqualitäten der Erholungsphase wurden mit dem Aldrete Scoresystem evaluiert, wobei insbesondere auf den ersten Wert und die Dauer des maximalen Wertes geachtet wurde. Zur Abschätzung des postoperativen Schmerzes wurde eine viergradige Skala verwandt. Die Untersuchung erfolgte durch die Aufwachraumschwestern und in den folgenden 24 Stunden durch die Eltern. Darüber hinaus wurde Paracetamol in Abhängigkeit vom Schmerzscore und dem Zeitpunkt, an dem die erste analgetische Dosis gegeben wurde, aufgezeichnet. Die Qualität der postoperativen Analgesie basierte zudem auf der Beobachtung der kindlichen Aktivität und Mobilität.

Ergebnisse: Die Ringblockanalgesie mit Levobupivacain zeigte intraoperativ eine kardiovaskuläre Stabilität und eine schnelle und bessere Erholung (p < 0,0005), während die postoperative Analgesie länger und wirkungsvoller erschien als bei den anderen verwandten schmerzreduzierenden Methoden. Allerdings war die postoperative Wirkung statistisch nicht signifikant (p < 0,1).

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M.D. P. Matsota

Athanassiou Diakou 122

13231 Petroupolis, Athens

Greece

Email: matsota@hotmail.com

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