RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2004-821373
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Komorbidität zwischen kardiovaskulären Erkrankungen und Depressionen
Comorbidity between cardiovascular disease and affective illnessPublikationsverlauf
eingereicht: 5.9.2003
akzeptiert: 18.12.2003
Publikationsdatum:
16. März 2004 (online)

Interaktion zwischen depressiven und kardiovaskulären Erkrankungen
Schon im Jahr 1937 ließ eine faszinierende Untersuchung von Malzberg [33] einen signifikanten Zusammenhang zwischen depressiven Erkrankungen und kardiovaskulären Erkrankungen vermuten. Diese Studie ist aus heutiger Sicht deshalb einzigartig, weil es zum damaligen Untersuchungszeitpunkt noch keine spezifische Therapie für depressive Störungen gab. In der in New York zwischen 1928 und 1931 durchgeführten Untersuchung konnte gezeigt werden, dass kardiale Erkrankungen bei Patienten mit „Melancholie” 8-fach häufiger anzutreffen waren als in der Allgemeinbevölkerung. Die Zahl der Todesfälle war über 6-fach höher als in der Allgemeinbevölkerung; in etwa 40 % der Todesfälle wurden kardiale Todesursachen vermutet.
Nachdem auch die Ergebnisse neuerer epidemiologischer Studien weitgehend übereinstimmend Hinweise für eine signifikante Komorbidität zwischen depressiven und kardiovaskulären Erkrankungen lieferten, wurde in den letzten Jahren einem pathophysiologischen Zusammenhang zwischen diesen beiden Erkrankungen vermehrt Beachtung geschenkt [21]. Zusammenfassend wurde festgestellt, dass etwa 16 - 23 % aller Patienten mit kardiovaskulären Erkrankungen gleichzeitig an schweren, behandlungsbedürftigen Depressionen (in der internationalen Literatur sog. „Major Depression” nach DSM-III-R bzw. DSM-IV) leiden, wobei sich die Punktprävalenz für depressive Syndrome auf über 40 % erhöht, wenn leichtere Formen einer Depression (sog. „Minor Depression”) mit berücksichtigt werden [Übersicht in [35]]. Dabei besteht offenbar kein Zusammenhang zwischen dem Grad der körperlichen Behinderung durch die kardiale Erkrankung und dem Ausprägungsgrad des depressiven Syndroms bzw. der Intensität der depressiven Symptome [8] [15] [16] [40]. Weiter konnte gezeigt werden, dass depressive Syndrome das relative Risiko für eine spätere Manifestation kardiovaskulärer Erkrankungen auch bei zunächst Gesunden erhöhen [4] [11] [12] [13] [14] [36] [37], wobei allerdings die Angaben über die relative Risikoerhöhung für kardiovaskuläre Erkrankungen mit dem 1,7- bis 4,5-fachen Risiko [13] [37] in der Literatur noch erheblich streuen. Bei Patienten mit bereits zuvor bestehenden Herz-Kreislauf-Erkrankungen gelten depressive Syndrome als ein unabhängiger, prognostisch negativer Faktor, wobei das Vorhandensein einer Depression das kardiovaskuläre Mortalitätsrisiko signifikant erhöht [15] [16] [17] [20] [27].
Bezüglich dieser Datenlage wurde oftmals hinterfragt, ob depressiv Erkrankte nicht ohnehin ein höheres kardiovaskuläres Risikoprofil haben würden, z. B. durch Zigarettenrauchen, Bewegungsmangel, eine ungesunde Ernährung und mangelhafte Mit-arbeit sowohl bei Rehabilitationsmaßnahmen als auch bei der Einnahme der verordneten Medikation [6] [19]. Aber auch wenn die hier genannten Faktoren statistisch adäquat berücksichtigt wurden, zeigten depressiv Erkrankte im Vergleich zu psychisch Gesunden ein relativ höheres kardiovaskuläres Morbiditäts- und Mortalitätsrisiko [3] [4] [12] [36] [37], wenngleich auch wenige Studien keine derartige Risikoerhöhung ergaben [10] [18] [46].
kurzgefasst: Etwa 20 - 25 % aller Patienten mit Herz-Kreislauferkrankungen leiden gleichzeitig an Depressionen. Depressive Erkrankungen erhöhen das kardiovaskuläre Morbiditäts- und Mortalitätsrisiko.
Literatur
- 1
Agelink M W, Boz C, Ullrich H, Andrich J.
Relationship between major depression and heart rate variability: clinical consequences
and implications for antidepressive treatment.
Psychiatry Res.
2002;
113
139-149
MissingFormLabel
- 2
Agelink M W, Majewski T, Wurthmann C. et al .
Autonomic neurocardiac function in patients with major depression and effects
of antidepressive treatment with nefazodone.
J Affect Dis.
2001;
62
187-198
MissingFormLabel
- 3
Anda R, Williamson D, Jones D. et al .
Depressed affect, hopelessness, and the risk of ischemic heart disease in a
cohort of US adults.
Epidemiology.
1993;
4
285-294
MissingFormLabel
- 4
Barefoot J C, Schroll M.
Symptoms of depression, acute myocardial infarction, and total mortality in
a community sample.
Circulation.
1996;
93
1976-1980
MissingFormLabel
- 5
Ben-David J, Zipes D P.
Autonomic neural modulation of cardiac rhythm: Part I. Basic concepts.
Modern Concepts of Cardiovascular Disease.
1988;
57
41-46
MissingFormLabel
- 6
Blumenthal J A, Williams R S, Wallace A G, Williams R B, Needles T L.
Physiological and psychological variables predict compliance to prescribed exercise
therapy in patients recovering from myocardial infarction.
Psychosom Med.
1982;
44
519-527
MissingFormLabel
- 7
Bondy B, Baghai T C, Zill P. et al .
Combined action of the ACE D- and the G-protein beta-3-T-allele in major depression:
a possible link to cardiovascular disease?.
Mol Psychiatry.
2002;
7
1120-1126
MissingFormLabel
- 8
Carney R M, Rich M W, teVelde A, Saini J, Clark K, Jaffe A S.
Major depressive disorder in coronary artery disease.
Am J Cardiol.
1987;
60
1273-1275
MissingFormLabel
- 9
Comings D E, McMurray J P, Gonzales N, Ferry L, Peters W R.
Association of the serotonin transporter gene with serum cholesterol levels
and heart disease.
Mol Genet Metab.
1999;
67
248-253
MissingFormLabel
- 10
Coryell W, Turvey C, Leon A. et al .
Persistance of depressive symptoms and cardio-vascular death among patients
with affective disorder.
Psychosom Med.
1999;
61
755-761
MissingFormLabel
- 11
Davidson K, Jonas B S, Dixon E, Markowitz J H.
Do depression symptoms predict early hypertension - incidence in young adults
in the CARDIA study.
Arch Intern Med.
2000;
160
1495-1500
MissingFormLabel
- 12
Everson S A, Goldberg D E, Kaplan G A, Cohen R D, Pukkala E, Tuomilehto J, Salonen J T.
Hopelessness and risk of mortality and incidence of myocardiale infarction and
cancer.
Psychosom Med.
1996;
58
113-121
MissingFormLabel
- 13
Ferketich A K, Schwartzbaum J A, Frid D J, Moeschberger M L.
Depression as an antecedent to heart disease among women and men in the NHANES
I study.
Arch Intern Med.
2000;
160
1261-1268
MissingFormLabel
- 14
Ford D E, Mead L A, Chang P P, Cooper-Patrick L, Wang N Y, Klag M J.
Depression is a risk factor for coronary artery disease in men.
Arch Intern Med.
1998;
158
1422-1426
MissingFormLabel
- 15
Frasure-Smith N, Lesperance F, Talajic M.
Depression and 18-month prognosis after myocardial infarction.
Circulation.
1995;
91
999-1005
MissingFormLabel
- 16
Frasure-Smith N, Lesperance F, Talajic M.
Depression following myocardial infarction: impact on 6-month survival.
JAMA.
1993;
270
1819-1861
MissingFormLabel
- 17
Glassman A H, Shapiro P A.
Depression and the course of coronary artery disease.
Am J Psychiatr.
1998;
155
4-11
MissingFormLabel
- 18
Goldberg E L, Comstock G W, Hornstra R K.
Depressed mood and subsequent physical illness.
Am J Psychiatr.
1979;
136
530-534
MissingFormLabel
- 19
Hayward C.
Psychiatric illness and cardiovascular disease risk.
Epidemiol Rev.
1995;
17
129-138
MissingFormLabel
- 20
Herrmann C, Brand-Driehorts S, Buss U, Rüger U.
Effects of anxiety and depression on 5-year mortality in 5057 patients referred
for exercise testing.
J Psychosom Res.
2000;
48
455-462
MissingFormLabel
- 21
Heßlinger B, Härter M, Barth J. et al .
Komorbidität von depressiven Störungen und kardiovaskulären Erkrankungen.
Nervenarzt.
2002;
73
205-218
MissingFormLabel
- 22
Jiang W, Babyak M, Krantz D S. et al .
Mental stress-induced myocardial ischemia and cardiac events.
JAMA.
1996;
275
1651-1656
MissingFormLabel
- 23
Kannel W B, Kannel C, Paffenbarger R S, Cupples L A.
Heart rate and cardiovascular mortality: The Framingham Study.
Am Heart J.
1987;
113
1489-1494
MissingFormLabel
- 24
Kittayaphong R, Cascio W E, Light K C. et al .
Heart rate variability in patients with coronary artery disease: Differences
in patients with higher and lower depression scores.
Psychosom Med.
1997;
59
231-235
MissingFormLabel
- 25
Lake C R, Pickar D, Ziegler M G, Lipper S, Slater S, Murphy D L.
High plasma norepinephrine levels in patients with major affective disorder.
Am J Psychiatry.
1982;
139
1315-1318
MissingFormLabel
- 26
Lederbogen F, Gilles M, Maras A. et al .
Increased platelet aggregability in major depression.
Psychiatry Res.
2001;
102
255-261
MissingFormLabel
- 27
Lesperance F, Frasure-Smith N, Juneau M, Theroux P.
Depression and 1-year prognosis in unstable angina.
Arch Intern Med.
2000;
160
1354-1360
MissingFormLabel
- 28
Light K C, Kothandapani R V, Allen M T.
Enhanced cardiovascular and catecholamine responses in women with depressive
symptoms.
Int J Psychophysiol.
1998;
28
157-166
MissingFormLabel
- 29
Linden M, Kurtz G, Baltes M M. et al .
Depression in the very elderly.
Nervenarzt.
1998;
69
27-37
MissingFormLabel
- 30
Lown B, Verrier R L, Rabinowitz S H.
Neural and psychologic mechanisms and the problem of sudden cardiac death.
Am J Cardiol.
1977;
39
890-902
MissingFormLabel
- 31
Lown B, Verrier R L.
Neural activity and ventricular fibrillation.
N Engl J Med.
1976;
294
1165-1170
MissingFormLabel
- 32
Maes M, Smith R, Christophe A. et al .
Lower serum high-density lipoprotein choleste-rol (HDL) in major depression
and in depressed men with serious suicidal attempts: re-lationship with immune-inflammatory
markers.
Acta Psychiatr Scand.
1997;
95
212-221
MissingFormLabel
- 33
Malzberg B.
Mortality among patients with in involution melancholia.
Am J Psychiatr.
1937;
93
1231-1238
MissingFormLabel
- 34
Meredith I T, Broughton A, Jennings G L, Esler M D.
Evidence of a selective increase in cardiac sympathetic activity in patients
with sustained ventricular arrhythmias.
N Eng J Med.
1991;
325
618-624
MissingFormLabel
- 35
Musselman D L, Evans D L, Nemeroff C B.
The relationship of depression to cardiovas-cular disease. Epidemiology, biology
and treatment.
Arch Gen Psychiatr.
1998;
55
580-592
MissingFormLabel
- 36
Penninx B WJH, Beckman A TF, Honig A. et al .
Depression and cardiac mortality.
Arch Gen Psychiatr.
1991;
58
221-227
MissingFormLabel
- 37
Pratt L A, Ford D E, Crum R M, Armenian H K, Gallo J, Eaton W W.
Depression, psycho-tropic medication and risk of myocardial infarction.
Circulation.
1996;
94
3123-3129
MissingFormLabel
- 38
Rechlin T, Weis M, Spitzer A, Kaschka W P.
Are affective disorders associated with alterations of heart rate variability?.
J Affect Dis.
1994;
32
271-275
MissingFormLabel
- 39
Roose S P, Yeragani V.
Antidepressants and mortality in depressed patients with concomitant illness.
Eur Neuropsychopharmacol.
2002;
12
(Suppl 3)
S162
MissingFormLabel
- 40
Schleifer S J, Macari-Hinson M M, Coyle D A. et al .
The nature and course of depression follwing myocardial infarction.
Arch Intern Med.
1989;
149
1785-1789
MissingFormLabel
- 41
Schwartz P J, La Rovere M T, Vanoli E.
Autonomic nervous system and sudden cardiac death. Experimental basis and clinical
observations for post myocardial infarction risk stratification.
Circulation.
1992;
85
177-191
(Suppl 1)
MissingFormLabel
- 42
Severus W E, Littman A B, Stoll A L.
Omega-3 fatty acids, homocysteine, and increased risk of cardiovascular mortality
in major depressive disorder.
Harv Rev Psychiatry.
2001;
9
280-293
MissingFormLabel
- 43
Stein P K, Carney R M, Freedland K E. et al .
Severe depression is associated with markedly reduced heart rate variability
in patients with stable coronary heart disease.
J Psychosom Res.
2000;
48
493-500
MissingFormLabel
- 44
Berkman L F, Blumenthal J, Burg M. ( et al.) Study Group Of Enhancing Recovery In Coronary Heart Disease Patients .
Effects of treating depression and low perceived social support on clinical
events after myocardial infarction: the Enhancing Recovery in Coro-nary Heart
Disease Patients (ENRICHD) Randomized Trial.
JAMA.
2003;
289
3106-3116
MissingFormLabel
- 45
Verrier R L, Calvert A, Lown B.
Effect of posterior hypothalamic stimulation on ventri-cular fibrillation threshold.
Am J Physiol.
1975;
228
923-927
MissingFormLabel
- 46
Vogt T, Pope C, Mullooly J, Hollis J.
Mental health status as a predictor of morbidity and mortality: a 15-year follow-up
of members of a health maintenance organization.
Am J Public Health.
1994;
84
227-231
MissingFormLabel
- 47
Wenzel R R, Siffert W, Bruck H, Philipp T, Schafers R F.
Enhanced vasoconstriction to endothelin-1, angiotensin II and noradrenaline
in carriers of the GNB3 825T allele in the skin microcirculation.
Pharmacogenetics.
2002;
12
489-495
MissingFormLabel
- 48
Wetterling T, Junghanns K.
Gerontopsychiatrischer Konsiliardienst.
Psychiatr Prax.
2002;
29
311-314
MissingFormLabel
- 49
Whyte E M, Pollock B G, Wagner W R. et al .
Influence of serotonin transporter promotor region polymorphism on patelet activation
in geriatric depression.
Am J Psychiatry.
2001;
158
2074-2076
MissingFormLabel
- 50
Zaza A, Schwartz P J.
Role of the autonomic nervous system in the genesis of early ischemic arrhythmias.
J Cardiovasc Pharmacol.
1985;
7
S8-S12
(suppl)
MissingFormLabel
Dr. Marcus W. Agelink
Institut für Biologische Psychiatrie und Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie
& Psychosomatik, Evanglische Kliniken Gelsenkirchen, Ruhr Universität Bochum
Munckelstraße 27
45879 Gelsenkirchen
Telefon: 0209/1601601
Fax: 0209/1602685
eMail: mw.agelink.md@t-online.de