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DOI: 10.1055/s-2004-822846
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Anterior Transcallosal Approach to the Colloid Cysts of the Third Ventricle: Case Series and Review of the Literature
Anteriorer transkallosaler Zugang zu Kolloidzysten des dritten Ventrikels: Fallbeschreibungen und LiteraturübersichtPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
12. August 2004 (online)
Abstract
Objectives: To evaluate the results of the anterior transcallosal approach to the colloid cysts of the third ventricle.
Patients and Methods: A retrospective analysis of the patients operated on between 1986 and 2003 was carried out. There were 19 patients (10 female, 9 male) with a median age of 43. The main presenting symptom was headache. One of the patients presented with acromegaly due to a pituitary tumor. The size of the cysts ranged from 15 to 43 mm. An anterior transcallosal approach was used in all patients.
Results: The cysts were excised totally in all cases. Postoperatively no recent memory loss has been detected in any patient. One patient with hemorrhagic papil stasis experienced temporary visual worsening. In one patient with hydrocephalus a ventriculoperitoneal shunt was needed. One patient with postoperative superior frontal gyrus venous infarction had a seizure. The follow-up period was from 1 month to 13 years (mean 5.2 years). To date, there has been no recurrence so far.
Conclusion: The anterior transcallosal approach is a safe method for the treatment of third ventricular colloid cysts.
Zusammenfassung
Objekt: Darstellung der Ergebnisse von anterioren transkallosalen Zugängen zu Kolloidzysten des dritten Ventrikels.
Patienten und Methoden: Es wird eine retrospektive Analyse von Patienten, die zwischen 1986 und 2003 operiert wurden, durchgeführt. 19 Patienten (10 Frauen, 9 Männer) im Durchschnittsalter von 43 Jahren wurden einbezogen. Das Hauptsymptom war Kopfschmerzen. Einer der Patienten litt an Agromegalie aufgrund eines Hypophysentumors. Die Größe der Zysten lag zwischen 15 und 43 mm. Bei allen Patienten wurde der anteriore transkallosale Zugang angewendet.
Ergebnis: In allen Fällen wurden die Zysten vollständig exzidiert. Postoperativ wurde bei keinem Patienten ein Gedächtnisverlust beobachtet. Ein Patient mit hämorrhagischen Stauungspapillen litt unter zeitweiser Sehverschlechterung. Ein Patient mit Hydrozephalus benötigte einen VP-Shunt. Ein Patient mit postoperativer venöser Infarzierung des Gyrus frontalis superior erlitt einen Krampfanfall. Die Nachbeobachtungszeit lag zwischen 1 Monat und 13 Jahren (durchschnittlich 5,2 Jahre). In dieser Zeit kam es zu keinem erneuten Auftreten von Zysten.
Schlussfolgerung: Der anteriore transkallosale Zugang ist eine sichere Methode für die Behandlung von Kolloidzysten des dritten Ventrikels.
Key words
Colloid cyst - anterior transcallosal approach - craniotomy - third ventricle - microsurgery
Schlüsselwörter
Kolloidzyste - anteriorer transkallosaler Zugang - Kraniotomie - dritter Ventrikel - Mikrochirurgie
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