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DOI: 10.1055/s-2004-823032
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Verminderte Insulinwirkung bei subklinischer Leberzellverfettung[1]
Reduced insulin effect in subclinical fatty liverPublikationsverlauf
eingereicht: 5.9.2003
akzeptiert: 29.1.2004
Publikationsdatum:
08. April 2004 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Klinisch relevante Leberfettung ist mit Insulinresistenz und mit Merkmalen des metabolischen Syndromes assoziiert. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob der Leberfettgehalt, gemessen mit Magnetresonanzspektroskopie (1H-MRS), bei gesunden Probanden ohne klinische Anzeichen (Hepatomegalie, Transaminasenerhöhung) für eine klinisch relevante Lebererkrankung mit einer verminderten Insulinwirkung korreliert ist.
Patienten und Methoden: Bei 21 Probanden (18 männlich und 3 weiblich, Alter 35 ± 11 Jahre) wurde die Gesamtkörperinsulinwirkung mittels einer euglykämischen hyperinsulinämischen Clamp-Untersuchung ermittelt und der Insulinsensitivitätsindex (ISI) berechnet. Der Leberfettgehalt wurde mittels Magnetresonanzspektroskopie (1H-MRS) bestimmt. Die Kerspin (MR) -Untersuchungen wurden an einem 1,5 Tesla Ganzkörpertomografen (Magnetom Vision, Siemens) durchgeführt. Der Leberfettgehalt wurde als prozentualer Anteil des Fettsignals im Verhältnis zum Gesamtsignal (Fettsignal + Wassersignal) berechnet. Eine klinisch relevante Leberzellverfettung wurde mittels MR-Bildgebung ausgeschlossen. Probanden mit einem anamnestischen Alkoholkonsum von mehr als 40 g/Tag wurden von der Untersuchung ausgeschlossen.
Ergebnisse: In univariater Analyse war der Leberfettgehalt mit dem ISI korreliert (r = 0,7, p = 0,001). Auch nach Korrektur für den Körperfettgehalt in einer zusätzlichen multivariaten Analyse blieb diese Beziehung signifikant (p = 0,01).
Folgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass der Leberfettgehalt einen wichtigen Einflussfaktor der Gesamtkörperinsulinwirkung bei gesunden Personen darstellt. Dieser Zusammenhang wurde in Abwesenheit einer klinisch relevanten Leberzellverfettung beobachtet und ist unabhängig vom Körperfettanteil.
Background and objective: Steatosis of the liver is known to be associated with impaired insulin action and is considered to be a feature of the metabolic syndrome. In the present study we addressed the question whether liver fat content, as measured by proton MR spectroscopy (1H MRS), in healthy subjects without clinical signs (hepatomegaly, elevation of transaminases) of relevant liver disease correlates with whole-body insulin sensitivity.
Methods: 21 (18males and 3 females, age 35 ± 11 years) non-diabetic subjects underwent the euglycemic-hyperinsulinemic clamp test for determination of whole body insulin action. Liver fat content was measured by means of proton MR spectroscopy (1H MRS). Lipid content was calculated as percentage share of the lipid signal in relation to the entire signal of the spectrum (water and lipid signals). Clinically relevant steatosis of the liver was ruled out by standard magnetic resonance imaging (MRI). Subjects with a history of alcohol intake of more than 40 g/d were excluded from analysis.
Results: In a single correlation analysis percentage liver fat strongly correlated with insulin sensitivity index (ISI) (r = 0.7, p = 0.001). After adjusting for the effects of percentage body fat (PFAT) percentage liver fat remained an independent determinant of ISI (p = 0.01).
Conclusion: Our results suggest that liver fat content is an important predictor of whole-body insulin sensitivity in healthy subjects. The correlation of liver fat content with insulin sensitivity was found in the absence of clinical steatosis and was independent of body fat content.
1 Diese Studie wurde durch Fördermittel der DFG (KFO 114/1, Stu 192/3-1) und der Europäischen Union (QLRT-1999-00674) unterstützt.
Literatur
- 1
Comert B, Mas M R, Erdem H et al.
Insulin resistance in non-alcoholic steatohepatitis.
Dig Liver Dis.
2001;
33
353-358
MissingFormLabel
- 2
Dixon J B, Bhathal P S, O’Brien P E.
Nonalcoholic fatty liver disease: predictors of nonalcoholic steatohepatitis
and liver fibrosis in the severely obese.
Gastroenterology.
2001;
121
91-100
MissingFormLabel
- 3
Garg A, Misra A.
Hepatic steatosis, insulin resistance, and adipose tissue disorders.
J Clin Endocrinol Metab.
2002;
87
3019-3022
MissingFormLabel
- 4
Jacob S, Machann J, Rett K. et al .
Association of increased intramyocellular lipid content with insulin resistance
in lean nondiabetic offspring of type 2 diabetic subjects.
Diabetes.
1999;
48
1113-1119
MissingFormLabel
- 5
Marceau P, Biron S, Hould F S. et al .
Liver pathology and the metabolic syndrome X in severe obesity.
J Clin Endocrinol Metab.
1999;
84
1513-1517
MissingFormLabel
- 6
Marchesini G, Brizi M, Bianchi G. et al .
Nonalcoholic fatty liver disease: a feature of the metabolic syndrome.
Diabetes.
2001;
50
1844-1850
MissingFormLabel
- 7
Ryysy L, Hakkinen A M, Goto T. et al .
Hepatic fat content and insulin action on free fatty acids and glucose metabolism
rather than insulin absorption are associated with insulin requirements during
insulin therapy in type 2 diabetic patients.
Diabetes.
2000;
49
749-758
MissingFormLabel
- 8
Schick F, Forster J, Machann J, Huppert P, Claussen C D.
Highly selective water and fat imaging applying multislice sequences without
sensitivity to B1 field inhomogeneities.
Magn Reson Med.
1997;
38
269-274
MissingFormLabel
- 9
Seppala-Lindroos A, Vehkavaara S, Hakkinen A M. et al .
Fat accumulation in the liver is associated with defects in insulin suppression
of glucose production and serum free fatty acids independent of obesity in normal
men.
J Clin Endocrinol Metab.
2002;
87
3023-3028
MissingFormLabel
- 10
Thamer C, Machann J, Bachmann O. et al .
Intramyocellular lipids: anthropometric determinants and relationships with
maximal aerobic capacity and insulin sensitivity.
J Clin Endocrinol Metab.
2003;
88
1785-1791
MissingFormLabel
- 11
Thamer C, Stumvoll M, Niess A. et al .
Reduced skeletal muscle oxygen uptake and reduced beta-cell function: two early
abnormalities in normal glucose-tolerant offspring of patients with type 2 diabetes.
Diabetes Care.
2003;
26
2126-2132
MissingFormLabel
- 12
Tiikkainen M, Bergholm R, Vehkavaara S. et al .
Effects of identical weight loss on body composition and features of insulin
resistance in obese women with high and low liver fat content.
Diabetes.
2003;
52
701-707
MissingFormLabel
- 13
Virkamaki A, Korsheninnikova E, Seppala-Lindroos A. et al .
Intramyocellular lipid is associated with resistance to in vivo insulin actions
on glucose uptake, antilipolysis, and early insulin signaling pathways in human
skeletal muscle.
Diabetes.
2001;
50
2337-2343
MissingFormLabel
1 Diese Studie wurde durch Fördermittel der DFG (KFO 114/1, Stu 192/3-1) und der Europäischen Union (QLRT-1999-00674) unterstützt.
Prof. Dr. med. Hans-Ulrich Häring
Medizinische Universitätsklinik
Otfried-Müller-Str. 10
72076 Tübingen
Telefon: 07071/2983670
Fax: 07071/292784
eMail: hans-ulrich.haering@med.uni-tuebingen.de