Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-825679
Ungewöhnliche Lage einer retropharyngeal eingespießten Fischgräte
Uncommon Position of a Retropharyngeal Impacted FishbonePublication History
Eingegangen: 3. Februar 2004
Angenommen: 26. April 2004
Publication Date:
21 December 2004 (online)
Zusammenfassung
Wir berichten über den Fall einer 34-jährigen Frau mit einem retropharyngealen Abszess, verursacht durch eine Fischgräteverletzung. Trotz der typischen Anamnese und Symptome (Nackenstarre, Aphagie) eines retropharyngealen Abszesses illustriert dieser Fall die Wichtigkeit der radiologischen Bildgebung (Computertomographie) hinsichtlich der Lokalisation des Fremdkörpers und der Planung dessen chirurgischer Entfernung. Die Fischgräte war bei der klinischen Untersuchung nicht sichtbar. In der Computertomographie des Halses fand sich ein ungewöhnlicher, schräg liegender, röntgendichter Fremdkörper im Retropharyngealraum. Nach pharyngoskopischer Abszesseröffnung konnte die Fischgräte mit Erfolg entfernt werden. Anhand dieses Falles sollen Ursache, klinische Zeichen, Symptome, Diagnostik, Behandlung und Komplikationen retropharyngealer Abszesse kurz diskutiert werden.
Abstract
The case of a 34-year-old otherwise healthy woman with retropharyngeal abscess due to a fishbone injury and presenting with neck stiffness and aphagia without visualization of a pharyngeal mucosal lesion is reported. The case illustrates that sore throat with symptoms out of proportion to oropharyngeal findings should prompt a search for pathologies other than simple pharyngotonsillitis. Other typical symptoms of a retropharyngeal abscess are high fever, dysphagia, hot potato voice and, less commonly, dyspnea and sepsis. Retropharyngeal abscess in adults occurs most often as a complication of a spread of infection from a pharyngeal focus, a foreign body injury, an iatrogenic trauma due to tracheal intubation or endoscopy, and blunt or perforating neck trauma. Contrary to children, a retropharyngeal abscess in adults without loco-regional infection or preceding trauma is very rare. This case illustrates how important imaging investigations (CT-scan) are in order to locate foreign bodies and to decide on surgical management. Aetiology, presenting signs, symptoms, methods of diagnosis, treatment and complications of a retropharyngeal abscess are briefly discussed.
Schlüsselwörter
Retropharyngealer Abszess - Erwachsene - Fremdkörper - Fischgräte - pharyngoskopische Entfernung
Key words
Retropharyngeal abscess - adults - foreign body - fishbone - pharyngoscopic removal
Literatur
- 1 Seid A B, Dunbar J S, Cotton R T. Retropharyngeal abscesses in children revisited. Laryngoscope. 1979; 89 1717-1724
- 2 Gianoli G J, Espinola T E, Guarisco J L, Miller R H. Retropharyngeal space infection changing trends. Otolaryngol Head Neck Surg. 1991; 105 92-100
- 3 Goldenberg D, Golz A, Joachims A Z. Retropharyngeal abscess: a clinical review. J Laryngol Otol. 1997; 111 546-550
- 4 Sharma H S, Kurl D N, Hamzah M. Retropharyngeal abscess: recent trends. Auris Nasus Larynx. 1998; 25 403-406
- 5 Constantinidis J, Steinhart H, Zenk J, Iro H. Die Problematik der Behandlung tiefer Halsinfektionen. Laryngo-Rhino-Otol. 1998; 77 551-556
- 6 Pontell J, Har-El G, Lucente F E. Retropharyngeal abscess: clinical review. Ear Nose Throat. 1995; 74 701-704
- 7 Singh B, Har-El G, Kantu M, Lucente F E. Complications associated with 327 foreign bodies of the pharynx, larynx, and esophagus. Ann Otol Rhinol Laryngol. 1997; 106 301-304
- 8 Barrat G E, Koopmann C F, Coulthard S W. Retropharyngeal abscess - a ten year experience. Laryngoscope. 1984; 94 455-463
- 9 Marra S, Hotaling A J. Deep neck infections. Am J Otolaryngol. 1996; 17 287-298
- 10 Parhiscar A, Har-El G. Deep neck abscess: a retrospective review of 210 cases. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2001; 110 1051-1054
- 11 Höhmann D, Höhmann M. Tuberkulöser prä- und paravertebraler Abszess mit Spondylodiszitis. HNO. 1992; 40 64-66
- 12 Schmäl F, Stoll W. Differenzialdiagnose und Management retropharyngealer Raumforderungen. HNO. 2002; 50 418-423
- 13 Wholey M H, Bruwer A J, Baker H L. The lateral roentgenogram of the neck. Radiology. 1958; 71 350-356
- 14 Kühnemann S, Keck T, Riechelmann H, Rettinger G. Rationelle Diagnostik kindlicher Halsabszesse. Laryngo-Rhino-Otol. 2001; 80 263-268
- 15 Sethi D S, Stanley R E. Deep neck abscesses - changing trends. J Laryngol Otol. 1994; 108 138-143
Dr. med. Roland Giger
Service ORL et Chirurgie cervico-faciale · Hôpitaux Universitaires Genève ·
24, rue Micheli-du-Crest · CH-1211 Genève · Suisse
Email: gigerro@hotmail.com