Psychiatr Prax 2004; 31(7): 346-351
DOI: 10.1055/s-2004-828368
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nicht-kognitive Symptome bei Demenzkranken - Häufigkeit und Konsequenzen

Eine Untersuchung in Allgemeinkrankenhäusern und PflegeheimenNon-Cognitive Symptoms of Dementia - Prevalence and ConsequencesA General Hospital and Nursing Home StudyJohannes  Wancata1 , Norbert  Benda1 , Ullrich  Meise2
  • 1Universitätsklinik für Psychiatrie, Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie und Evaluationsforschung, Wien
  • 2Universitätsklinik für Psychiatrie, Innsbruck
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
05. Oktober 2004 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Ziel der Arbeit ist die Untersuchung der Häufigkeit nicht-kognitiver Symptome und deren Konsequenzen in nicht-psychiatrischen Einrichtungen. Methode: Die Stichprobe bilden über 60-jährige Personen, die an internistischen Krankenhausabteilungen (n = 372) und in Heimen (n = 249) aufgenommen wurden. Sie wurden mit dem CIS (Clinical Interview Schedule) untersucht. Ergebnisse: An den internistischen Abteilungen litten 28 % und in den Heimen 38 % der Demenzkranken unter nicht-kognitiven Symptomen, die das Risiko für eine Heimaufnahme, eine längere Krankenhausverweildauer und eine Verminderung der Selbstversorgung erhöhten. Schlussfolgerungen: Effektive Behandlungsmöglichkeiten für nicht-kognitive Symptome Demenzkranker stehen zur Verfügung. Möglichkeiten, dies außerhalb des psychiatrischen Versorgungssystems zu gewährleisten, werden diskutiert.

Abstract

Objective: While the importance of non-cognitive symptoms of dementia is increasingly recognized there exist nearly no studies investigating the frequency of these symptoms among general hospital inpatients and nursing home residents. Method: The sample consisted of elderly persons admitted to medical hospital departments (N = 372) and nursing homes (N = 249) in Austria. Study participants were investigated by research psychiatrists using the Clinical Interview Schedule. Results: Of all patients with dementia, in medical departments 28 % and in nursing homes 38 % had marked or severe non-cognitive symptoms. Using multivariate regression procedures non-cognitive symptoms turned out to be significant predictors for nursing home referral, for a prolonged duration of hospital stay, and for impaired self-care. Conclusions: Non-cognitive symptoms of dementia occur frequently and have several negative consequences. Since such non-cognitive symptoms might be treatable, they should receive sufficient attention from the staff.

Literatur

  • 1 Burns A, Jacoby R, Levy R. Psychiatric phenomena in Alzheimer's disease.  British Journal of Psychiatry. 1990;  157 72-94
  • 2 Holroyd S. Hallucinations and delusions in dementia.  Intern Psychogeriatrics. 2000;  12 (Suppl 1) 113-117
  • 3 Haupt M, Kurz A, Greifenhagen A. Depression in Alzheimer's disease: phenomenological features and association with severity and progression of cognitive and functional impairment.  Intern J Geriatr Psychiatry. 1995;  10 469-476
  • 4 Haupt M. Emotional lability, intrusiveness, and catastrophic reactions.  International Psychogeriatrics. 1996;  8 (Suppl 3) 409-414
  • 5 Zubenko G, Rosen J, Sweet R, Mulsant B, Rifai H. Impact of psychiatric hospitalization on behavioral complications of Alzheimer's disease.  Am J Psychiatry. 1992;  149 1484-1491
  • 6 Haupt M, Kurz A. Predictors of nursing home placement in patients with Alzheimer's disease.  Intern J Geriatr Psychiatry. 1993;  8 741-747
  • 7 Malone M L, Thompson L, Goodwin J S. Aggressive behaviors among the institutionalized elderly.  J Am Geriatr Soc. 1993;  41 853-856
  • 8 Steele C, Rovner B, Chase G, Folstein M. Psychiatric symptoms and nursing home placement of patients with Alzheimer's disease.  Am J Psychiatry. 1990;  147 1049-1051
  • 9 Saravay S M, Lavin M. Psychiatric comorbidity and length of stay in the general hospital: a critical review of outcome studies.  Psychosomatics. 1994;  35 233-252
  • 10 Wragg R, Jeste D. Overview of depression and psychosis in Alzheimer's disease.  Am J Psychiatry. 1989;  146 577-587
  • 11 Olafsdottir M, Marcusson J, Skoog I. Mental disorders among elderly people in primary care: the Linköping study.  Acta Psychiatr Scand. 2001;  104 12-18
  • 12 Wancata J, Meise U, Sachs G. Prävalenz seelischer Erkrankungen unter älteren Patienten an internen und chirurgischen Stationen.  Psychiat Prax. 2000;  27 170-175
  • 13 Cohen-Mansfield J, Marx M, Rosenthal A. Dementia and agitation in nursing homes: how are the related?.  Psychology Aging. 1990;  5 3-8
  • 14 Zimmer J, Watson N, Treat A. Behavioral problems among patients in skilled nursing facilities.  Am J Publ Health. 1984;  74 1118-1121
  • 15 Wancata J, Benda N, Meise N, Windhaber J. Non-cognitive symptoms of dementia in nursing homes: frequency, course and consequences.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2003;  38 637-643
  • 16 Goldberg D P, Cooper B, Eastwood M R, Kedward H B, Shepherd M A. standardized psychiatric interview for use in community surveys.  Brit J Prev Soc Med. 1970;  24 18-23
  • 17 Cooper B, Schwarz R. Psychiatric case identification in an elderly population.  Soc Psychiatry. 1982;  17 43-52
  • 18 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 3rd Edition, Revised. Washington DC; American Psychiatric Press 1987
  • 19 Fichter M M. Verlauf psychischer Erkrankungen in der Bevölkerung. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1990
  • 20 Kleining G, Moore H. Soziale Selbsteinstufung - ein Instrument zur Messung sozialer Schichten.  Kölner Z Soziol Sozialpsychol. 1968;  20 502
  • 21 Bickel H. Die prognostische Bedeutung psychischer Erkrankungen im Alter: Überblick und Forschungsbericht. In: Schmidt MH Fortschritte in der Psychiatrischen Epidemiologie. Weinheim; VCH-Verlag 1990: 177-196
  • 22 Hope T, Keene J, Gedling K, Cooper S, Fairburn C, Jacoby R. Behavior changes in dementia 1: Point of entry data of a prospective study.  Intern J Geriat Psychiatry. 1997;  12 1062-1073
  • 23 Cummings J L. Theories behind existing scales for rating behavior in dementia.  Intern Psychogeriatrics. 1996;  8 (Suppl 3) 293-300
  • 24 Ballard C, O'Brien J, James I, Swann A. Dementia: management of behavioural and psychological symptoms. Oxford, New York; Oxford University Press 2001
  • 25 Schneider J, Murray J, Banerjee S, Mann A. Eurocare: A cross-national study of co-resident spouse carers for people with Alzheimer's Disease I - factors associated with carer burden.  Intern J Geriatr Psychiatry. 1999;  14 651-661
  • 26 Wancata J, Krautgartner M, Berner J, Alexandrowicz R. Epidemiologie und gesellschaftliche Belastungen von Demenz-Erkrankungen in verschiedenen europäischen Ländern. In: Wancata J, Meise U, Marksteiner J Grauzone - Die Versorgung älterer psychisch Kranker. Innsbruck; VIP-Verlag 2003: 29-43
  • 27 Wancata J, Krautgartner M, Berner J, Alexandrowicz R. Wie genau können Hochrechnungen über die künftige Zahl Demenzkranker sein?.  Neuropsychiatrie. 2003;  17 61-67
  • 28 Wancata J, Musalek M, Alexandrowicz R, Krautgartner M. Numbers of dementia sufferers in Europe between the years 2000 and 2050.  European Psychiatry. 2003;  18 306-313

Univ.-Prof. Dr. Johannes Wancata

Universitätsklinik für Psychiatrie · Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie und Evaluationsforschung

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