Zusammenfassung
Die Bedeutung der Teilnahme an Selbsthilfegruppen wie Anonyme Alkoholiker (AA) für die Aufrechterhaltung der Abstinenz in den ersten 24 Monaten nach Durchführung einer hochstrukturierten ambulanten Entwöhnungsbehandlung soll an einer Stichprobe überprüft und bestätigt werden. Untersucht wurden 103 alkoholabhängige Patienten nach ICD-10. Die Haltequote betrug in der im Mittel 8 Monate dauernden Therapie 72 %, 18 der 25 Abbrüche erfolgten wegen Alkoholrückfällen. Für die katamnestischen Zeitpunkte 6, 12 und 24 Monate nach Therapieende wurde eine hohe Ausschöpfquote mit 87 - 95 % erreicht. Die Abstinenzquote betrug 6 Monate nach Therapieende 64 %, 12 Monate nach Therapieende 56 %. Über den gesamten 24-Monats-Katamnesezeitraum waren 49 % der Patienten durchgehend abstinent, 14 % gebessert und 37 % rückfällig. 56 Patienten (55 %) besuchen in den ersten sechs Monaten nach Therapieende eine Selbsthilfegruppe, zwei Jahre nach Therapieende besuchen noch 45 Patienten (44 %) eine Gruppe. Dabei nehmen jeweils über die Hälfte der Patienten (53 - 56 %) wöchentlich an einer Gruppe teil. Entscheidende Prädiktoren für die Aufrechterhaltung der Abstinenz 24 Monate nach Therapieende waren der regelmäßige Besuch (einmal pro Woche) einer Selbsthilfegruppe nach Beendigung der Therapie sowie männliches Geschlecht. Bezüglich des Verlaufs der aktuellen Therapie zeigte sich, dass Rückfälligkeit während der Therapie das Risiko für einen Rückfall nach Therapieende erhöhte. Diese Ergebnisse blieben im logistischen Regressionsmodell statistisch signifikant stabil. Die Bedeutung von Selbsthilfegruppen im Behandlungsnetz alkoholabhängiger Patienten wird diskutiert.
Abstract
This study analyzed the Alcoholics Anonymous participation and the impact on the abstinence rate of 103 alcohol dependent patients (ICD-10) during the 24 months after their discharge from high-structured out-patient treatment. The treatment retention amounted to n = 74 (72 %), 18 of the 25 dropouts took place because of alcohol relapse. At 6-, 12- and 24-months-follow-up 87 - 95 % of the patients were successfully located and re-interviewed. Analyses revealed that 64 % of the patients were abstinent at the 6-months-follow-up evaluation, 56 % at the total 12-months-follow-up evaluation. 49 % of the patients remained abstinent until the 24-months-follow-up evaluation, 14 % were improved and 37 % relapsed. 56 patients (55 %) participated in selfhelp-groups the first six months following treatment, two years later 45 patients (44 %) still attended a group. 53 - 56 % participated on a weekly basis. Patients who participated regularly on a weekly basis in self-help-groups fared the best on 2-year outcome. Patients who infrequently at all participated or not had the poorest outcome (relapse). After controlling for confounding variables (sex, treatment drop-out, relapse during treatment) these results were still statistical significant. Results indicate the predictive value of AA attendance for relapse prevention after controlling for confounding variables. The value of self-help-groups in the network of alcoholism treatment is discussed.
Literatur
1 Room R. Alcoholics Anonymous as a social movement. In: Mc Crady BS, Miller WR (Hrsg.). Research on Alcoholics Anonymous. New Brunswick, NJ: Rutger Center of Alcohol Studies 1993: 167-189
2 Alcoholics Anonymous .Alcoholics Anonymous 1989 membership survey. New York: Alcoholics Anonymous World Services 1990
3 Alcoholics Anonymous .Twelve Steps and twelve traditions. New York: Alcoholics Anonymous World Services 1952
4 Alcoholics Anonymous .Living sober. New York: Alcoholics Anonymous World Services 1975
5 Wallace J. Theory of 12-step oriented treatment. In: Rotgers F, Keller DS, Morgenstern J (Hrsg.). Treating substance abuse: Theory and technique. New York: Guilford Press 1996: 13-37
6
Owen P L, Slaymaker V, Tonigan J S, McCrady B S, Epstein E E, Kaskutas L A, Humphreys K, Miller W R.
Participation in Alcoholics Anonymous: Intended and unintended change mechanisms.
Alcohol Clin Exp Res.
2003;
27 (3)
524-532
7 Emrick D C, Tonigan J S, Montgomery H, Little L. Alcoholics Research on Alcoholics Anonymous. New Brunswick, NJ: Rutger Center of Alcohol Studies 1993: 41-76
8
Ouimette P C, Moos R H, Finney J W.
Influence of outpatient treatment and 12-step group involvement on one-year substance abuse treatment outcomes.
J Stud Alcohol.
1998;
59
513-522
9
McCrady B S, Epstein E E, Hirsch L S.
Maintaining change after conjoint behavioral alcohol treatment for men: outcomes at 6 months.
Addiction.
1999;
94 (9)
1381-1396
10
Tonigan J S, Toscova R, Miller W.
Meta-analysis of the literature on Alcoholics Anonymous: Sample and study characteristics' moderate findings.
J Stud Alcohol.
1996;
57
65-72
11
Morgenstern J, Labouvie E, Mc Crady B S, Kahler C W, Frey R M.
Affiliation with Alcoholics Anonymous after treatment: a study of its therapeutic effects and mechanism of action.
J Consult Clin Psychol.
1997;
65 (5)
768-777
12 Soyka M, Rüster P. Modell einer ambulanten Betreuungs- und Nachsorgeeinrichtung für Alkoholkranke (Kap. 15.8). In: Möller HJ (Hrsg.). Therapie psychiatrischer Erkrankungen. Stuttgart, New York: Thieme 2000: 632-639
13
Soyka M, Hasemann S, Scharfenberg C D, Löhnert B, Bottlender M.
New possibilities in treatment and rehabilitation of alcohol-dependent patients - a catamnestic study on the efficiency of outpatient treatment programmes demonstrated by a model procedure.
Nervenarzt.
2003;
74
226-234
14
Feuerlein W, Küfner H.
A prospective multicentre study of in-patient treatment for alcoholics: 18- and 48-month follow-up (Munich Evaluation for Alcoholism Treatment, MEAT).
Eur Arch Psychiatry Neurol Sci.
1989;
239 (3)
144-157
15 Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie .Dokumentationsstandards 2 für die Behandlung von Abhängigen. Freiburg i. B.: Lambertus Verlag 1992
16
McLellan A T, Kushner H, Metzger D, Peters R, Smith I, Grissom G, Pettinati H, Argeriou M.
The Fifth Edition of the Addiction Severity Index.
J Subst Abuse Treat.
1992;
9 (3)
199-213 (Deutsche Version: Gsellhofer, Küfner, Vogt. EuropASI. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999)
17
Chappel J N.
Long-term recovery from alcoholism.
Psychiatr Clin North Am.
1993;
16
177-187
18
Gossop M, Harris J, Best D, Man L H, Manning V, Marshall J, Strang J.
Is attendance at Alcoholics Anonymous meetings after inpatient treatment related to improved outcomes? A 6-month follow-up study.
Alcohol Alcohol.
2003;
38 (5)
421-426
19
Montgomery H A, Miller W R, Tonigan J S.
Does Alcoholics Anonymous involvement predict treatment outcome?.
J Subst Abuse Treat.
1995;
12 (4)
241-246
20
Mundle G, Ackermann K, Günthner A, Munkes J, Mann K.
Treatment outcome in alcoholism - A comparison of self-report and the biological markers carbohydrate-deficient Transferrin and γ-Glutamyl Transferase.
Eur Addict Res.
1999;
5
91-96
21
Babor T F, Stephens R S, Marlatt G A.
Verbal report methods in clinical research on alcoholism: Response bias and its minimization.
J Stud Alcohol.
1987;
48
410-424
22
Christo G, Franey C.
Drug users' spiritual beliefs, locus of control and the disease concepts in relation to NA attendance and six-month outcomes.
Drug; Alcohol Depend.
1995;
38
51-56
23
Humphreys K, Moos R H, Cohen C.
Social and community resources and long-term recovery from treated and untreated alcoholism.
J Stud Alcohol.
1998;
58
231-238
24
Fiorentine R, Hillhouse P.
Exploring the additive effects of drug misuse treatment and twelve-step involvement: Does Twelve-step ideology matter?.
Subst Use Misuse.
2000;
35
367-397
25
Caldwell P E, Cutter H SG.
Alcoholics Anonymous affiliation during early recovery.
J Subst Abuse Treat.
1998;
15 (3)
221-228
Dr. Miriam Bottlender
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie · LMU München
Nussbaumstraße 7
80336 München
Email: bottlend@psy.med.uni-muenchen.de