Pneumologie 2005; 59(5): 328-336
DOI: 10.1055/s-2004-830196
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Möglichkeiten und Perspektiven häuslichen Trainings bei Patienten mit chronisch-obstruktiven Atemwegserkrankungen

Possibilities and Perspectives of Home-based Exercise Training in Patients with Chronic Obstructive Pulmonary DiseasesA.  R.  Wewel1 , R.  A.  Jörres1 , D.  Kirsten1
  • 1Krankenhaus Großhansdorf, Zentrum für Pneumologie und Thoraxchirurgie, Großhansdorf
Further Information

Publication History

Eingang: 13. April 2004

Akzeptiert nach Revision: 10. Januar 2005

Publication Date:
18 May 2005 (online)

Zusammenfassung

In Deutschland haben Rehabilitations- und Trainingsprogramme zur klinischen und funktionellen Verbesserung von Patienten mit chronisch-obstruktiven Atemwegserkrankungen eine lange Tradition. Dies gilt insbesondere für stationäre Programme. Aufbauend auf Erfahrungen des Auslandes wird jedoch inzwischen ambulanten oder häuslichen Programmen zunehmend Beachtung geschenkt. Ein zentraler Bestandteil der Programme ist körperliches Training. Dahinter steht die Erwartung, mit relativ geringem Aufwand den klinischen Zustand, sowie Lebensqualität, Krankheitsverlauf und Prognose des Patienten verbessern zu können. Erste Erfahrungen liegen - neben dem Asthma bronchiale - insbesondere bei der COPD vor. Die Daten legen nahe, dass körperliches Training die Exazerbationsraten senken kann und dieser Effekt mit minimalem Betreuungsaufwand erreichbar ist. Vordringliches Ziel künftiger Untersuchungen scheint daher die Entwicklung und Evaluierung praxisnaher, minimal aufwendiger Trainingsprogramme. Inwieweit diese Programme auf andere Lungenerkrankungen übertragbar sind, sollte ebenfalls geprüft werden.

Abstract

In Germany there is a long tradition of rehabilitation and exercise training programs to improve the clinical state and physical function of patients with chronic obstructive pulmonary diseases. This is particularly true regarding inpatient rehabilitation. Based on experiences gained in other countries, outpatient and home-based programs are currently getting more attention. One of the key components of pulmonary rehabilitation is exercise training which can be expected to exert direct and indirect beneficial effects on physical performance, health-related quality of life and even the progress of the disease. Most of the available experience refers to patients with COPD - besides those with bronchial asthma. The data available so far suggest that exercise training programs can reduce exacerbation rates and that this effect is achievable by minimal personal assistance. Thus the most important aim of future studies seems to be the development and evaluation of training programs which are efficient but also easy to implement and minimally expensive. Furthermore it needs to be studied whether such programs can be transferred to pulmonary disorders other than obstructive airway diseases.

Literatur

  • 1 Goldstein R S, Gort E H, Stubbing D. et al . Randomised controlled trial of respiratory rehabilitation.  Lancet. 1994;  344 1394-1397
  • 2 BTS Statement . Pulmonary Rehabilitation.  Thorax. 2001;  56 827-834
  • 3 ATS . Pulmonary Rehabilitation - 1999.  Am J Respir Crit Care Med. 1999;  159 1666-1682
  • 4 Nield M. Pulmonary rehabilitation: the critical outcomes.  J Rehabil Res Dev. 2003;  40 (5 Suppl 2) vii-viii
  • 5 Lacasse Y, Guyatt G H, Goldstein R S. The components of a respiratory rehabilitation program: a systematic overview.  Chest. 1997;  111 1077-1088
  • 6 Worth H, Dhein Y. Does patient education modify behaviour in the management of COPD?.  Patient Education and Counseling. 2004;  52 267-270
  • 7 Emery C F, Schein R L, Hauck E R. et al . Psychological and cognitive outcomes of a randomised trial of exercise among patients with chronic obstructive pulmonary disease.  Health Psychol. 1998;  17 232-240
  • 8 Bandura A. Social learning theory. Englewood Cliffs (NJ): Prentice Hall 1977
  • 9 Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change.  Psychol Rev. 1977;  84 191-215
  • 10 Bandura A. The self system in reciprocal determinism.  Am Psychol. 1978;  33 344-358
  • 11 Bourbeau J, Nault D, Dang-Tan T. Self-management and behaviour modification in COPD.  Patient Education and Counseling. 2004;  52 271-277
  • 12 Heckhausen H, Gollwitzer P M. Thought contents and cognitive functioning in motivational vs. volitional states of mind.  Motivation & Emotion. 1987;  11 101-120
  • 13 Atkins C J, Kaplan R M, Timms R M. et al . Behavioral exercise programs in the management of chronic obstructive pulmonary disease.  J Consult Clin Psychol. 1984;  52 591-603
  • 14 Eiser N, West C, Evans S. et al . Effects of psychotherapy in moderately severe COPD: a pilot study.  Eur Respir J. 1997;  10 1581-1584
  • 15 Morgan M D, Singh S J, Hyland M E. The relationship between physical activity and quality of life in chronic lung disease.  Eur Respir Rev. 1997;  7 57-59
  • 16 Clough P, Harnisch L A, Cebulski P. et al . Method for individualizing patient care for chronic obstructive pulmonary disease patients.  Health Soc Work. 1987;  12 127-133
  • 17 Koch U, Bürger W. Ambulante Rehabilitation - Ziele, Voraussetzungen und Angebotsstruktur.  Schriftenreihe zum Gesundheits- und Sozialwesen. Bundesverband Deutscher Privat-Krankenanstalten. 1996; 
  • 18 Bürger W, Dietsche S, Morfeld M. et al . Ambulante und stationäre orthopädische Rehabilitation - Ergebnisse einer Studie zum Vergleich der Behandlungsergebnisse und Kosten.  Die Rehabilitation. 2002;  41 92-102
  • 19 Güell R, Casan P, Belda J. Long-term effects of outpatient rehabilitation of COPD: A randomized trial.  Chest. 2000;  117 976-983
  • 20 Tiep B L. Disease management of COPD with pulmonary rehabilitation.  Chest. 1997;  112 1630-1656
  • 21 Strijbos J H, Postma D S, Altena R van. et al . A comparison between an outpatient hospital-based pulmonary rehabilitation program and a home-care pulmonary rehabilitation program in patients with COPD. A follow-up of 18 months.  Chest. 1996;  109 366-372
  • 22 Wolf N, Törne I von, Weber-Falkensammer H. Evaluation der ambulanten orthopädisch-traumatologischen Rehabilitation der Ersatzkassen. Ein Vergleich mit der stationären Rehabilitation.  Die Rehabilitation. 1999;  38 (Suppl.1) 44-51
  • 23 Gysan D B, Wendt T. Ambulante/teilstationäre kardiologische Rehabilitation.  Herz. 1999;  24 (Suppl. 1) 44-56
  • 24 McGavin C R, Gupta S P, Lloyd E L. et al . Physical rehabilitation for the chronic bronchitic: results of a controlled trial of exercises in the home.  Thorax. 1977;  32 307-311
  • 25 Wijkstra P J, Altena R van, Kraan J. et al . Quality of life in patients with COPD improves after rehabilitation at home.  Eur Respir J. 1994;  7 269-273
  • 26 Bergmann K, Fischer J, Schmitz M. et al . Die stationäre pneumologische Rehabilitation für Erwachsene. Zielsetzungen - diagnostische und therapeutische Standards - Forschungsbedarf. Statement der Sektion Prävention und Rehabilitation.  Pneumologie. 1997;  51 523-532
  • 27 Petro W. Pneumologische Prävention und Rehabilitation. Ziele - Methoden - Ergebnisse. Berlin: Springer Verlag 2000
  • 28 Sachverständigenrat für Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen .Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit, Band III - Über-, Unter- und Fehlversorgung, Gutachten. 2000/2001
  • 29 Griffiths T L, Burr M L, Campbell I A. et al . Results at 1 year of outpatient multidisciplinary pulmonary rehabilitation: a randomised controlled trial.  Lancet. 2000;  355 362-368
  • 30 Sassi-Dambron D E, Eakin E G, Ries A L. et al . Treatment of dyspnea in COPD: a controlled clinical trial of dyspnea management strategies.  Chest. 1995;  107 724-729
  • 31 Spruit M A, Troosters T, Trappenburg J CA. et al . Exercise training during rehabilitation of patients with COPD: A current perspective.  Patient Education and Counseling. 2004;  52 243-248
  • 32 Gigliotti F, Romagnoli I, Scano G. Breathing retraining and exercise conditioning in patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD): a physiological approach.  Respiratory Medicine. 2003;  97 197-204
  • 33 American College of Sports Medicine Position Stand . The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults.  Med Sci Sports Exerc. 1998;  30 975-991
  • 34 Meek P M, Lareau S C. Critical outcomes in pulmonary rehabilitation: assessment and evaluation of dyspnea and fatigue.  J Rehabil Res Dev. 2003;  40 (5 Suppl 2) 13-24
  • 35 Mejia R, Ward J, Lentine T. et al . Target dyspnea ratings predict expected oxygen consumption as well as target heart rate values.  Am J Respir Crit Care Med. 1999;  159 1485-1489
  • 36 Horowitz M B, Littenberg B, Mahler D A. Dyspnea ratings for prescribing exercise intensity in patients with COPD.  Chest. 1996;  109 1169-1175
  • 37 American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation .Guidelines for Pulmonary Rehabilitation programs, 2nd edn. Champain: Human Kinetics 1998
  • 38 Deutsche Hochdruckliga .Empfehlungen zur Hochdruckbehandlung 2001. www.paritaet.org/hochdruckliga. 
  • 39 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) .Prävention, Standards und zukünftige Entwicklungen in den medizinischen Spezialgebieten. 4. Ausgabe. 1995
  • 40 Mall R W, Medeiros M. Objective evaluation of results of a pulmonary rehabilitation program in a community hospital.  Chest. 1988;  94 1156-1160
  • 41 Agle D P, Baum G L, Chester E H. et al . Multidiscipline treatment of chronic pulmonary insufficiency.  Psychosom Med. 1973;  35 41-49
  • 42 Lacasse Y, Wong E, Guyatt G H. et al . Meta-analysis of respiratory rehabilitation in COPD.  Lancet. 1996;  348 1115-1119
  • 43 Wempe J B, Wijkstra P J. The influence of rehabilitation on behaviour modification in COPD.  Patient Education and Counseling. 2004;  52 237-241
  • 44 Casaburi R. Exercise training in chronic obstructive lung disease. Principles and Practices of Pulmonary Rehabilitation.  Philadelphia: Saunders. 1993;  23 317-321
  • 45 Berry M J, Rejeski W J, Adair N E. et al . Exercise rehabilitation and chronic obstructive pulmonary disease stage.  Am J Respir Crit Care Med. 1999;  160 1248-1253
  • 46 Satta A. Exercise training in asthma.  J Sports Med Phys Fitness. 2000;  40 277-283
  • 47 Büchi S, Brändli O, Klingler K. et al . Stationäre Rehabilitation bei Patienten mit chronisch obstruktiver Lungenkrankheit (COLK): Effekte auf körperliche Leistungsfähigkeit, psychisches Wohlbefinden und Lebensqualität.  Schweiz Med Wochenschr. 2000;  130 135-142
  • 48 Petro W. Zur Praxis der Patientenschulung bei obstruktiven Atemwegserkrankungen (Asthma und COPD) in Deutschland.  Pneumologie. 2002;  56 165-166
  • 49 Behnke M, Taube C, Kirsten D. et al . Die Langzeitwirkungen eines häuslichen Gehtrainings bei Patienten mit schwergradiger COPD.  Pneumologie. 2000;  54 (Sonderheft 1) S56
  • 50 Salman G F, Mosier M C, Beasley B W. et al . Rehabilitation for patients with chronic obstructive pulmonary disease: meta-analysis of randomized controlled trials.  J Gen Intern Med. 2003;  18 213-221
  • 51 Lecheler J, Biberger A, Pfannebecker B. Asthma und Sport. Theoretische Grundlagen und praktische Handlungsanweisungen. Berchtesgaden: INA-Verlag 1997
  • 52 Clark C J. The role of physical training in asthma. Principles and Practice of pulmonary rehabilitation. Casabury and Petty. Philadelphia: Saunders 1993
  • 53 Kirsten D, Taube C, Lehnigk B. et al . Exercise training improves recovery in patients with COPD after an acute exacerbation.  Respir Med. 1998;  92 1191-1198
  • 54 Behnke M, Schwertfeger I, Froreich K von. et al . Monitoring home-based exercise training in patients with stable COPD.  Am J Respir Crit Care Med. 2002;  165 (suppl) A16
  • 55 Behnke M, Kirsten D, Jörres R A. et al . Home-based exercise training in patients with COPD - Global effects.  Am J Respir Crit Care Med. 2000;  161 (suppl.) A254
  • 56 Oga T, Nishimura K, Tsukino M. et al . Relationship between different indices of exercise capacity and clinical measures in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Heart Lung.  2002;  31 374-381
  • 57 Behnke M, Taube C, Kirsten D. et al . Home-based exercise is capable of preserving hospital-based improvements in severe chronic obstructive pulmonary disease.  Respir Med. 2000;  94 1184-1191
  • 58 Behnke M, Jörres R A, Kirsten D. et al . Clinical benefits of a combined hospital and home-based exercise programme over 18 months in patients with severe COPD.  Monaldi Arch Chest Dis. 2003;  59 44-51
  • 59 Garcia-Aymerich J, Farrero E, Felez M A. et al . Estudi del Factors de Risc d'Aguditzacio de la MPOC investigators. Risk factors of readmission to hospital for a COPD exacerbation: a prospective study.  Thorax. 2003;  58 100-105
  • 60 Ries A L, Kaplan R M, Myers R. et al . Maintenance after pulmonary rehabilitation in chronic lung disease: a randomized trial.  Am J Respir Crit Care Med. 2003;  167 880-888
  • 61 Puente-Maestu L, Sanz M L, Sanz P. et al . Comparison of effects of supervised versus self-monitored training programmes in patients with chronic obstructive pulmonary disease.  Eur Respir J. 2000;  15 517-525
  • 62 Worth H, Buhl R, Cegla U. et al . Leitlinie der Deutschen Atemwegsliga und der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis und Lungenemphysem (COPD).  Pneumologie. 2002;  56 704-738
  • 63 Worth H, Meyer A, Folgering H. et al . Empfehlungen der Deutschen Atemwegsliga zum Sport und körperlichen Training bei Patienten mit obstruktiven Atemwegserkrankungen.  Pneumologie. 2000;  54 61-67
  • 64 Hunter D J, Fairfield G. Disease management.  BMJ. 1997;  315 50-53
  • 65 Bodenheimr T. Disease management - promises and pitfalls.  N Engl J Med. 1999;  340 1202-1205
  • 66 DeBusk R F, Miller N H, Superko H R. et al . A case-management system for coronary risk factor modification after acute mycardial infarction.  Annals of Internal Medicine. 1994;  120 721-729
  • 67 Kühn H. Disease Management - Erfahrungen aus den USA.  Zeitschrift für Allgemeinmedizin. 2002;  78 175-180
  • 68 Pfeifer M, Werner B, Magnussen H. Telemedizinische Betreuung von Patienten mit chronischen Atemwegserkrankungen.  Med Klin. 2004;  99 106-110
  • 69 Finkelstein J, Cabrera M R, Hripcsak G. Internet-based home asthma telemonitoring: can patients handle the technology.  Chest. 2000;  117 148-155
  • 70 Dale J, Connor S, Tolley K. An evaluation of the west Surrey telemedicine monitoring project.  J Telemed Telecare. 2003;  9 Suppl 1 39-41
  • 71 Celler B G, Lovell N H, Basilakis J. Using information technology to improve the management of chronic disease.  Med J Aust.. 2003;  179 242-246
  • 72 Borg G AV. Borg's perceived exertion and pain scales. 1st ed. Champaign, IL: Human Kinetics 1998
  • 73 Behnke M, Wewel A R, Kirsten D. et al .Exercise training raises daily activity stronger than predicted from exercise capacity in patients with COPD. Respir Med im Druck
  • 74 Scalvini S, Zanelli E, Domenighini D. et al . Telecardiology community: a new approach to take care of cardiac patients. “Boario Home-Care” Investigators.  Cardiologia. 1999;  44 921-924
  • 75 Molinari G, Reboa G, Frascio M. et al . The role of telecardiology in supporting the decision-making process of general practitioners during the management of patients with suspected cardiac events.  J Telemed Telecare. 2002;  8 97-101
  • 76 Löllgen H, Steinberg T, Ertner C. et al . Möglichkeiten der Telemedizin: Telefon-EKG in der Notfallmedizin.  Intensivmedizin. 1998;  35 630-640
  • 77 Mair F S, Wilkinson M, Bonnar S A. et al . The role of telecare in the management of exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease in the home.  J Telemed Telecare. 1999;  5 Suppl 1 66-67
  • 78 Ferrari M, Vangelista A, Vedovi E. et al . Minimally supervised home rehabilitation improves exercise capacity and health status in patients with COPD.  Am J Phys Med Rehabil. 2004;  83 337-343
  • 79 Mittag O, China C, Raspe H. Telefonische Nachsorge in der (kardiologischen) Rehabilitation: Ein Ansatz zum Disease Management durch Pflegepersonal.  Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation. 2003;  61 3-5
  • 80 Bundesministerium für Gesundheit .Strukturierte Behandlungsprogramme zur Verbesserung der Versorgung chronisch Kranker. 2002
  • 81 Scharnhorst J. Bedeutung und mögliche Zukunft telefonischer Nachsorgeprogramme aus Sicht der Krankenversicherungen - Organisation von Call-Centern.  Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation. 2003;  61 12-20
  • 82 Steele B G, Holt L, Belza B. et al . Quantitating physical activity in COPD using a triaxial accelerometer.  Chest. 2000;  117 1359-1367
  • 83 Steele B G, Belza B, Hunziker J. et al . Monitoring daily activity during pulmonary rehabilitation using a triaxial accelerometer.  J Cardiopulm Rehabil. 2003;  23 139-142
  • 84 Behnke M, Merkt B, Kirsten D. et al . Does exercise training influence daily activity in patients with COPD?.  Am J Respir Crit Care Med. 2000;  161 A753
  • 85 Bourbeau J, Julien M, Maltais F. et al . Chronic Obstructive Pulmonary Disease axis of the Respiratory Network Fonds de la Recherche en Sante du Quebec. Reduction of hospital utilization in patients with chronic obstructive pulmonary disease: a disease-specific self-management intervention.  Arch Intern Med. 2003;  163 585-591
  • 86 Ketelaars C A, Schlosser M A, Mostert R. et al . Determinants of health-related quality of life in patients with chronic obstructive pulmonary disease.  Thorax. 1996;  51 39-43
  • 87 Singh S J, Smith D L, Hyland M E. et al . A short outpatient pulmonary rehabilitation programme: immediate and longer-term effects on exercise performance and quality of life.  Respir Med. 1998;  92 1146-1154
  • 88 Miyahara N, Eda R, Takeyama H. et al . Effects of short-term pulmonary rehabilitation on exercise capacity and quality of life in patients with chronic obstructive pulmonary disease.  Acta Med Okayama. 2000;  54 179-184
  • 89 Nicholson C, Bowler S, Jackson C. et al . Cost comparison of hospital- and home-based treatment models for acute chronic obstructive pulmonary disease.  Aust Health Rev.. 2001;  24 181-187
  • 90 Burns M, Chang R SY, Lum E. et al . Hospitalization rate of patients before and after a program of pulmonary rehabilitation.  Am J Respir Crit Care Med. 1996;  153 A127
  • 91 Verband der privaten Krankenversicherung .Die private Krankenversicherung - Zahlenbericht 2000/2001. 2002
  • 92 Biggar D G, Malen J F, Trulock E P. et al .Pulmonary rehabilitation before and after lung transplantation. In: Casaburi R, Petty TL (eds). Principles and practice of pulmonary rehabilitation. Philadelphia: WB Saunders 1993: 459-467
  • 93 Crouch R, MacIntyre N R. Pulmonary rehabilitation of the patient with nonobstructive lung disease.  Respir Care Clin N Am. 1998;  4 59-70
  • 94 Walters E H, du Bois R. Immunology and management of interstitial lung diseases. London: Chapman & Hall 1995
  • 95 Konietzko N, Fabel H. Weißbuch Lunge 2000. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 2000: 39-40
  • 96 Keogh B A, Lakatos E, Price D. et al . Pulmonary function testing in IPD. What does it tell us?.  Chest. 1980;  78 856-865
  • 97 Agusti A GN, Roca J, Rodriguez-Roisin R. et al . Different patterns of gas exchange response to exercise in asbestosis and ideopathic pulmonary fibrosis.  Eur Respir J. 1988;  1 510-516
  • 98 Harris-Eze A O, Sridhar G, Clemens R E. et al . Oxygen improves maximal exercise performance in interstitial lung disease.  Am J Respir Crit Care Med. 1994;  150 1616-1622
  • 99 Hansen J E, Wasserman K. Pathophysiology of activity limitation in patients with interstitial lung disease.  Chest. 1996;  109 1566-1576
  • 100 Leach R M, Davidson A C, Chinn S. et al . Portable liquid oxygen and exercise ability in severe respiratory disability.  Thorax. 1992;  47 781-789
  • 101 American Thoracic Society . Idiopathic pulmonary fibrosis: Diagnosis and treatment.  Am J Respir Crit Care Med. 2000;  161 646-664
  • 102 Behnke M, Schwertfeger I, Zimmermann I. et al . Home based exercise training in patients with interstitial lung disease.  Eur Respir J. 2003;  22 (suppl.) 164s

Ärztin Alexandra R. Wewel

Krankenhaus Großhansdorf · Zentrum für Pneumologie und Thoraxchirurgie

Wöhrendamm 80

22927 Großhansdorf

Email: a.wewel@pulmoresearch.de

    >