Klin Padiatr 2006; 218(4): 203-212
DOI: 10.1055/s-2005-836610
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Effektivität einer universellen Varizellen-Schutzimpfung in Deutschland: Eine epidemiologische und gesundheitsökonomische Analyse

Impact of Universal Varicella Vaccination in Germany: An Epidemiological and Economic AnalysisM. Knuf1 , A. Neiß2 , P. Wutzler3
  • 1Kinderklinik und Kinderpoliklinik, Johannes Gutenberg Universität, Mainz
  • 2Institut für Medizinische Statistik und Epidemiologie, Technische Universität München, München
  • 3Institut für Virologie und Antivirale Therapie, Friedrich-Schiller-Universität, Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 August 2005 (online)

Zusammenfassung

Varizellen sind eine hochkontagiöse Viruserkrankung, die in Deutschland vorwiegend im Kindesalter auftritt. Obwohl Varizellen in dieser Altersgruppe häufig leicht verlaufen, existieren deutliche Hinweise, dass die mit der Erkrankung einhergehende Morbidität und Mortalität sowie deren ökonomische Auswirkungen bedeutsam sind. Durch die Verfügbarkeit von wirksamen und exzellent verträglichen Impfstoffes besteht die Möglichkeit, durch eine allgemeine Varizellenimpfung im Kindesalter präventiv zu intervenieren. Detaillierte und verlässliche Daten zu den Folgen der Varizellen und den möglichen Effekten einer generellen Schutzimpfung als Entscheidungsgrundlage fehlten bis vor kurzem für Deutschland. Daher wurden in einer umfangreichen Untersuchung die medizinischen Auswirkungen und die Kosten der Varizellen für die Krankenkassen und die Gesellschaft mittels einer Modellanalyse quantifiziert, und insbesondere die Effekte verschiedener genereller Impfprogramme bewertet. Die Untersuchung belegt, dass Varizellen in Deutschland eine hohe gesundheitliche und eine relevante ökonomische Belastung darstellen. Durch Modellanalysen kann auch gezeigt werden, dass durch eine generelle Varizellenschutzimpfung bei Kindern im Alter von 12-18 Monaten durchschnittlich mehr als 82 % der Varizellenfälle und Komplikationen jährlich verhindert werden können. Unter ökonomischen Gesichtspunkten resultieren durch die Impfung nicht nur für die Volkswirtschaft, sondern auch für die Kostenträger im Gesundheitswesen Nettoeinsparungen. Aus diesen Ergebnissen lässt sich schlussfolgern, dass eine generelle Schutzimpfung insbesondere von Kindern eine medizinisch, epidemiologisch, wie auch ökonomisch sinnvolle Präventionsmaßnahme ist.

Abstract

Varicella is a highly contagious viral disease which mainly affects young children and usually is perceived as infection with a mild disease course. However, there is increasing evidence indicating that the morbidity and mortality as well as the economic impact associated with varicella are significant. While universal childhood vaccination against varicella is currently not recommended in Germany, the availability of safe and efficacious vaccines offers the opportunity for preventive intervention. Detailed and reliable data on the consequences of varicella and the possible impact of a universal vaccination program are missing to date for Germany. In order to generate this information, we conducted a comprehensive evaluation. The objective was to quantify the medical consequences and the economic impact of varicella on third-party payers and the society by means of a model analysis, and particularly to assess the effects of various universal vaccination strategies. The study confirms that varicella represents a significant health and economic burden in Germany. Following mathematical modelling, universal varicella vaccination for children at the age of 12-18 months could prevent more than 82 % of cases and complications on average per year. Economically, universal vaccination would lead to net cost savings not only for the society but also for the third-party payers. From these findings it can be concluded that universal varicella vaccination is a strategy which should be encouraged, from a medical, epidemiological, but also economic viewpoint.

Literatur

  • 1 Banz K, Wagenpfeil S, Neiss A, Goertz A, Staginnus U, Vollmar J, Wutzler P. The cost-effectiveness of routine childhood varicella vaccination in Germany.  Vaccine. 2003;  21 1256-1267
  • 2 Beutels P, Clara R, Tormans G, Van Doorslaer E, Van Damme P. Costs and benefits of routine varicella vaccination in German children.  J Infect Dis. 1996;  174 (Suppl 3) S 335-S 341
  • 3 Boelle P Y, Hanslik T. Varicella in non-immune persons: incidence, hospitalization and mortality rates.  Epidemiol Infect. 2002;  129 599-606
  • 4 Bundesministerium für Gesundheit .Daten des Gesundheitswesens. Nomos Verlag, Baden-Baden1999
  • 5 Centers for Disease Control and Prevention . Prevention of varicella: recommendations of the Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP).  MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 1996;  45 1-36
  • 6 Centers for Disease Control and Prevention .National Immunization Survey. Internet: www.cdc.gov/nip/coverage/default.htm 2002
  • 7 Chant K G, Sullivan E A, Burgess M A, Ferson M J, Forrest J M, Baird L M, Tudehope D I, Tilse M. Varicella-zoster infection in Australia.  Aust NZ J Public Health. 1998;  22 413-418
  • 8 Coudeville L, Paree F, Lebrun T, Sailly J C. The value of varicella vaccination in healthy children: cost-benefit analysis of the situation in France.  Vaccine. 1999;  17 142-151
  • 9 Gelbe Liste - Pharmindex. Internet: www.gelbe-liste.de/index.htm
  • 10 Gold M R, Siegel J E, Russel L B, Weinstein M C. Cost-effectiveness in health and medicine. Oxford University Press, New York 1996
  • 11 Fairley C K, Miller E. Varicella-Zoster Virus Epidemiology - A changing scene?.  J Infect Dis. 1996;  174 (Suppl 3) S314-S319
  • 12 Gray G C, Palinkas L A, Kelley P W. Increasing incidence of varicella hospitalisations in United States army and navy personnel: are today's teenagers more susceptible? Should recruits be vaccinated?.  Pediatrics. 1990;  86 867-873
  • 13 Guess H A, Broughton D D, Melton L J, Kurland L T. Population-based studies of varicella complications.  Pediatrics. 1986;  78 (Suppl) 723-727
  • 14 Halloran M E, Cochi S L, Lieu T A, Wharton M, Fehrs L. Theoretical epidemiologic and morbidity effects of routine varicella immunization of preschool children in the United States.  Am J Epidemiol. 1994;  140 81-104
  • 15 Halloran M E. Epidemiologic effects of varicella vaccination.  Infect Dis Clin North Am. 1996;  10 631-655
  • 16 Hammerschmidt T, Goertz A, Wagenpfeil S, Neiss A, Wutzler P, Banz K. Validation of health economic models: The example of EVITA.  Value in Health. 2003;  6 551-559
  • 17 IMS Health .Verschreibungsindex für Pharmazeutika VIP. IMS Health, Frankfurt/Main 2000
  • 18 Institut der Deutschen Wirtschaft .Zahlen zur wirtschaftlichen Entwicklung der Bundesrepublik Deutschland 1999. Deutscher Instituts-Verlag GmbH, Köln 1999
  • 19 Johnson C E, Stancin T, Fattlar D, Rome L P. A long-term prospective study of varicella vaccine in healthy children.  Pediatrics. 1997;  100 761-767
  • 20 Koopmanschap M A, Rutten F. A practical guide for calculating indirect costs of disease.  Pharmacoeconomics. 1996;  10 460-466
  • 21 Kuter B J, Weibel R E, Guess H A, Matthews H, Morton D H, Neff B J, Provost P J, Watson B A, Starr S E, Plotkin S A. Oka/Merck varicella vaccine in healthy children: final report of a 2-year efficacy study and 7-year follow up study.  Vaccine. 1991;  9 643-647
  • 22 Lieu T A, Cochi S L, Black S B, Halloran E, Shinefield H R, Holmes S J, Wharton M, Washington E. Cost-effectiveness of a routine varicella vaccination program for US children.  JAMA. 1994;  271 375-381
  • 23 Manfredi R, Chiodo F, Titone L, Vierucci A, Catania S. et al . Chickenpox complications among immunocompetent hospitalized children in Italy.  Ped Med Chir. 1997;  19 99-104
  • 24 Meyer P A, Seward J F, Jumaan A O. Varicella Mortality: Trends before Licensure in the United States (1970-1994).  JID. 2000;  182 383-390
  • 25 Preblud S R. Age-specific risks of varicella complications.  Pediatrics. 1981;  68 14-17
  • 26 Preblud S R, Orenstein W A, Koplan J P, Bart K J, Hinman A R. A benefit-cost analysis of a childhood varicella vaccination programme.  Postgraduate Medical Journal. 1985;  61 (Suppl 4) 17-22
  • 27 Rawson H, Crampin A, Noah N. Deaths from chickenpox in England and Wales 1995-7: analysis of routine mortality data.  BMJ. 2001;  323 1091-1093
  • 28 Sauerbrei A, Wutzler P. Varicella-Zoster Virusinfektion während der Schwangerschaft.  Deutsches Ärzteblatt. 1999;  96 A 1198-A 1203
  • 29 Seward J F, Watson B M, Peterson C L, Mascola L. et al . Varicella disease after introduction of varicella vaccine in the United States, 1995-2000.  JAMA. 2002;  287 606-611
  • 30 Sharrar R G, LaRussa P, Galea S A, Steinberg S P, Sweet A R, Keatley R M, Wells M E, Stephenson W P, Gershon A A. The postmarketing safety profile of varicella vaccine.  Vaccine. 2001;  19 916-923
  • 31 Ständige Impfkommission . Impfempfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am RKI/Stand: Juli 2001.  Epidemiologisches Bulletin. 2001;  28 203-218
  • 32 Ständige Impfkommission . Impfempfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am RKI/Stand: Juli 2004.  Epidemiologisches Bulletin. 2004;  30 235-250
  • 33 Statistisches Bundesamt (Hrsg) .Statistisches Jahrbuch für die Bundesrepublik Deutschland 2000. Verlag Metzler-Poeschel, Stuttgart 2000
  • 34 Takahashi M. Current status and prospects of live attenuated vaccine.  Vaccine. 1992;  10 1007-1014
  • 35 Thiry N, Beutels P, Van Damme P, Van Doorslaer E. Economic evaluations of varicella vaccination programmes - A review of the literature.  Pharmacoeconomics. 2003;  21 13-38
  • 36 Tischer A, Geike E, Färber I, Sauerbrei A, Wutzler P. Seroprävalenz gegen Varicella-Zoster-Virus in Deutschland. Ergebnisse einer Studie des RKI und des Konsiliarlabors für HSV und VZV.  Epidemiologisches Bulletin. 2000;  46 368-369
  • 37 Varis T, Vesikari T. Efficacy of high-titer live attenuated varicella vaccine in healthy coung children.  J Infect Dis. 1996;  174 (Suppl 3) S 330-S 334
  • 38 Verschreibungsindex für Pharmazeutika VIP. IMS 2000
  • 39 Wagenpfeil S, Neiss A, Banz K, Wutzler P. Empirical data on the varizella situation in Germany for vaccination decisions.  Clinical Microbiology and Infection. 2004;  10 425-430
  • 40 Watson B. A review of varicella vaccine.  Pediatr Ann. 2001;  30 362-367
  • 41 Weibel R E, Neff B J, Kuter B J, Guess H A, Rothenberger C A, Fitzgerald A J, Conor K A, McLean A A, Hillman MR, Buynak E B. Live attenuated varicella virus vaccine: efficacy trial in healthy children.  N Engl J Med. 1984;  310 1409-1415
  • 42 Wezel H, Liebhold R. Einheitlicher Bewertungsmaßstab für ärztliche Leistungen, 2000. Handkommentar BMÄ, E-GO und GOÄ. Asgard, St. Augustin 2000
  • 43 Wutzler P, Neiss A, Banz K, Görtz A, Bisanz H. Can varicella be eliminated by vaccination? Potential clinical and economic effects of universal childhood vaccination in Germany.  Med Microbiol Immunol. 2001;  191 89-96
  • 44 Wutzler P, Färber I, Wagenpfeil S, Bisanz H, Tischer A. Seroprevalence of varicella-zoster virus in the German population.  Vaccine. 2002;  20 121-124
  • 45 Ziebold C, Kries von R, Lang R, Weigl J, Schmitt H J. Severe complications of varicella in previously healthy children in Germany: a 1-year survey.  Pediatrics. 2001;  108 79-84

Dr. Markus Knuf

Kinderklinik und Kinderpoliklinik · Johannes Gutenberg-Universität Mainz

Langenbeckstr. 1

55101 Mainz

Phone: +49/61 31/17 27 86

Fax: +49/61 31/17 66 24

Email: knuf@kinder.klinik.uni-mainz.de