Zusammenfassung
Hintergrund: Tagesprofile zu Praxiszeiten erfassen oft nicht genügend Messwerte, v. a. nachts und morgens. Die Selbsttonometrie könnte ohne stationären Aufenthalt IOD-Tagesprofile über einen kompletten 24-Stunden-Zeitraum ermöglichen. Material und Methoden: 96 Personen wurden in die Selbsttonometrie mit dem automatischen Selbsttonometer „Ocuton S” eingewiesen. Bei den Probanden, die die Selbsttonometrie erlernen konnten, wurden synchron IOD-Tagesprofile eines Auges nach Goldmann und mit Selbsttonometrie unter stationären Bedingungen sowie ein Tagesprofil durch Selbsttonometrie des gleichen Auges unter ambulanten Bedingungen erhoben. Ein Tagesprofil umfasste dabei jeweils 6 Messungen im Zeitabstand von je 4 Stunden. Die ermittelten IOD-Werte wurden statistisch auf Vergleichbarkeit untersucht. Ergebnisse: Von 96 Probanden erlernten 50 die Selbsttonometrie. Die mit den verschiedenen Methoden im Rahmen der Tagesprofile gemessenen IOD-Werte unterschieden sich im Mittel um weniger als 2 mmHg und waren damit vergleichbar. Die Tagesdruckkurven waren auch im Hinblick auf den zeitlichen Verlauf zwischen den Methoden nicht signifikant verschieden. Schlussfolgerung: Die Selbsttonometrie mit dem automatischen Selbsttonometer scheint geeignet zu sein zur Gewinnung von Tagesprofilen des intraokularen Druckes unter ambulanten Bedingungen.
Abstract
Background: Diurnal profiles of intraocular pressure at opening times in the doctor’s office do not deliver enough information, especially nightly and early morning measurements are lacking. Self-tonometry using the automatic self-tonometer “Ocuton S®” might be suitable to achieve valid 24-hour IOP profiles without the need to stay in a hospital. Materials and Methods: 96 people were taught to use the automatic self-tonometer once. Those who had learnt self-tonometry after this training underwent a diurnal IOP profile for 24 hours in the hospital using Goldmann tonometry and self-tonometry every 4 hours at the same times of day. One to three days later, they created a third IOP profile at home using self-tonometry at the same intervals as at the hospital. The IOP profiles were then tested for equality. Results: 50 people out of 96 were able to perform self-tonometry after one training session. The IOP measurements of all three IOP profiles did not differ by more than 2 mmHg and thus may be considered comparable. There was no significant difference between daily curves, either. Conclusions: Self-tonometry using the automatic self-tonometer “Ocuton S®” appears to be suitable to record diurnal profiles of intraocular pressure at home.
Schlüsselwörter
Glaukom - intraokularer Druck - Tonometrie - Goldmann-Tonometrie - Selbsttonometrie - IOD-Tagesprofil - Tagesdruckkurve
Key words
Glaucoma - intraocular pressure - tonometry - Goldmann tonometry - self-tonometry - IOP profile - diurnal pressure curve
Literatur
-
1
Aggarwala K R.
On the short term variability of measurements of intraocular pressure.
Optom Vis Sci.
1995;
72 (10)
753-755
-
2
Asrani S. et al .
Large diurnal fluctuations in intraocular pressure are an independent risk factor in patients with glaucoma.
J Glaucoma.
2000;
2 (9)
134-141
-
3
Botling-Taube A, Alm A.
24-Stunden-Augendruckprofile: Sollte der Druck rund um die Uhr gemessen werden?.
Glaucoma World.
1998;
4
3-6
-
4
De Vivero C. et al .
Diurnal intraocular pressure variation in low-tension glaucoma.
Eye.
1994;
8 (5)
521-523
-
5
Deutsch C. et al .
Selbsttonometrie - präzise Messergebnisse und verbesserte Akzeptanz durch einfachere Bedienung.
Spektrum der Augenheilkunde.
1993;
7 (4)
164-168
-
6
Draeger J. et al .
Klinische und experimentelle Ergebnisse mit einem neuen vollautomatischen Selbsttonometer.
Fortschritte der Ophthalmologie.
1991;
88
304-307
-
7 Draeger J, Jessen K, Rumberger E. Tonometrie. Stuttgart; New York; Thieme 1993
-
8 Grehn F, Mackensen G. Die Glaukome. Stuttgart, Berlin, Köln; Kohlhammer 1993
-
9
Hughes E. et al .
24-hour monitoring of intraocular pressure in glaucoma management: a retrospective review.
J Glaucoma.
2003;
12
232-236
-
10
Kothy P, Vargha P, Hollo G.
Ocuton-S self tonometry vs. Goldmann tonometry; a diurnal comparison study.
Acta Ophthalmol Scand.
2001;
79
294-297
-
11 Leydhecker W. Die Glaukome in der Praxis: Ein Leitfaden. 5. Auflage. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1991
-
12
Meier-Gibbons F, Stürmer J, Gloor B.
Normaldruckglaukom: Eine diagnostische Herausforderung.
Klin Monatsbl Augenheilk.
1995;
206
157-160
-
13 Pfeiffer N. Glaukom: Grundlagen, Diagnostik, Therapie, Compliance. Stuttgart; Thieme 2001
-
14 Pietruschka G. Das Glaukom. Leipzig; Thieme 1976
-
15
Pointer J S.
The diurnal variation of intraocular pressure in non-glaucomatous subjects: relevance in a clinical context.
Ophthalmic Physiol Opt.
1997;
17
456-465
-
16
Pointer J S.
Human intraocular pressure and ist diurnal variation in healthy subjects.
Ophthalmic Physiol Opt.
1999;
19
43-48
-
17
Schuirmann D.
A comparison of the two one-sided tests procedure and the power approach for assessing the equivalence of average bioavailability.
J Pharmacokinet Biopharm.
1987;
15
657-680
-
18
Theofylaktopoulos J, Diestelhorst M, Krieglstein G.
Self-tonometry with the Ocuton S versus Goldmann tonometry.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
1999;
9
720-724
-
19
Whitacre M, Stein R.
Sources of error with use of Goldmann-type tonometers.
Surv Ophthalmol.
1993;
1 (38)
1-30
-
20
Wilensky J T. et al .
Indidividua variability in the diurnal intraocular pressure curve.
Ophthalmology.
1993;
100
940-944
-
21
Yamagami J. et al .
Diurnal variation in intra-ocular pressure of normal-tension glaucoma eyes.
Ophthalmology.
1993;
100
643-650
Dr. med. R. Vogt
Augenärztliche Gemeinschaftspraxis, Heider u. Vogt, Krankenhaus
Am Rosarium Sangerhausen
Am Beinschuh 2 a
06526 Sangerhausen