Health Inequalities among Persons with Type 2 Diabetes: The Example of Intermittent Claudication
Gesundheitliche Ungleichheit bei Typ-2-Diabetes: das Beispiel Claudicatio intermittens (Schaufensterkrankheit)A. Mielck1
, V. Reisig1
, W. Rathmann2
, for the KORA Study Group
1GSF National Research Center for Environment and Health, Institute of Health Economics and Health Care Management, Neuherberg, Germany
2Heinrich Heine University, German Diabetes Center, Institute of Biometrics & Epidemiology, Düsseldorf, Germany
The KORA study group consists of H.-E. Wichmann (speaker), H. Löwel, B. Giesecke, R. Holle, J. John and co-workers who were responsible for the design and conduct of the KORA studies.
In Deutschland wird allen Krankenversicherten eine sehr gute Gesundheitsversorgung angeboten. Die weitergehende Frage nach sozialen Unterschieden bei Inanspruchnahme und Qualität der gesundheitlichen Versorgung wird jedoch nur selten untersucht. Diese Unterschiede werden hier anhand einer Gruppe von Personen mit Typ-2-Diabetes analysiert. Um die sozialen Unterschiede in dieser Patientengruppe bewerten zu können, wird zudem eine weitere Gruppe von Personen ohne Diabetes einbezogen. KORA-A ist eine Fall-Kontroll-Studie, die Patienten mit Typ-2-Diabetes aus den MONICA-Surveys S2 (1989/90) und S3 (1994/95) und dem Herzinfarktregister umfasst sowie Kontrollen, die nach Alter und Geschlecht zu den Fällen gemacht wurden. In den Jahren 1997/98 wurden diese Personen zur Teilnahme an KORA-A eingeladen. Ausgewertet werden konnten Daten von 378 Typ-2-Diabetikern. Die Gruppe ohne Diabetes umfasst 438 Personen. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass die Prävalenz von „Schmerzen in den Beinen beim Gehen” mit abnehmender Schulbildung zunimmt und dass dieser Zusammenhang bei Typ-2-Diabetikern (OR 3,53; 95 % KI 1,32 - 9,44) stärker ist als bei Nicht-Diabetikern (OR 2,02; 95 % KI 0,97 - 4,23). Die Verringerung des Auftretens von Claudicatio intermittens ist ein wichtiges Ziel der gesundheitlichen Versorgung von Diabetikern. Das Auftreten dieser Komplikation kann daher als Merkmal für die Qualität der gesundheitlichen Versorgung dienen. Offenbar sollte die gesundheitliche Versorgung vor allem bei den Typ-2-Diabetikern verbessert werden, die der unteren Sozialstatusgruppe angehören.
Abstract
In Germany, high quality health care is offered to just about all socio-economic groups. The question is rarely asked, though, if there are social differences in the utilisation and quality of health care among those with similar needs. These differences are analysed by looking at a group of persons with type 2 diabetes mellitus. Another group of persons without diabetes is included as well. The data are taken from the KORA-A Study in Augsburg, southern Germany. KORA-A is a case-control study based on patients with type 2 diabetes from the MONICA surveys S2 (1989/90), S3 (1994/95) and the Myocardial Infarction Registry, and controls, matched by age and sex to the cases. In 1997/98, these persons were contacted for the KORA-A study. The dataset includes data from 378 type 2 diabetic patients. The group without diabetes comprises 438 persons. The results indicate that the prevalence of “pain while walking” increases with decreasing educational level, and that this association is stronger for persons with type 2 diabetes (OR 3.53; 95 % CI 1.32 - 9.44) than for persons without diabetes (OR 2.02; 95 % CI 0.97 - 4.23). The prevalence of intermittent claudication can serve as an indirect assessment of the quality of health care received by diabetic persons. It is concluded that health care should be improved especially for those persons with type 2 diabetes who belong to the group with low socioeconomic status.
Health inequalities - health care - type 2 diabetes
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