Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(2): 117-130
DOI: 10.1055/s-2005-858724
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Rolle der Pachymetrie in der täglichen Glaukomdiagnostik

The Role of Pachymetry in Routine Glaucoma DiagnosisJ. von Eicken1 , M. Kohlhaas2 , R. Stodtmeister3 , H. Höh1
  • 1Dietrich Bonhoeffer-Klinikum, Augenklinik (Chefarzt: Prof. Dr. med. Helmut Höh), Neubrandenburg
  • 2Univ.-Augenklinik der Gustav Carus-Universität Dresden (Dir.: Prof. Dr. med. L. Pillunat), Dresden
  • 3Gemeinschaftspraxis und Belegabteilung am St.-Elisabeth-Krankenhaus Rodalben, Pirmasens
Further Information

Publication History

Eingegangen: 15.7.2005

Angenommen: 24.8.2005

Publication Date:
17 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Bis heute wird kontrovers diskutiert, ob die Hornhautdicke die Messgenauigkeit der Goldmann-Applanationstonometrie entscheidend beeinflusst. Goldmann und Schmidt sind beim Erarbeiten der Applanationstonometrie zwar davon ausgegangen, dass die Hornhautdicke in ihrer „physiologischen Schwankungsbreite” keinen Einfluss auf das Messergebnis hat. Sie wiesen aber darauf hin, dass abweichende Hornhautdicken das Messergebnis beeinflussen können. In den letzten 30 Jahren sind Arbeiten veröffentlicht worden, die verlässlich belegen, dass ein Zusammenhang in der Weise besteht, dass bei dicken Hornhäuten ein zu hoher und bei dünnen Hornhäuten ein zu niedriger Applanationswert abgelesen wird. Das Ausmaß des Zusammenhanges beträgt 1 mm Hg je 25 µm Hornhautdickenänderung. Da die exakte Messung des intraokularen Druckes für die Diagnose und das Screening von Glaukompatienten von erheblicher Bedeutung ist, sollten bei jedem Patienten die Applanationswerte pachymetrisch korrigiert werden. Dies gilt besonders auch für die Patienten, deren Hornhautdicke refraktiv-chirurgisch verändert wurde. Für das Verständnis der Problematik ist es wichtig, sich stets vor Augen zu halten, dass wir mit dem Applanationstonometer eine Kraft messen. Aus diesem Messwert schließen wir auf den „wahren” Augeninnendruck unter der Annahme, dass die Theorie der Goldmann-Applanationstonometrie stimmt. Zwischen der Vorderfläche des Tonometerkopfes und der Vorderkammer liegt eine Hornhaut mit individuellen Eigenschaften, wie Dicke, Rigidität, Krümmung etc., die den Messwert beeinflussen kann. Es ist dann eingängig, warum die Kenntnis der Hornhautdicke die Genauigkeit dieses Schlusses verbessern kann und es auch sinnvoll ist, die Pachymetrie einzusetzen. Es ist ebenso eingängig, dass andere individuelle Hornhauteigenschaften, die wir derzeit nicht messen oder gar kennen, die Messung ebenfalls beeinflussen, was bedeutet, dass die Hornhautdicke nicht die einzige „Störgröße” ist. Die Pachymetrie erlaubt uns eine genauere Schätzung des Augeninnendrucks aus den Applanationswerten und sollte klinisch auch routinemäßig durchgeführt werden.

Abstract

The influence of corneal thickness on the precision of Goldman applanation tonometry is highly disputed. Goldmann and Schmidt assumed that the physiological variation of corneal thickness does not influence the measurement. But they indicated that an “abnormal” deviation of corneal thickness can lead to a false measurement. In the last 30 years many investigations have reliably demonstrated that thick corneas produce elevated applanation values and thin corneas lower values. The correction value is 1 mm Hg per 25 µm change in corneal thickness. The accuracy of intraocular pressure measurement is important for the detection and monitoring of glaucoma. Therefore it is necessary to recalculate applanation values based on corneal thickness in every patient, especially after refractive surgery. It is also necessary to keep in mind that with applanation tonometry we measure a force. From the force readings we deduce the value of the intraocular pressure. This conclusion is only correct if the theory of Goldmann applanation tonometry is right. But between force measurement and intraocular pressure there is the individual cornea with special properties like thickness, rigidity and astigmatism which can influence the correctness of the measurement. So we can understand why knowledge of corneal thickness can improve the deduction from force measurement of intraocular pressure. It is also reasonable that other individual corneal properties we do not measure or do not know so far can influence the deduction. This means that the corneal thickness is not the only variable. Pachymetry allows us to estimate the intraocular pressure with higher precision. Therefore it should be clinically used.

Literatur

  • 1 Argus W A. Ocular hypertension and central corneal thickness.  Ophthalmology. 1995;  223 1810-1812
  • 2 Bechmann M, Thiel M J, Roesen B. et al . Central corneal thickness determined with optical coherence tomography in various types of glaucoma.  Br J Ophthalmol. 2000;  223 1233-1237
  • 3 Bhan A, Browning A C, Shah S. et al . Effect of corneal thickness on intraocular pressure measurements with the pneumotonometer, Goldmann applanation tonometer, and Tono-Pen.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2002;  223 1389-1392
  • 4 Böhm A, Kohlhaas M, Lerche R C. et al . The effects of changed biomechanical parameters on measurements of intraocular pressure in keratoconus patients.  Ophthalmologe. 1997;  223 771-774
  • 5 Brandt J D, Beiser J A, Kass M A. et al . Central corneal thickness in the Ocular Hypertension Treatment Study (OHTS).  Ophthalmology. 2001;  223 1779-1788
  • 6 Bron A M, Creuzot-Garcher C, Goudeau-Boutillon S. et al . Falsely elevated intraocular pressure due to increased central corneal thickness.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1999;  223 220-224
  • 7 Chatterjee A, Shah S, Bessant D A. et al . Reduction in intraocular pressure after excimer laser photorefractive keratectomy. Correlation with pretreatment myopia.  Ophthalmology. 1997;  223 355-359
  • 8 Chen H C, Ho J D, Chang S H. et al . Central corneal thickness of normal-tension glaucoma and non-glaucoma populations in ethnic Chinese.  Chang Gung Med J. 2004;  223 50-55
  • 9 Copt R P, Thomas R, Mermoud A. Corneal thickness in ocular hypertension, primary open-angle glaucoma, and normal tension glaucoma.  Arch Ophthalmol. 1999;  223 14-16
  • 10 Dave H, Kutschan A, Pauer A. et al . Measurement of corneal thickness in glaucoma patients.  Ophthalmologe. 2004;  223 919-924
  • 11 Diem K, Lentner C, Geigy J RAG (Hrsg). Documenta Geigy. Wissenschaftliche Tabellen. Basel; J.R. Geigy S.A 1968
  • 12 Doughty M J, Zaman M L. Human corneal thickness and its impact on intraocular pressure measures: a review and metaanalysis approach.  Surv Ophthalmol. 2000;  223 367-408
  • 13 Draeger J, Jessen K, Rumberger E. Tonometrie. Stuttgart, New York; Georg-Thieme-Verlag 1993
  • 14 Draeger J, Winter R, Engelmann. et al .Hornhautmorphologie. Straub W, Kroll P, Kuechle HJ Augenärztliche Untersuchungsmethoden 1995 Stuttgart; Enke 1995: 28-37
  • 15 Duba I, Wirthlin A C. Dynamic contour tonometry for post-LASIK intraocular pressure measurements.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2004;  223 347-350
  • 16 Duch S, Serra A, Castanera J. et al . Tonometry after laser in situ keratomileusis treatment.  J Glaucoma. 2001;  223 261-265
  • 17 Ehlers N, Bramsen N, Sperling S. Applanation tonometry and central coreal thickness.  Acta Ophthalmologica. 1975;  223 34-43
  • 18 Ehlers N, Hansen F K, Aasved H. Biometric correlations of corneal thickness.  Acta Ophthalmologica. 1975;  223 652-659
  • 19 Ehlers N, Hansen F K. Central corneal thickness in low-tension glaucoma.  Acta ophthalmol. 1974;  223 740-746
  • 20 Emara B, Probst L E, Tingey D P. et al . Correlation of intraocular pressure and central corneal thickness in normal myopic eyes and after laser in situ keratomileusis.  J Cataract Refract Surg. 1998;  223 1320-1325
  • 21 Emara B Y, Tingey D P, Probst L E. et al . Central corneal thickness in low-tension glaucoma.  Can J Ophthalmol. 1999;  223 319-324
  • 22 Feltgen N, Leifert D, Funk J. Correlation between central corneal thickness, applanation tonometry, and direct intracameral IOP readings.  Br J Ophthalmol. 2001;  223 85-87
  • 23 Foster P J, Baasanhu J, Alsbirk P H. et al . Central corneal thickness and intraocular pressure in a Mongolian population.  Ophthalmology. 1998;  223 969-973
  • 24 Foster P J, Wong J S, Wong E. et al . Accuracy of clinical estimates of intraocular pressure in Chinese eyes.  Ophthalmology. 2000;  223 1816-1821
  • 25 Fournier A V, Podtetenev M, Lemire J. et al . Intraocular pressure change measured by Goldmann tonometry after laser in situ keratomileusis.  J Cataract Refract Surg. 1998;  223 905-910
  • 26 Gimeno J A, Munoz L A, Valenzuela L A. et al . Influence of refraction on tonometric readings after photorefractive keratectomy and laser assisted in situ keratomileusis.  Cornea. 2000;  223 512-516
  • 27 Gloster J, Perkins E S. The validity of the Imbert-Fick law as applied to applanation tonometry.  Am J Ophthalmol. 1973;  223 223-224
  • 28 Goldmann H, Schmidt T. Über Applanationstonometrie.  Ophthalmologica. 1957;  223 221-242
  • 29 Goldmann H, Schmidt T. Weiterer Beitrag zur Applanationstonometrie.  Ophthalmologica. 1961;  223 441-456
  • 30 Goldmann H. On applanation tonometry.  Bull Soc franc ophthal. 1955;  223 474
  • 31 Gordon M O, Beiser J A, Brandt J D. et al . The Ocular Hypertension Treatment Study: baseline factors that predict the onset of primary open-angle glaucoma.  Arch Ophthalmol. 2002;  223 714-720
  • 32 Gunvant P, Baskaran M, Vijaya L. et al . Effect of corneal parameters on measurements using the pulsatile ocular blood flow tonograph and Goldmann applanation tonometer.  Br J Ophthalmol. 2004;  223 518-522
  • 33 Haigis W. Biometrie. Straub W, Kroll P und Küchle HJ Augenärztliche Untersuchungsmethoden 1995 Stuttgart; Enke 1995: 255-304
  • 34 Hansen F K, Ehlers N. Elevated tonometer readings caused by a thick cornea.  Acta ophthalmologica. 1971;  223 775-778
  • 35 Hansen F K. A clinical study of the normal human central corneal thickness.  Acta ophthalmologica. 1971;  223 25-61
  • 36 Herman D C, Hodge D O, Bourne W M. Increased corneal thickness in patients with ocular hypertension.  Arch Ophthalmol. 2001;  223 334-336
  • 37 Herndon L W, Choudhri S A, Cox T. et al . Central corneal thickness in normal, glaucomatous and ocular hypertension eyes.  Arch Ophthalmol. 1997;  223 1137-1141
  • 38 Johnson M, Kass M A, Moses R A. et al . Increased corneal thickness simulating elevated intraocular pressure.  Arch Ophthalmol. 1978;  223 664-665
  • 39 Jonas J, Stroux A, Velten I. et al . Central corneal thickness correlatet with glaucoma damage and rate of progression.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2005;  223 1269-1274
  • 40 Kanngiesser H E, Nee M, Kniestedt C. et al .Simulation of dynamic contour tonometry compared to in-vitro study revealing minimal influence of corneal radius and astigmatism. Association for Research in Vision and Ophthalmology. 350. ARVO 2003, Conference Proceeding. 
  • 41 Kaufmann C, Bachmann L M, Thiel M A. Intraocular pressure measurement using dynamic contour tonometry after laser in situ keratomileusis.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2003;  223 3790-3794
  • 42 Klemm P G. Keine Angst vor Biomathematik. Berlin; Ullstein Mosby 1993
  • 43 Kohlhaas M, Spörl E, Böhm A G. et al . Applanationstonometrie bei Normalpatienten und Patienten nach LASIK.  Klin Monatsbl Augenheilkd. (in Druck); 
  • 44 Korey M, Gieser D, Kass M A. et al . Central corneal endothelial cell density and central corneal thickness in ocular hypertension and primary open-angle glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1982;  223 610-616
  • 45 La R osa FA, Gross R L, Orengo-Nania S. Central corneal thickness of Caucasians and African Americans in glaucomatous and nonglaucomatous populations.  Arch Ophthalmol. 2001;  223 23-27
  • 46 Lee G A, Khaw P T, Ficker L A. et al . The corneal thickness and intraocular pressure story: where are we now?.  Clin Experiment Ophthalmol. 2002;  223 334-337
  • 47 Leitlinie N r. 15 a von BVA und DOG. Primäres chronisches Offenwinkelglaukom, Normaldruckglaukom und okuläre Hypertension. www.augeninfo.de/leit 2003
  • 48 Linner E, Rumberger E, Draeger J. Possibility of surface-independent tonography and tonometry.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1987;  223 30-33
  • 49 Mardelli P G, Piebenga L W, Whitacre M M. et al . The effect of excimer laser photorefractive keratectomy on intraocular pressure measurements using the goldman applanation tonometer.  Ophthalmology. 1997;  223 945-949
  • 50 Mark H H. Corneal curvature in applanation tonometry.  Am J Ophthalmol. 1973;  223 223-224
  • 51 Marx W, Madjlessi F, Reinhard T. et al . More than 4 years’ experience with electronic intraocular needle tonometry.  Ophthalmologe. 1999;  223 498-502
  • 52 Medeiros F A, Sample P A, Weinreb R N. Corneal thickness measurements and visual function abnormalities in ocular hypertensive patients.  Am J Ophthalmol. 2003;  223 131-137
  • 53 Menage M J, Kaufman P L, Croft M A. et al . Intraocular pressure measurement after penetrating keratoplasty: minified Goldmann applanation tonometer, pneumatonometer and Tono-Pen versus manometry.  Br J Ophthalmol. 1994;  223 671-676
  • 54 Morad Y, Sharon E, Hefetz L. et al . Corneal thickness and curvature in normal-tension glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1998;  223 164-168
  • 55 Muir K W, Jin J, Freedman S F. Central corneal thickness and its relationship to intraocular pressure in children.  Ophthalmology. 2004;  223 2220-2223
  • 56 Munger R, Dohadwala A A, Hodge W G. et al . Changes in measured intraocular pressure after hyperopic photorefractive keratectomy.  J Cataract Refract Surg. 2001;  223 1254-1262
  • 57 Nemesure B, Wu S Y, Hennis A. et al . Corneal thickness and intraocular pressure in the Barbados eye studies.  Arch Ophthalmol. 2003;  223 240-244
  • 58 Orssengo G J, Pye D C. Determination of the true intraocular pressure and modulus of elasticity of the human cornea in vivo.  Bull Mathematical Biol. 1999;  223 551-572
  • 59 Park H J, Uhm K B, Hong C. Reduction in intraocular pressure after laser in situ keratomileusis.  J Cataract Refract Surg. 2001;  223 303-309
  • 60 Phillips L J, Cakanac C J, Eger M W. et al . Central corneal thickness and measured IOP: a clinical study.  Optometry. 2003;  223 218-225
  • 61 Popper K R. Logik der Forschung. Tübingen; J.C.B. Mohr (Paul Siebeck) 1984
  • 62 Rashad K M, Bahnassy A A. Changes in intraocular pressure after laser in situ keratomileusis.  J Refract Surg. 2001;  223 420-427
  • 63 Recep O F, Cagil N, Hasiripi H. Correlation between intraocular pressure and corneal stromal thickness after laser in situ keratomileusis.  J Cataract Refract Surg. 2000;  223 1480-1483
  • 64 Rubinfeld R S, Cohen E J, Laibson P R. et al . The accuracy of finger tension for estimating intraocular pressure after penetrating keratoplasty.  Ophthalmic Surg Lasers. 1998;  223 213-215
  • 65 Sanchis-Gimeno J A, Lleo-Perez A, Rahhal S M. et al . Goldmann tonometry after hyperopic laser in situ keratomileusis: comparison between retreated and nonretreated patients.  Cornea. 2004;  223 674-679
  • 66 Shah S, Chatterjee A, Mathai M. et al . Relationship between corneal thickness and measured intraocular pressure in a general ophthalmology clinic.  Ophthalmology. 1999;  223 2154-2160
  • 67 Shah S. Accurate intraocular pressure measurement - the myth of modern ophthalmology?.  Ophthalmology. 2000;  223 1805-1807
  • 68 Simon G, Small R H, Ren Q. et al . Effect of corneal hydration on Goldmann applanation tonometry and corneal topography.  Refract Corneal Surg. 1993;  223 110-117
  • 69 Siu A, Herse P. The effect of age one human corneal thickness. Statistical implications for power analysis.  Acta ophthalmol. 1993;  223 51-56
  • 70 Stodtmeister R, Kron M, Gaus W. IOP measurement and central corneal thickness.  Br J Ophthalmol. 2002;  223 120-121
  • 71 Stodtmeister R. Applanation tonometry and correction according to corneal thickness.  Acta Ophthalmol. 1998;  223 319-324
  • 72 Stodtmeister R. Dynamic contour tonometry results compared to Goldmann applanation tonometry values corrected for central corneal thickness. Association for Research in Vision and Ophthalmology. 2716. ARVO 2005, Conference Proceeding. 
  • 73 Stodtmeister R. Glaucoma: Goldmann tonometry and corneal thickness. Part 2.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2001;  223 a179-a183
  • 74 Thomas R, Korah S, Muliyil J. The role of central corneal thickness in the diagnosis of glaucoma.  Indian J Ophthalmol. 2000;  223 107-111
  • 75 Velten I M, Bergua A, Horn F K. et al . Central corneal thickness in normal eyes, patients with ocular hypertension, normal-pressure and open-angle glaucomas - a clinical study.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2000;  223 219-224
  • 76 Ventura A C, Bohnke M, Mojon D S. Central corneal thickness measurements in patients with normal tension glaucoma, primary open angle glaucoma, pseudoexfoliation glaucoma, or ocular hypertension.  Br J Ophthalmol. 2001;  223 792-795
  • 77 Viestenz A, Martus P, Schlotzer-Schrehardt U. et al . Impact of prostaglandin-F(2alpha)-analogues and carbonic anhydrase inhibitors on central corneal thickness - a cross-sectional study on 403 eyes.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2004;  223 753-756
  • 78 Wheeler N C, Morantes C M, Kristensen R M. et al . Reliability coefficients of three corneal pachymeters.  Am J Ophthalmol. 1992;  223 645-651
  • 79 Whitacre M M, Stein R. Sources of error with use of Goldmann-type tonometers.  Surv Ophthalmol. 1993;  223 1-30
  • 80 Whitacre M M, Stein R A, Hassanein K. The effect of corneal thickness on applanation tonometry.  Am J Ophthalmol. 1993;  223 592-596
  • 81 Wirtitsch M G, Findl O, Kiss B. et al . Short-term effect of dorzolamide hydrochloride on central corneal thickness in humans with cornea guttata.  Arch Ophthalmol. 2004;  223 1089-1090
  • 82 Wolf R CW, Klaver C CW, Vingerling J R. et al . Distribution of central corneal thickness and its association with intraocular pressure: The Rotherdam Study.  Am J Ophthalmol. 1997;  223 767-772
  • 83 Wong T Y, Klein B E, Klein R. et al . Refractive errors, intraocular pressure, and glaucoma in a white population.  Ophthalmology. 2003;  223 211-217
  • 84 Wu L L, Suzuki Y, Ideta R. et al . Central corneal thickness of normal tension glaucoma patients in Japan.  Jpn J Ophthalmol. 2000;  223 643-647
  • 85 Zadok D, Tran D B, Twa M. et al . Pneumotonometry versus Goldmann tonometry after laser in situ keratomileusis for myopia.  J Cataract Refract Surg. 1999;  223 1344-1348
  • 86 Hager A, Dave H, Wiegand W. Corneal pachymetry and intraocular pressure.  Klin Monatsbl Augenheilk. 2005;  223 558-567
  • 87 Kanngiesser H, Kniestedt C. Tonometry- a paradigm shift. From indentation and applanation to contour adaptation.  Ophthalmologe. 2005;  223 849-855
  • 88 Stodtmeister R. Corneal thickness and glaucoma diagnostics.  Ophthalmologe. 2005;  223 839
  • 89 von Eicken J, Kohlhaas M, Höh H. Glaucoma diagnostics and corneal thickness.  Ophthalmologe. 2005;  223 840-848
  • 90 Wiegand W, Schroeder B, Hager A. Theoretical basis of Goldmann Applanation Tonometry.  Klin Monatsbl Augenheilk. 2005;  223 552-557

Dr. Jörn von Eicken

Dietrich Bonhoeffer-Klinikum, Augenklinik

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17 036 Neubrandenburg