Zusammenfassung
Die Induktion einer Verletzung der Flexor-hallucis-longus-Sehne durch ein instabiles Os trigonum wurde bisher nicht publiziert. Ein 39 Jahre alter Karateka klagte über einen zunehmenden belastungsabhängigen Schmerz am dorsalen Sprunggelenk rechts. Die Diagnose wurde klinisch gestellt und kernspintomografisch bestätigt. Intraoperativ fanden sich ein ausgedehnter Längs- und ein partieller Querriss der Flexor-hallucis-longus-Sehne, die an einem großen und partiell mobilen Os trigonum scheuerte. Die Flexor-hallucis-longus-Sehne wurde rekonstruiert und das Os trigonum reseziert. Nach frühfunktioneller Nachbehandlung konnte Beschwerdefreiheit im Alltag, Sport und Beruf nach fünf Monaten wieder erreicht werden.
Abstract
A Flexor hallucis longus tendon lesion induced by an unstable Os trigonum has not been described heretofore. A 39 years old karateka complained increasing load induced pain at the posteromedial ankle. Because of this, he was unable to take part in sports activities. Clinical, X-ray and MRI investigation assumed a Flexor hallucis longus tendon tear induced by an impingeing Os trigonum. At surgery a longitudinal and a partial transverse tendon tear was present. The Flexor hallucis longus tendon pulley was narrowed by a partially unstable Os trigonum. Tendon reconstruction, Os trigonum removal and early functional posttreatment resulted in full ability in sport, leisure-time activities and profession five months later.
Schlüsselwörter
Flexor-hallucis-longus-Sehnenläsion - dorsales Sprunggelenkimpingement - Os-trigonum-Impingementsyndrom
Key words
Flexor hallucis longus tendon lesion - posterior ankle impingement - Os trigonum
Literatur
-
1
Cooper M E, Wolin P M.
Os trigonum syndrome with flexor hallucis longus tenosynovitis in a professional football referee.
Med Sci Sports Exerc.
1999;
31
493-496
-
2
Hamilton W G, Geppert M J, Thompson F M.
Pain in the posterior aspect of the ankle in dancers.
J Bone Jt Surg.
1996;
78-A
1491-1499
-
3
Kolettis G J, Micheli L J, Klein J D.
Release of the flexor hallucis longus tendon in ballet dancers.
J Bone Jt Surg.
1996;
78-A
1386-1390
-
4 Lohrer H. Überlastungsschäden. Wirth CJ. Orthopädie und Orthopädische Chirurgie - Fuß Stuttgart; Thieme Verlag 2002: 489-530
-
5
Lohrer H.
Verletzungen und Tendovaginitis der Sehne des Flexor hallucis longus und Os trigonum Impingement-Syndrom.
JATROS.
2002;
8
22-24
-
6
Sammarco G J, Cooper P S.
Flexor hallucis longus tendon injury in dancers and nondancers.
Foot Ankle Int.
1998;
19
356-362
-
7
van Dijk C N.
Hindfoot endoscopy.
Sports Med Arthroscopy Review.
2000;
8
365-371
-
8
Roos E M, Brandsson S, Karlsson J.
Validation of the foot and ankle outcome score for ankle ligament reconstruction.
Foot Ankle Int.
2001;
22
788-794
Dr. med. Heinz Lohrer
Sportmedizinisches Institut Frankfurt am Main
Otto-Fleck-Schneise 10
60528 Frankfurt/Main
Email: lohrer@sport.uni-frankfurt.de; lohrer@smi-frankfurt.de