Zusammenfassung
In einem 8-Jahres-Zeitraum wurden 15 posttraumatische Pseudarthrosen des proximalen Humerus operativ mit einer Winkelplatte („95°-Kondylenplatte für kleinwüchsige Erwachsene und Jugendliche“, „durchbohrte Winkelplatte 90°“, „Adoleszentenplatte“) versorgt. 12 Patienten konnten durchschnittlich 23 Monate nach operativer Versorgung klinisch und radiologisch nachuntersucht werden. Das Durchschnittsalter der nachuntersuchten Patienten betrug 58 Jahre. In allen Fällen lag eine Pseudarthrose im Collum chirurgicum vor. Zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung waren ⅔ der Patienten subjektiv mit dem Ergebnis der Operation zufrieden. In 11 Fällen kam es zu einer knöchernen Konsolidierung der Pseudarthrose. Gemäß dem UCLA- und dem Constant-Score erreichte die Hälfte der Patienten ein sehr gutes oder gutes Ergebnis. Insgesamt stellt die Winkelplattenosteosynthese ein wertvolles Verfahren zur operativen Behandlung in den schwierigen Problemfällen der Pseudarthrose des Collum chirurgicum am proximalen Humerus dar.
Abstract
We reviewed the medical records, operative reports and radiographic documentation of 12 patients who had been managed operatively for malunion of a fracture of the proximal humerus during the last 8 years. The patients were reviewed 23 months after head preserving surgery with the 90° blade plate and additional bone grafting. Results were rated using the UCLA and Constant-Score. The average age of the patients was 58 years. There were 12 surgical neck non-unions. At time of evaluation ⅔ of the patients were satisfied with the result. 11 out of 12 non-unions healed. Overall 50 % of the patients had very good or good results with the Constant and UCLA Score. In conclusion, blade plating provides a valuable salvage procedure for the difficult reconstructive problem of surgical neck non-unions in the humerus.
Literatur
1
Beredjiklian P K, Iannotti J P.
Treatment of proximal humerus fracture malunion with prosthetic arthroplasty.
Instr Course Lect.
1998;
47
135-140
2
Beredjiklian P K, Iannotti J P, Norris T R, Williams G R.
Operative treatment of malunion of a fracture of the proximal aspect of the humerus.
J Bone Joint Surg [Am].
1998;
80
1484-1497
3
Constant C R, Murley A H.
A clinical method of functional assessment of the shoulder.
Clin Orthop Relat Res.
1987;
214
160-164
4
Duralde X A, Flatow E L, Pollock R G, Nicholson G P, Self E B, Bigliani L U.
Operative treatment of nonunions of the surgical neck of the humerus.
J Shoulder Elbow Surg.
1996;
5
169-180
5
Fuchs M, Losch A, Sturmer K M.
Die durchbohrte Winkelplatte 90° bei der dislozierten proximalen Humerusfraktur im hohen Lebensalter.
Zentralbl Chir.
2003;
128
22-27
6
Gerber C.
Rekonstruktive Chirurgie nach fehlverheilten Frakturen des proximalen Humerus bei Erwachsenen.
Orthopäde.
1990;
19
316-323
7
Hawkins R J, Kiefer G N.
Internal fixation techniques for proximal humeral fractures.
Clin Orthop Relat Res.
1987;
223
77-85
8
Hintermann B, Trouillier H H, Schafer D.
Rigid internal fixation of fractures of the proximal humerus in older patients.
J Bone Joint Surg [Br].
2000;
82
1107-1112
9
Jupiter J B, Mullaji A B.
Blade plate fixation of proximal humeral non-unions.
Injury.
1994;
25
301-303
10
Kristiansen B, Christensen S W.
Proximal humeral fractures. Late results in relation to classification and treatment.
Acta Orthop Scand.
1987;
58
124-127
11
Mansat P, Guity M R, Bellumore Y, Mansat M.
Shoulder arthroplasty for late sequelae of proximal humeral fractures.
J Shoulder Elbow Surg.
2004;
13
305-312
12
Ring D, McKee M D, Perey B H, Jupiter J B.
The use of a blade plate and autogenous cancellous bone graft in the treatment of ununited fractures of the proximal humerus.
J Shoulder Elbow Surg.
2001;
10
501-507
13
Vosberg W, Meeder P J.
Die subkapitale korrigierende Humerusosteotomie bei posttraumatischer Fehlstellung des Humeruskopfes.
Akt Traumatol.
1988;
18
139-140
14 Weber B G, Cech O. Pseudoarthrosis: Pathology, Biomechanics, Therapy, Results. Berne, Switzerland; Hans Huber Verlag 1976
15
Winter E, Volkmann R, Eingartner C, Weller S.
Die „95°-Kondylenplatte für kleinwüchsige Erwachsene und Jugendliche“ zur Stabilisierung proximaler Humerusfrakturen.
Akt Traumatol.
1995;
25
85-87
1 Herrn Professor Dr. med. Kuno Weise zum 60. Geburtstag
Priv.-Doz. Dr. med. Christoph Eingartner
BG-Unfallklinik Tübingen Eberhard-Karls-Universität Tübingen
Schnarrenbergstraße 35
72072 Tübingen
Telefon: 07071/606-0
Fax: 07071/606-1002
eMail: christoph.eingartner@uni-tuebingen.de