Z Orthop Ihre Grenzgeb 2005; 143(5): 561-566
DOI: 10.1055/s-2005-872471
Kniegelenk

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ergebnisse mit Kohlefaserimplantaten 13 Jahre nach Kreuzbandersatzplastik

Results 13 Years after ACL Plasty using a Carbon ProsthesisF. von Lübken1 , R. Farhoumand2 , W. Schwarz1 , H. Gerngroß1 , C. Willy1 , B. Friemert1
  • 1Abteilung für Unfallchirurgie, Chirurgische Klinik, Bundeswehrkrankenhaus Ulm
  • 2Abteilung für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universität Ulm
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
11. Oktober 2005 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Ziel dieser Untersuchung war es, die Langzeitergebnisse der Patienten zu erheben, die von 1985 bis 1989 eine Kreuzbandersatzplastik durch ein Kohlefaserimplantat erhielten. Besonderes Augenmerk lag dabei auf der Art und Anzahl der Revisionseingriffe sowie der Stabilität und Arthroserate der Kniegelenke. Methode: In dieser retrospektiven Studie wurden 101 von insgesamt 136 Patienten nach 13,5 Jahren untersucht. Neben der Anamnese und der klinischen Untersuchung wurden Messungen mit dem KT1000-Arthrometer vorgenommen und konventionelle Röntgenbilder der Kniegelenke angefertigt. Die Ergebnisse wurden anhand mehrerer Scores ausgewertet. Ergebnisse: Ca. 70 % der Patienten wiesen pathologische Befunde im Lachmann-Test und in der vorderen Schublade auf. Im KT1000-Test mit maximaler Kraft wurde bei 66 Patienten eine tibiale Translation von mindestens 2 mm gefunden. 92 Patienten wiesen radiologisch eine Gonarthose III.-IV.° auf. Im Lysholm-Score wurden durchschnittlich 77 Punkte erreicht. Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass die Ergebnisse nach Kreuzbandersatzplastik mit einem Kohlefaserimplantat 13,5 Jahre postoperativ bezüglich der Stabilität und der Arthroserate unbefriedigend sind. Es besteht eine Diskrepanz zwischen den klinischen Befunden und dem subjektiven Beschwerdebild der Patienten.

Abstract

Aim: The retrospective results of carbon prostheses for ACL plasty from 1985 to 1989 are reported. The aim of this study was to determine the number and kind of necessary revisions and the rate of arthrosis and instability of the operated joints. Method: 101 patients out of 136 patients with ACL plasty using a carbon prosthesis could be reviewed clinically in this retrospective study. All patients answered a questionnaire. Additionally, the tibial translation was examined with the KT1000 at maximum power. Conventional X-rays were taken of the knee joints. The results were evaluated using different scores. Results: 70 % of the patients had pathological findings in the clinically tested tibial translation and had a positive Lachmann sign. 66 patients had a tibial translation of 2 mm or above when tested with the KT1000 at maximum power. Radiological studies had shown a gonarthrosis of grades III and IV in 93 patients. An average of 77 points was found using the Lysholm score. Conclusion: The results 13.5 years after ACL plasty using a carbon prosthesis are unsatisfactory concerning joint stability and development of secondary arthrosis. There is a discrepancy between the results of the clinical tests and the subjective complaints of the patients.

Literatur

  • 1 Helbing G, Burri C, Neugebauer R. [Cruciate ligament replacement - current status. Carbon fiber implants].  Unfallchirurgie. 1985;  11 259-263
  • 2 Hehl G, Kinzl L, Reichel R. [Carbon-fiber implants for knee ligament reconstruction. 10-year results].  Chirurg. 1997;  68 1119-1125
  • 3 Claes L, Neugebauer R. Mechanical properties of ligament replacement with carbon fibres.  Aktuelle Probl Chir Orthop. 1983;  26 58-62
  • 4 Claes L, Burri C, Neugebauer R, Wolter D, Rose P. The influence of various carbon fibre braiding techniques and methods of fixation on the extensibility of ligament prostheses.  Biomaterials. 1983;  4 134-136
  • 5 Harilainen A, Myllynen P. Treatment of fresh tears of the anterior cruciate ligament. A comparison of primary suture and augmentation with carbon fibre.  Injury. 1987;  18 396-400
  • 6 Jenkins D H. The repair of cruciate ligaments with flexible carbon fibre. A longer term study of the induction of new ligaments and of the fate of the implanted carbon.  J Bone Joint Surg [Br]. 1978;  60 520-522
  • 7 Kramer B, King R E. The histological appearance of carbon fibre implants and neo-ligament in man.  S Afr Med J. 1983;  63 113-115
  • 8 Neugebauer R, Claes L. The biological reaction of the tissues to carbon fibre ligament prosthesis in sheep-knees.  Aktuelle Probl Chir Orthop. 1983;  26 96-100
  • 9 Steyn D G. An experimental study on the use of a carbon fibre prosthesis for the repair of the cranial cruciate ligament in the dog.  J S Afr Vet Assoc. 1984;  55 23-25
  • 10 Wolter D. Biocompatibility of carbon fibre and carbon fibre microparticles.  Aktuelle Probl Chir Orthop. 1983;  26 28-36
  • 11 Aichroth P M, Patel D V, Jones C B, Wand J S. A combined intra- and extra-articular reconstruction using a carbon-dacron composite prosthesis for chronic anterior cruciate instability. A two to six-year follow-up study.  Int Orthop. 1991;  15 219-227
  • 12 Bray R C, Flanagan J P, Dandy D J. Reconstruction for chronic anterior cruciate instability. A comparison of two methods after six years.  J Bone Joint Surg [Br]. 1988;  70 100-105
  • 13 Makisalo S E, Visuri T, Viljanen A, Jokio P. Reconstruction of the anterior cruciate ligament with carbon fibres: unsatisfactory results after 8 years.  Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 1996;  4 132-136
  • 14 Tegner Y, Lysholm J. Rating systems in the evaluation of knee injuries.  Clin Orthop. 1985;  198 43-49
  • 15 Lysholm J, Gillquist J. Evaluation of knee ligament surgery results with special emphasis on use of a scoring scale.  Am J Sports Med. 1982;  10 150-154
  • 16 Benedetto K P. Internationaler Knieuntersuchungsbogen. Mitteilungen der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Arthroskopie 1992; 4
  • 17 Jäger M, Wirth C J. Praxis der Orthopädie. Thieme, Stuttgart, New York 1986
  • 18 Mendes D G, Angel D, Grishkan A, Boss J. Histological response to carbon fibre.  J Bone Joint Surg [Br]. 1985;  67 645-649
  • 19 Rushton N, Dandy D J, Naylor C P. The clinical, arthroscopic and histological findings after replacement of the anterior cruciate ligament with carbon-fibre.  J Bone Joint Surg [Br]. 1983;  65 308-309
  • 20 Bejui J, Tabutin J, Perot F, Dejour H, Patricot L M, Vignon E, Arlot M. [Prosthetic replacement of the anterior cruciate ligament in dogs by carbon fibres (author's transl)].  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1982;  68 97-102
  • 21 Dandy D J. Some clinical aspects of reconstruction for chronic anterior cruciate ligament deficiency.  Ann R Coll Surg Engl. 1995;  77 290-298
  • 22 Dejour H, Dejour D, Ait Si Selmi T. [Chronic anterior laxity of the knee treated with free patellar graft and extra-articular lateral plasty: 10-year follow-up of 148 cases].  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1999;  85 777-778

Dr. med. Benedikt Friemert

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