Psychiatr Prax 2007; 34(1): 15-19
DOI: 10.1055/s-2005-915286
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Häufigkeit und Kosten zusätzlicher stationärer Behandlungen im Jahr nach tagesklinischer oder vollstationärer Alkoholentzugsbehandlung

Frequency and Costs of Additional Hospitalisations in the Year After Inpatient or Day Hospital Detoxification TreatmentGerd  Weithmann1 , Markus  Hoffmann1
  • 1Zentrum für Psychiatrie Weißenau, Abteilung Versorgungsforschung
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
15. November 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel Vergleich tagesklinischer mit vollstationärer Entzugsbehandlung bezüglich stationärer Folgebehandlungen. Methode Randomisierte klinische Studie, 1-Jahres-Katamnese (n = 109). Ergebnis Direkte tagesklinische Behandlungskosten liegen um 24 % unter denen der vollstationären Behandlung. Bei nahezu gleichem Alkoholkonsum zeigt sich kein Unterschied in der Häufigkeit stationärer Folgebehandlung. Schlussfolgerung Der Vorteil tagesklinischer gegenüber vollstationärer Behandlung hinsichtlich der direkten Behandlungskosten bleibt auch unter Berücksichtigung zusätzlicher stationärer Maßnahmen bestehen.

Abstract

Objective We examined if the presumed reduction in costs of day hospital detoxification compared to inpatient treatment is neutralised by more frequent additional inpatient treatment episodes during a 1-year follow-up. Method Randomised clinical trial with 1-year follow-ups. Calculation of costs for additional treatments is based on data from health insurances. Results Compared to inpatient treatment, day hospital treatment saved approximately 24 % of the costs of the initial detoxification. Overall, additional inpatient treatments during the follow-up period produced more costs than the initial treatments, but no significant difference emerged between the treatment groups. About 75 % of costs for additional treatments were caused by 25 % of the patients. Conclusions Lower costs of day treatment detoxification treatment are not annilihated by increased costs of additional inpatient treatments during the first year after discharge. Under a health services perspective, research concerning a relatively small group of „heavy users” is especially important.

Literatur

  • 1 Rychlik R, Ernen C, Pfeil T, Daniel D. Die Kosten des Alkoholismus in der Bundesrepublik Deutschland.  Gesundh ökon Qual manag. 2002;  7 389-395
  • 2 Weithmann G, Hoffmann M. A randomised clinical trial of inpatient versus combined day hospital treatment of alcoholism. Primary and secondary outcome measures.  Eur Addict Res. 2005;  11 197-203
  • 3 Annis H M. Is inpatient rehabilitation of the alcoholic cost effective? Con position.  Adv Alc Subst Abuse. 1986;  5 175-190
  • 4 Mattick R P, Jarvis T. In-patient setting and long duration for the treatment of alcohol dependence? Out-patient is as good.  Drug Alc Review. 1994;  13 127-135
  • 5 Finney J F, Hahn A C, Moos R H. The effectiveness of inpatient and outpatient treatment for alcohol abuse: The need to focus on mediators and moderators of setting effects.  Addiction. 1996;  91 1773-1796
  • 6 French M T. Economic evaluation of alcohol treatment services.  Recent Dev Alcohol. 2001;  15 209-228
  • 7 Kaskutas L A, Witbrodt J, French M T. Outcomes and costs of day hospital treatment and nonmedical day treatment for chemical dependency.  J Stud Alcohol. 2004;  65 371-382
  • 8 Nalpas B, Combescure C, Pierre B, Ledent T, Gillet C, Playoust D, Danel T, Bozonnat M C, Martin S, Balmes J L, Daures J P. Financial costs of alcohol treatment programs: a longitudinal and comparative evaluation among four specialized centers.  Alcohol Clin Exp Res. 2003;  27 (1) 51-56
  • 9 Driessen M, Veltrup C, Junghanns K, Przywara A, Dilling H. Kosten-Nutzen-Analyse klinisch evaluierter Behandlungsprogramme.  Nervenarzt. 1999;  70 463-470
  • 10 Reymann G, Danziger H J. Replacing the last week of a motivational inpatient alcohol withdrawal programme by a day-clinic setting.  Eur Addict Res. 2001;  7 56-60
  • 11 Lange W, Veltrup C, Driessen M. Entgiftung und qualifizierte Entzugsbehandlung: Kurz-, mittel- und langfristige Katamnesen.  Sucht. 1999;  45 235-244
  • 12 Bauer U, Hasenoehrl A. Therapieerfolg Alkoholabhängiger nach qualifizierter Entzugsbehandlung und konventioneller Entgiftung (vergleichende 28-Monats-Katamnese).  Sucht. 2000;  46 250-259
  • 13 Sobell L C, Sobell M B, Leo G I, Cancilla A. Reliability of a timeline method: Assessing normal drinkers' reports of recent drinking and a comparative evaluation across several populations.  Br J Addiction. 1988;  83 393-402
  • 14 Gsellhofer B, Kuefner H, Vogt M, Weiler D. European Addiction Severity Index (EuropASI) 5. Auflage. München; IFT Institut für Therapieforschung 1998
  • 15 Gutjahr E, Gmel G. Die Methode bestimmt das Ergebnis: Indirekte ökonomische Folgen von Alkoholmissbrauch und -abhängigkeit in der Schweiz.  Psychiat Prax. 2001;  28 (Sonderheft 1) S45-54
  • 16 Richter D, Venzke A, Settelmayer J, Reker T. Häufige Wiederaufnahmen suchtkranker Patienten in die stationäre psychiatrische Behandlung - „Heavy User” oder chronisch Kranke?.  Psychiat Prax. 2002;  7 364-368
  • 17 Ehrenreich H, Mangholz A, Schmitt M, Lieder P, Völkel W, Rüther E, Poser W. OLITA: an alternative in the treatment of therapy-resistant chronic alcoholics.  Europ Arch Psychiatr Clin Neurosci. 1997;  247 51-54

Dipl.-Psych. Dr. Gerd Weithmann

ZfP Weißenau, Abt. Versorgungsforschung

Weingartshofer Straße 2

88214 Ravensburg

eMail: gerd.weithmann@zfp-weissenau.de