Zusammenfassung
In einer vergleichenden retrospektiven Untersuchung wurden die langfristigen Folgen
kieferorthopädischer Wurzelresorptionen auf die Stabilität der Zahnposition und die
Mobilität der betroffenen Zähne analysiert. Aus einem Kollektiv von 178 Patienten,
die vor mindestens 9 Jahren die festsitzende kieferorthopädische Behandlung beendet
hatten, wurden 2 Gruppen je 32 Probanden selektiert. Eine Gruppe entwickelte während
der kieferorthopädischen Behandlung schwere Wurzelresorptionen im oberen Schneidezahnbereich,
die zweite minimale. Komplette Behandlungsunterlagen vor Behandlung (T1), nach Behandlung
(T2) und mindestens 9 Jahre (T3) später standen zur Verfügung. Anhand von Panoramaröntgenbildern
wurde mittels des Resorptionsindexes nach Malmgren der Status der oberen Schneidezahnwurzeln
beurteilt. Die Stabilität der Zahnposition wurde mit dem Irregularitätsindex nach
Little an Gipsmodellen gemessen. Bei jeweils 15 Probanden pro Gruppe wurde zum Zeitpunkt
T3 mittels Periotest-Verfahren die Zahnmobilität bestimmt. Es zeigte sich, dass die
Wurzelresorptionen nach Beendigung der aktiven Behandlung nicht fortschritten. Die
Stabilität der Zahnposition war in beiden Gruppen vergleichbar. Die Zahnmobilität
war bei beiden Gruppen weitestgehend im Normalbereich; nur in Fällen extremer Resorption
war eine geringfügig erhöhte Mobilität feststellbar. Die Verkürzung der Wurzeln aufgrund
kieferorthopädischer Resorptionstätigkeit beeinträchtigte somit die Stabilität der
Dentition nicht.
Abstract
The long-term consequences of orthodontic root resorption on the stability of tooth
position and tooth mobility was analyzed in a retrospective study. From a group of
178 patients who finished orthodontic treatment at least 9 years before, 2 groups
of 32 patients were selected. One group developed severe root resorptions in the upper
incisor area during treatment, one group only minimal resorptions. Treatment records
before treatment (T1), after treatment (T2) and at least 9 years later (T3) were available.
The root status of the upper incisors was analysed with the resorption index according
to Malmgren. Stability of tooth position was measured on plaster casts with Little's
irregularity index. Periotest measurements were made in 15 patients of each group
at T3 to determine tooth mobility. The results showed that root resorptions do not
continue after cessation of active treatment. Stability of tooth position was comparable
in both groups. Tooth mobility was largely within normal limits in both groups. In
cases with extreme resorptions a slight increase in mobility could be detected. The
decrease of root length due to orthodontic root resorption did not have a negative
bearing on the stability of the dentition.
Schlüsselwörter
Wurzelresorptionen - Langzeiteffekte - Zahnmobilität
Key words
root resorptions - long-term effects - tooth mobility
Literatur
- 1
Beck B W, Harris E F.
Apical root resorption in orthodontically treated subjects: Analysis of edgewise and
light wire mechanics.
Am J Orthod Dentofac Orthop.
1994;
105
350-361
- 2
Brudvik P, Rygh P.
The repair of orthodontic root resorption: an ultrastructural study.
Eur J Orthod.
1995;
17
189-198
- 3
Copeland S, Green L J.
Root resorption in maxillary central incisors following active orthodontic treatment.
Am J Orthod.
1986;
89
51-33
- 4
Harris E F, Robinson Q C, Woods M A.
An exploratory analysis of causes of apical root resorptions in patients not treated
orthodontically.
Quintessence Int.
1993;
24
417-428
- 5
Hollender L, Rönnerman A, Thilander B.
Root resorption, marginal bone support and clinical crown length in orthodontically
treated patients.
Eur J Orthod.
1980;
2
197-205
- 6
Kaley J, Phillips C.
Factors related to root resorption in edgewise practice.
Angle Orthod.
1991;
61
125-132
- 7
Kalkwarf K L, Krejci K F, Pao Y C.
Effect of apical root resorption on periodontal support.
J Prosth Dent.
1986;
56
317-319
- 8
Langford S R, Sims M R.
Root surface resorption, repair, and periodontal attachment following rapid maxillary
expansion in man.
Am J Orthod.
1982;
81
108-115
- 9
Lee K S, Straja S R, Tuncay O C.
Perceived long-term prognosis of teeth with orthodontically resorbed roots.
Orthod Craniofac Res.
2003;
6
177-191
- 10
Levander E, Malmgren O.
Evaluation of the risk of root resorption during orthodontic treatment: A study of
the upper incisors.
Eur J Orthod.
1988;
10
30-38
- 11
Levander E, Malmgren O.
Long-term follow-up of maxillary incisors with severe apical root resorption.
Eur J Orthod.
2000;
22
85-92
- 12
Linge B O, Linge L.
Apical root resorption in upper anterior teeth.
Eur J Orthod.
1983;
5
173-183
- 13
Little R.
The Irregularity Index: A quantitative score of mandibular anterior alignment.
Am J Orthod.
1975;
68
554-563
- 14
Malmgren O, Goldson L, Hill C, Orwin A, Petrini L, Lundberg M.
Root resorption after orthodontic treatment of traumatized teeth.
Am J Orthod.
1982;
82
487-491
- 15
Newman W G.
Possible etiological factors in external root resorption.
Am J Orthod.
1975;
67
522-539
- 16
Owman-Moll P, Kurol J, Lundgren D.
Repair of orthodontically induced root resorption in adolescents.
Angle Orthod.
1995;
65
403-410
- 17
Reitan K.
Initial tissue behaviour during apical root resorption.
Angle Orthod.
1974;
44
68-82
- 18
Remington D N, Joondeph D R, Årtun J, Riedel R A, Chapko M K.
Long-term evaluation of root resorption occurring during orthodontic treatment.
Am J Orthod Dentofac Orthop.
1989;
96
43-46
- 19
Rönnermann A, Larsson E.
Overjet, overbite, intercanine distance and root resorption in orthodontically treated
patients.
Swed Dent J.
1981;
5
21-27
- 20
Rudolph C E.
An evaluation of root resorption occurring during orthodontic treatment.
J Dent Res.
1940;
19
367-371
- 21
Sameshima G T, Asgarifar K O.
Assessment of root resorption and root shape: periapical vs. panoramic films.
Angle Orthod.
2001;
71
185-191
- 22
Schulte W, Lukas D.
The Periotest method.
Int Dent J.
1992;
42
433-440
- 23
Sharpe W, Reed B, Subtelny J D, Polson A.
Orthodontic relapse, apical root resorption, and crestal alveolar bone levels.
Am J Orthod Dentafac Orthop.
1987;
91
252-258
- 24
Taithongchai R, Sookkorn K, Killiany D M.
Facial and dentoalveolar structure and the prediction of apical root shortening.
Am J Orthod Dentofac Orthop.
1996;
110
296-302
- 25
Ahe G.
Postretention status of maxillary incisors with root-end resorption.
Angle Orthod.
1973;
43
247-255
Univ.-Doz. Dr. F. Weiland
Zahnarzt für Kieferorthopädie
Untere Schmiedgasse 16
A-8530 Deutschlandsberg
Österreich
eMail: frank.weiland@meduni-graz.at