Aktuelle Traumatol 2006; 36(2): 86-90
DOI: 10.1055/s-2006-923912
Varia

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die navigierte Verschraubung des Iliosakralgelenkes nach traumatischer Dislokation

Navigated Osteosynthesis after Traumatic Injury of the Sacroiliac JointH. Meinig1 , N. Haberland2 , B. Böhm1 , N. Wagner1 , K. Asmus3
  • 1Orthopädische Klinik und Poliklinik, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
  • 2Abteilung für Neurochirurgie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt a. M.
  • 3Abteilung für Unfallchirurgie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt a. M.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2006 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Anhand von vier Fällen wird die Vorgehensweise der navigierten Verschraubung des Iliosakralgelenkes beschrieben. Bei dem vierten Fall setzen wir perkutanes Verfahren ein, welches wir speziell für solche Fälle entwickelt hatten. Material und Methode: Beim konventionellen Vorgehen implantierten wir 5 Leibinger-Schrauben als Markerschrauben am hinteren Beckenkamm für die Registrierung. Es folgte die intraoperative CT-Datenakquisition mit einer 3-mm-Schichtdicke, 2-mm-Rekonstruktionsindex und 1 Pitch. Die dynamische Reference Base wurde am Beckenkamm fixiert. Ergebnisse: Die Verschraubung des Iliosakralgelenkes konnte in allen vier Fällen problemlos mit regelrechter, CT-kontrollierter Schraubenlage durchgeführt werden. Allerdings kam es in einem Fall zu einem Frühinfekt im Fusionsbereich, in einem weiteren Fall kam es zu einem Frühinfekt im Symphysenbereich nach Plattenosteosynthese. Diskussion: Mithilfe der Navigation kann die Schraubenpositionierung am Iliosakralgelenk einfacher und sicherer durchgeführt werden als auf konventionellem Wege, das Risiko für einen neurologischen Schaden kann auf ein Minimum reduziert werden. Wir denken, dass insbesondere das perkutane Vorgehen ein nützliches Verfahren darstellt.

Abstract

Introduction: The computer assisted technique procedure of sacroiliac screw placement is introduced with the help of four cases having traumatic injury of the sacroiliac joint. The forth case was performed with percutaneous navigation. Therefore we developed a special kind of technique for percutaneous registration. Materials and Methods: We implanted 5 Leibinger screws near the posterior superior iliac spine for the nonpercutan registration. The intraoperative CT data acquisition was performed with a 3 mm slice thickness, 2 mm reconstruction index and 1 pitch. The dynamic reference base was fixed at the iliac crest. Results: In all four cases the screws could be placed easily, the postoperative CT showed a good placement of the screws. In one case we got an early wound infection at sacroiliac joint, another case got a wound infection at the symphysis after osteosynthesis. We reached an acceptable degree of accuracy in all four cases. Conclusion: The screw placement can be performed much more easily and saver because of the image guided technique, the risk of neurological damage is reduced to a minimum. We think that especially the percutaneous navigation is useful for the screw implantation of the sacroiliac joint.

Literatur

  • 1 Borrelli J, Koval K J, Helfet D L. Operative stabilisation of fracture dislocation of the sacroiliac joint.  Clin Orthop. 1996;  329 141-146
  • 2 Ebraheim N A, Coombs R, Jackson W T. Percutaneous computed tomography-guided stabilization of posterior pelvic fractures.  Clin Orthop. 1994;  307 222-228
  • 3 Haberland N, Ebmeier K, Grunewald J, Hliscs R, Kalff R. Incorporation of intraoperative computerized tomography in a newly developed spinal navigation.  Comput aided Surg. 2000;  5 18-27
  • 4 Hesp W L, van der Welken C, Keunen R W. Unstable fractures and dislocations of the pelvic ring: results of treatment in relation to severity of injury.  Neth J Surg. 1985;  37 148-152
  • 5 Holdsworth F W. Dislocation and fracture-dislocation of the pelvis.  J Bone Joint Surg. 1948;  30 461-466
  • 6 Laine T, Schlenzka D, Makitalo K, Tallroth K, Nolte L P, Visarius H. Improved accuracy of pedicle screw insertion with computer-assisted surgery. A prospective clinical trial of 30 patients.  Spine. 1997;  22 1254-1258
  • 7 Merloz P, Tonetti J, Eid A, Faure C, Pittet L, Coulomb M, Sautot P, Raoult O. Computer-assisted versus manual spine surgery: clinical report. Troccaz J, Moesges R CVRMed-MRCAS'97. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1997: 541-544
  • 8 Moesges R, Schloendorff G. A new imaging method for intraoperative therapy control in skull base surgery.  Neurosurg Rev. 1988;  11 245-247
  • 9 Nolte L P, Zamorano L, Arm E, Visarius H, Jiang Z, Berlemann U, Schwarzenbach O. Image-guided computer-assisted spine surgery: pilot study on pedicle screw fixation.  Stereotact Funct Neurosurg. 1996;  66 108-117
  • 10 Nolte L P, Visarius H, Arm E, Langlotz F, Schwarzenbach O, Zamorano L. Computed-aided fixation of spinal implants.  J Image Guid Surg. 1995;  1 88-93
  • 11 Reinhardt H F, Landolt H. CT-guided “real time” stereotaxy.  Acta Neurochir (Suppl). 1989;  46 107-108
  • 12 Roberts D W, Strohbehn J W, Hatch J F. A frameless stereotaxic integration of computerized tomographic imaging and the operating microscope.  J Neurosurg. 1986;  65 545-549
  • 13 Routt M LC, Kregor P J, Simonian P T, Mayo K A. Early results of percutaneous iliosacral screws placed with patient in the suoine position.  J Orthop Trauma. 1995;  19 207-214
  • 14 Takagi S, Tsukamoto T, Kumamoto Y. Pyogenic psoas abscess: report of three cases.  Hinyokika Kiyo. 1994;  40 699-702
  • 15 Tile M. Pelvic fracture: Operative versus nonoperative treatment.  Orthop Clin North Am. 1980;  11 423-464
  • 16 Tonetti J, Carrat L, Lavallee S. Percutaneus iliosacral screws placement using image guided technique.  Clin Orthop. 1998;  354 103-110
  • 17 Trentz O, Friedl H P. Beckenring. Rüter A, Trentz O, Wagner M Unfallchirurgie. München, Wien, Baltimore; Urban und Fischer 2004
  • 18 Watanabe E, Watanabe T, Manaka S. Three-dimensional digitizer (neuronavigator): new equipment for computed tomography-guided stereotaxic surgery.  Surg Neurol. 1987;  27 543-547
  • 19 Weller S, Hierholzer G. Becken- und Azetabulumchirurgie. Traumatologie aktuell, Bd. 10. Stuttgart, New York; Thieme Verlag 1993

Holger Meinig

Orthopädische Klinik und Poliklinik
Johannes-Gutenberg-Universität Mainz

Langenbeckstraße 1

55101 Mainz

Phone: 06131/17-0

Fax: 06131/17-6612

Email: meinig@orthopaedie.klinik.uni-mainz.de