RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2006-927137
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Coexistence of Autoimmune Pancreatitis and Primary Biliary Cirrhosis in a Caucasian Patient - a Rare Cause of Cholestasis
Autoimmunpankreatitis und primär biliäre ZirrhosePublikationsverlauf
manuscript received: 20.6.2006
manuscript accepted: 31.8.2006
Publikationsdatum:
13. Dezember 2006 (online)
Zusammenfassung
Die Prävalenz einer Autoimmunpankreatitis ist in der westlichen Welt im Gegensatz zu Asien gering. Der vorliegende Fallbericht beschreibt die Koexistenz einer primär biliären Zirrhose und einer autoimmunen Pankreatitis mit begleitender sklerosierender Cholangitis der intrahepatischen Gallenwege und der Hilusregion. Es ist wichtig, eine sklerosierende Cholangitis infolge einer Autoimmunpankreatitis von einer primär biliären Zirrhose oder einer primär sklerosierenden Cholangitis zu unterscheiden, weil erstere Erkrankung mit Steroiden therapiert werden kann, die bei letztgenannten Krankheitsbildern jedoch nicht indiziert sind. Der Fallbericht illustriert wichtige diagnostische Schwierigkeiten und deutet auf ethnische Unterschiede zwischen westlichen und asiatischen Patienten hin.
Abstract
In contrast to Asia, autoimmune pancreatitis is rare in the Western population. The present case report describes the coexistence of primary biliary cirrhosis and autoimmune pancreatitis accompanied by sclerosing cholangitis of the intrahepatic bile ducts and the hilar region. It is important to differentiate sclerosing cholangitis due to autoimmune pancreatitis from primary sclerosing cholangitis and primary biliary cirrhosis, because the former responds to steroids, while the latter do not. The article highlights important diagnostic difficulties and suggests racial differences between Caucasian and Asian patients.
Schlüsselwörter
Autoimmunpankreatitis - primär biliäre Zirrhose - sklerosierende Cholangitis - Cholestase
Key words
autoimmune pancreatitis - primary biliary cirrhosis - sclerosing cholangitis - cholestasis
References
- 1 Varadarajulu S, Cotton P B. Autoimmune pancreatitis: is it relevant in the west?. Gastroenterology. 2003; 125 1557
- 2 Abisi S, Morris-Stiff G, Hill S M. et al . Autoimmune pancreatitis: an underdiagnosed condition in Caucasians. J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2005; 12 332-335
- 3 Okazaki K, Uchida K, Matsushita M. et al . Autoimmune pancreatitis. Intern Med. 2005; 44 1215-1223
- 4 Lara L P, Chari S T. Autoimmune pancreatitis. Curr Gastroenterol Rep. 2005; 7 101-106
- 5 Pearson R K, Longnecker D S, Chari S T. et al . Controversies in clinical pancreatology: autoimmune pancreatitis: does it exist?. Pancreas. 2003; 27 1-13
- 6 Epstein O, Chapman R W, Lake-Bakaar G. et al . The pancreas in primary biliary cirrhosis and primary sclerosing cholangitis. Gastroenterology. 1982; 83 1177-1182
- 7 Nishimori I, Morita M, Kino J. et al . Pancreatic involvement in patients with Sjogren’s syndrome and primary biliary cirrhosis. Int J Pancreatol. 1995; 17 47-54
- 8 Hastier P, Buckley M J, Le G all P. et al . First report of association of chronic pancreatitis, primary biliary cirrhosis, and systemic sclerosis. Dig Dis Sci. 1998; 43 2426-2428
- 9 Coppel R L, McNeilage L J, Surh C D. et al . Primary structure of the human M2 mitochondrial autoantigen of primary biliary cirrhosis: dihydrolipoamide acetyltransferase. Proc Natl Acad Sci USA. 1988; 85 7317-7321
- 10 Strausberg R L, Feingold E A, Grouse L H. et al . Generation and initial analysis of more than 15,000 full-length human and mouse cDNA sequences. Proc Natl Acad Sci USA. 2002; 99 16 899-16 903
- 11 Venta P J, Montgomery J C, Hewett-Emmett D. et al . Comparison of the 5' regions of human and mouse carbonic anhydrase II genes and identification of possible regulatory elements. Biochim Biophys Acta. 1985; 826 195-201
- 12 Nakazawa T, Ohara H, Sano H. et al . Clinical differences between primary sclerosing cholangitis and sclerosing cholangitis with autoimmune pancreatitis. Pancreas. 2005; 30 20-25
- 13 Nakazawa T, Ohara H, Sano H. et al . Cholangiography can discriminate sclerosing cholangitis with autoimmune pancreatitis from primary sclerosing cholangitis. Gastrointest Endosc. 2004; 60 937-944
- 14 Nishino T, Toki F, Oyama H. et al . Biliary tract involvement in autoimmune pancreatitis. Pancreas. 2005; 30 76-82
- 15 Horiuchi A, Kawa S, Hamano H. et al . ERCP features in 27 patients with autoimmune pancreatitis. Gastrointest Endosc. 2002; 55 494-499
- 16 Nishino T, Toki F, Oyama H. et al . Long-term outcome of autoimmune pancreatitis after oral prednisolone therapy. Intern Med. 2006; 45 497-501
- 17 Kawa S, Ota M, Yoshizawa K. et al . HLA DRB10405-DQB10401 haplotype is associated with autoimmune pancreatitis in the Japanese population. Gastroenterology. 2002; 122 1264-1269
- 18 Hamano H, Kawa S, Horiuchi A. et al . High serum IgG4 concentrations in patients with sclerosing pancreatitis. N Engl J Med. 2001; 344 732-738
- 19 Chen R Y, Adams D B. IgG4 levels in non-Japanese patients with autoimmune sclerosing pancreatitis. N Engl J Med. 2002; 346 1919
Priv. Doz. Dr. Ingolf Schiefke
Universitätsklinikum Leipzig, Medizinische Klinik und Poliklinik II
Philipp-Rosenthal-Str. 27
04103 Leipzig
Germany
Telefon: ++49/3 41/9 71 22 00
Fax: ++49/3 41/9 71 22 09
eMail: ingolf.schiefke@medizin.uni-leipzig.de