Rofo 2007; 179(2): 153-159
DOI: 10.1055/s-2006-927304
Kopf/Hals

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MR-Sialographie: Prospektive Evaluation ultraschneller Sequenzen mit paralleler Bildgebung und oraler Stimulation bei Patienten

MR Sialography: Evaluation of an Ultra-Fast Sequence in Consideration of a  Parallel Acquisition Technique and Different Functional Conditions in Patients with Salivary Gland DiseasesC. Petridis1 , T. Ries1 , M. C. Cramer1 , J. Graessner2 , K. U. Petersen3 , F. Reitmeier4 , M. Jaehne4 , F. Weiss1 , G. Adam1 , C. R. Habermann1
  • 1Diagnostikzentrum, Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2Siemens AG Medical Solutions, Hamburg
  • 3Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum für Psychosoziale Medizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 4Kopf- Haut Zentrum, Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.5.2006

angenommen: 26.10.2006

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Die Überprüfung einer ultraschnellen Sequenz zur MR-Sialographie ohne weitere Nachverarbeitung sowie der Vergleich der optimierten Sequenz vor und nach oraler Stimulation sowie mit und ohne paralleler Bildakquisitionstechnik bei Patienten mit Erkrankungen der großen Speicheldrüsen. Material und Methoden: Es wurden bei 128 Patienten Untersuchungen vor und nach oraler Stimulation durchgeführt. Die Untersuchungen wurden an einem 1,5-T-System durchgeführt, wobei eine axiale und schräg sagittale Single-shot turbo-spin-echo-Sequenz (ss-TSE) mit einer Akquisitionszeit von 2,8 s mit und ohne paralleler Bildakquisitionstechnik angewandt wurde. Die Beurteilbarkeit der Ausführungsgänge der Glandulae parotideae und der Glandulae submandibulares wurde seitengetrennt anhand einer Skala von 1 - 5 von zwei verschiedenen, unabhängigen Auswertern eingestuft. Die statistische Auswertung erfolgte mit einer ANOVA mit Post-hoc-Test. Die Bewertung der Observerübereinstimmung wurde mit einer Intraclass-Korrelation vorgenommen. Ergebnisse: Es konnten sämtliche mit Speichel gefüllten Ganganteile der großen Speicheldrüsen dargestellt werden. Für die Übereinstimmung der über die Beurteilergruppen gemittelten zwei Observer wurde eine signifikante Intraclass-Korrelation von 0,7307 errechnet. Der Mittelwert der subjektiven Einschätzung aller ausgewerteten Ganganteile lag bei 2,70 (Standardabweichung [SD] ± 0,89). In schräg sagittaler Schichtführung waren die Ausführungsgänge signifikant besser darstellbar als in axialer Schichtführung (p = 0,001). Nach Stimulation wurden observerunabhängig bei allen Patienten die Ausführungsgänge signifikant besser bewertet als ohne Stimulation (p < 0,001; η2 = 0,325). Die Darstellung der Ausführungsgänge mittels paralleler Bildakquisitionstechnik wurde hingegen als signifikant schlechter bewertet (p = 0,043; η2 = 0,050). Schlussfolgerung: Die angewandte ss-TSE zur MR-Sialographie ermöglicht eine gute Darstellung sämtlicher Ausführungsgänge der großen Speicheldrüsen bei Patienten ohne notwendige Nachbearbeitung. Ein Sialogogum sollte obligat zur Verbesserung der Ergebnisse vor einer MR-Sialographie oral appliziert werden.

Abstract

Purpose: To evaluate an ultra-fast sequence for MR sialography requiring no post-processing and to compare the acquisition technique regarding the effect of oral stimulation with a parallel acquisition technique in patients with salivary gland diseases. Materials and Methods: 128 patients with salivary gland disease were prospectively examined using a 1.5-T superconducting system with a 30 mT/m maximum gradient capability and a maximum slew rate of 125 mT/m/sec. A single-shot turbo-spin-echo sequence (ss-TSE) with an acquisition time of 2.8 sec was used in transverse and oblique sagittal orientation. All images were obtained with and without a parallel imaging technique. The evaluation of the ductal system of the parotid and submandibular gland was performed using a visual scale of 1 - 5 for each side. The images were assessed by two independent experienced radiologists. An ANOVA with post-hoc comparisons and an overall two tailed significance level of p = 0.05 was used for the statistical evaluation. An intraclass correlation was computed to evaluate interobserver variability and a correlation of > 0.8 was determined, thereby indicating a high correlation. Results: Depending on the diagnosed diseases and the absence of abruption of the ducts, all parts of excretory ducts were able to be visualized in all patients using the developed technique with an overall rating for all ducts of 2.70 (SD ± 0.89). A high correlation was achieved between the two observers with an intraclass correlation of 0.73. Oral application of a sialogogum improved the visibility of excretory ducts significantly (p < 0.001). In contrast, the use of a parallel imaging technique led to a significant decrease in image quality (p = 0,011). Conclusion: The applied ss-TSE for MR sialography allows fast and sufficient visualization of the excretory ducts of the main salivary glands in patients, and no elaborate post-processing is required. Use of an oral sialogogum is suggested to improve the results of MR sialography.

Literatur

  • 1 Arcelin L. Radiographie dun calcul salivaire de le glande sublinguale.  Lyon Med. 1921;  118 769-773
  • 2 Golder W, Riffeser W. The digitalized sialo- and dacryocystogram.  Röntgenpraxis. 1992;  45 135-141
  • 3 Rabinov K. Improved instruments for sialography.  Radiology. 1981;  141 245-246
  • 4 Wiley 3rd T E, Taylor F C, Wolfer G K. et al . Sialography: a simple cannulation method.  AJR Am J Roentgenol. 1994;  162 165-166
  • 5 Cockrell D J, Rout P G. An adverse reaction following sialography.  Dentomaxillofac Radiol. 1993;  22 41-42
  • 6 Hebert Jr G, Ouimet-Oliva D, Nicolet V. et al . Imaging of the salivary glands.  Can Assoc Radiol J. 1993;  44 342-349
  • 7 Reimers M. Speichelsteinleiden - Diagnostik und Therapie.  Ther Umsch. 2003;  60 119-122
  • 8 Som P M, Shugar J M, Train J S. et al . Manifestations of parotid gland enlargement: radiographic, pathologic, and clinical correlations. Part II: The diseases of Mikulicz syndrome.  Radiology. 1981;  141 421-426
  • 9 Buckenham T M, George C D, McVicar D. et al . Digital sialography: imaging and intervention.  Br J Radiol. 1994;  67 524-529
  • 10 Lomas D J, Carroll N R, Johnson G. et al . MR sialography. Work in progress.  Radiology. 1996;  200 129-133
  • 11 Murakami R, Baba Y, Nishimura R. et al . MR sialography using half-Fourier acquisition single-shot turbo spin-echo (HASTE) sequences.  AJNR Am J Neuroradiol. 1998;  19 959-961
  • 12 Szolar D H, Groell R, Preidler K. et al . Three-dimensional processing of ultrafast CT sialography for parotid masses.  AJNR Am J Neuroradiol. 1995;  16 1889-1893
  • 13 Becker M, Marchal F, Becker C D. et al . Sialolithiasis and salivary ductal stenosis: diagnostic accuracy of MR sialography with a three-dimensional extended-phase conjugate-symmetry rapid spin-echo sequence.  Radiology. 2000;  217 347-358
  • 14 Tonami H, Ogawa Y, Matoba M. et al . MR sialography in patients with Sjogren syndrome.  AJNR Am J Neuroradiol. 1998;  19 1199-1203
  • 15 Sakamoto M, Sasano T, Higano S. et al . Evaluation of pulse sequences used for magnetic resonance sialography.  Dentomaxillofac Radiol. 2001;  30 276-284
  • 16 Jager L, Menauer F, Holzknecht N. et al . Sialolithiasis: MR sialography of the submandibular duct - an alternative to conventional sialography and US?.  Radiology. 2000;  216 665-671
  • 17 Habermann C R, Graessner J, Cramer M C. et al . MR-Sialographie: Optimierung und Bewertung ultraschneller Sequenzen mit paralleler Bildgebung und oraler Stimulation.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 543-549
  • 18 Yousem D M, Kraut M A, Chalian A A. Major salivary gland imaging.  Radiology. 2000;  216 19-29
  • 19 Landwehr P, Hohmann D, Krahe T. et al . Wertigkeit der digitalen Subtraktionssialographie im Vergleich mit konventioneller Sialographie, Speicheldrüsensonographie und Operationsbefund.  Fortschr Röntgenstr. 1992;  156 437-442
  • 20 Heverhagen J T, Kalinowski M, Rehberg E. et al . Prospective comparison of magnetic resonance sialography and digital subtraction sialography.  J Magn Reson Imaging. 2000;  11 518-524
  • 21 Kalinowski M, Heverhagen J T, Rehberg E. et al . Comparative study of MR sialography and digital subtraction sialography for benign salivary gland disorders.  AJNR Am J Neuroradiol. 2002;  23 1485-1492
  • 22 Niemela R K, Paakko E, Suramo I. et al . Magnetic resonance imaging and magnetic resonance sialography of parotid glands in primary Sjogren’s syndrome.  Arthritis Rheum. 2001;  45 512-518
  • 23 Niemela R K, Takalo R, Paakko E. et al . Ultrasonography of salivary glands in primary Sjogren’s syndrome. A comparison with magnetic resonance imaging and magnetic resonance sialography of parotid glands.  Rheumatology. 2004;  43 875-879
  • 24 Tonami H, Higashi K, Matoba M. et al . A comparative study between MR sialography and salivary gland scintigraphy in the diagnosis of Sjogren syndrome.  J Comput Assist Tomogr. 2001;  25 262-268

PD Dr. Christian R. Habermann

Zentrum für Bildgebende Diagnostik und Intervention, Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Martinistraße 52

20246 Hamburg

Phone: ++49/40/4 28 03 40 10

Fax: ++49/40/4 28 03 67 99

Email: c.habermann@uke.uni-hamburg.de