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DOI: 10.1055/s-2006-927402
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Prävalenz von Refluxbeschwerden in der Kölner Normalbevölkerung
Prevalence of Reflux Symptoms in the General Population of ColognePublikationsverlauf
Manuskript eingetroffen: 19.9.2006
Manuskript akzeptiert: 21.12.2006
Publikationsdatum:
15. Februar 2007 (online)

Zusammenfassung
Einleitung: Häufiger gastroösophagealer Reflux beeinträchtigt die Lebensqualität und prädisponiert zur Entstehung einer Barrett-Mukosa, die eine Präkanzerose für das Adenokarzinom der Speiseröhre ist. Valide Daten zur Prävalenz von Refluxsymptomen in der Normalbevölkerung sind von großer Wichtigkeit. Material und Methode: In einer populationsbasierten Studie wurde 500 zufällig aus dem Melderegister der Stadt Köln ausgewählten Bürgern im Alter zwischen 20 und 90 Jahren (232 m = 46 % und 268 w = 54 %) ein Fragebogen mit refluxspezifischen Fragen zugeschickt. 268 Antworten (54 %) konnten in die Studie aufgenommen werden. Der Anteil der Männer betrug 45 %, die im Median 58 J. alt waren, während die Frauen im Median 54 J. alt waren. Ergebnisse: 34 % der Befragten (n = 92) gaben an, unter Sodbrennen zu leiden. Hierbei gab es keine sign. Unterschiede zwischen Männern und Frauen. Die Häufigkeit von Sodbrennen variierte in den einzelnen Altersklassen nur wenig. Lediglich in der Gruppe der 40- ebenso wie der 60-Jährigen trat das Symptom häufiger (in 45 % der Altersklasse) auf. Dieses war bedingt durch das häufigere Vorkommen von Sodbrennen bei Männern in der Alterklasse von 40 - 50 J. und bei Frauen zwischen 60 und 70 Jahren. 23 (25 %) der 92 Befragten mit dem Symptom Sodbrennen gaben an, mehr als 2 × pro Woche unter Refluxbeschwerden zu leiden. 45 % dieser „Refluxer” nehmen Medikamente gegen Sodbrennen. 43 % aller Refluxer haben wegen dieser Beschwerden einen Arzt aufgesucht, der in 72 % der Fälle auch eine Endoskopie veranlasst hat. Schlussfolgerung: Etwa ein Drittel der Kölner Bevölkerung leidet unter gastroösophagealem Reflux. Knapp 10 % der Bevölkerung haben mehrmals pro Woche diese Beschwerden. Dies betrifft Männer und Frauen gleichhäufig und variiert mit dem Alter nur geringfügig.
Abstract
Introduction: Excessive gastro-esophageal reflux impairs quality of life and predisposes the development of Barrett’s mucosa, a precursor to adenocarcinoma of the esophagus. At present, the prevalence of reflux symptoms in the general population has not been well enough established. Materials and Methods: In a population-based study, five hundred residents of Cologne between the ages of 20 and 90 years (232 or 46 % males and 268 or 54 % females) were randomly selected from the city register and sent a questionnaire with reflux-related questions. 268 replies (54 %) were accepted into the study. Of these, 45 % were men with a median age of 58 years. The median female age was 54 years. Results: 34 % of the respondents (n = 92) admitted having heartburn symptoms. There was no significant difference based on gender. There was little variation in heartburn frequency between individual age groups: only respondents in their forties and those in their sixties had more frequent symptoms (in 45 % of respondents). Heartburn incidence was more common in men between 40 - 50 and in women between 60 - 70 years of age. Twenty-three (25 %) of the 92 respondents with heartburn admitted to reflux symptoms more than twice per week. 45 % of these “refluxers” took medications for their heartburn. 43 % of the refluxers visited a doctor concerning their symptoms, and 72 % of these underwent endoscopy. Conclusion: Approximately one third of the Cologne adult population suffers gastro-esophageal reflux. Close to ten percent of the population have multiple episodes of symptoms per week. The presence of symptoms occurs indiscriminately in men and women and varies only marginally according to age.
Schlüsselwörter
Refluxösophagititis - Barrett-Ösophagus - Prävalenz von Refluxsymptomen
Key words
reflux esophagititis - Barrett’s esophagus - prevalence of reflux symptoms
Literatur
- 1
Bollschweiler E, Wolfgarten E, Gutschow C. et al .
Demographic variations in the rising incidence of esophageal adenocarcinoma in white
males.
Cancer.
2001;
92
549-555
MissingFormLabel
- 2
Kubo A, Corley D.
Marked regional variation in adenocarcinomas of the esophagus and the gastric cardia
in the United States.
Cancer.
2002;
95
2096-2102
MissingFormLabel
- 3
Vizcaino A P, Moreno V, Lambert R. et al .
Time trends incidence of both major histologic types of esophageal carcinomas in selected
countries 1973 - 1995.
International Journal of Cancer.
2002;
99
860-868
MissingFormLabel
- 4
Voutilainen M, Juhola M.
The changing epidemiology of esophageal cancer in Finland and the impact of the surveillance
of Barrett’s esophagus in detecting esophageal adenocarcinoma.
Dis Esophagus.
2005;
18
221-225
MissingFormLabel
- 5
Lagergren J, Bergström R, Lindgren A. et al .
Symptomatic gastroesophageal reflux as a risk factor for esophageal adenocarcinoma.
N Engl J Med.
1999;
340
825-831
MissingFormLabel
- 6
Massey B, Simuncak C, Le C D N. et al .
Transient lower esophageal sphincter relaxations do not result from passive opening
of the cardia by gastric distention.
Gastroenterology.
2006;
130
89-95
MissingFormLabel
- 7
Tack J.
Recent developments in the pathophysiology and therapy of gastroesophageal reflux
disease and nonerosive reflux disease.
Curr Opin Gastroenterol.
2005;
21
454-460
MissingFormLabel
- 8
Labenz J, Borkenstein D B.
Pathophysiologie und Diagnostik der Refluxkrankheit.
Internist.
2003;
44
11-20
MissingFormLabel
- 9
Madisch A, Kulich K, Malfertheiner P. et al .
Impact of reflux disease on general and disease-related quality of life - evidence
from a recent comparative methodological study in Germany.
Z Gastroenterol.
2003;
41
1137-1143
MissingFormLabel
- 10
Ronkainen J, Aro P, Storskrubb T. et al .
Gastro-oesophageal reflux symptoms and health-related quality of life in the adult
general population - the Kalixanda study.
Aliment Pharmacol Ther.
2006;
23
1725-1733
MissingFormLabel
- 11
Hotz J, Madisch A, Classen M. et al .
Internationaler Konsensus zur Refluxkrankheit der Speiseröhre.
Deutsche Medizinische Wochenschrift.
2000;
125
1308-1312
MissingFormLabel
- 12
Ylitalo R, Ramel S, Hammarlund B. et al .
Prevalence of extraesophageal reflux in patients with symptoms of gastroesophageal
reflux.
Otolaryngol Head Neck Surg.
2004;
131
29-33
MissingFormLabel
- 13
Vaezi M.
Laryngitis and gastroesophageal reflux disease: increasing prevalence or poor diagnostic
tests?.
Am J Gastroenterol.
2004;
99
786-788
MissingFormLabel
- 14
Hölscher A, Bollschweiler E, Gutschow C. et al .
Gastroösophageale Refluxkrankheit. Welche Diagnostik ist zur Indikationsstellung bei
der gastro-ösophagealen Refluxkrankheit notwendig?.
Chirurg.
2005;
76
345-352
MissingFormLabel
- 15
Dent J, El-Serag H, Wallander M. et al .
Epidemiology of gastro-oesophageal reflux disease: a systematic review.
Gut.
2005;
54
710-717
MissingFormLabel
- 16
Bardhan K D, Royston C, Nayyar A K.
Reflux rising A disease in evolution?.
Gut.
2000;
46 (Suppl II)
A91
MissingFormLabel
- 17
Bretagne J F, Richard-Molard B, Honnorat C. et al .
Gastroesophageal reflux in the French general population: national survey of 8000
adults.
Presse Medicale.
2006;
35 (1)
23-31
MissingFormLabel
- 18
Ponce J, Vegazo O, Beltran B. et al .
Prevalence of gastro-oesophageal reflux disease in Spain and associated factors.
Alimentary Pharmacology & Therapeutics.
2006;
23 (1)
175-183
MissingFormLabel
- 19
Nocon M, Labenz J, Willich S N.
Lifestyle factors and symptoms of gastro-oesophageal reflux - a population-based study.
Alimentary Pharmacology & Therapeutics.
2006;
23
169-174
MissingFormLabel
- 20
Hollenz M, Stolte M, Labenz J.
Prävalenz der gastro-ösophagealen Refluxkrankheit in einer Allgemeinarzt Praxis.
Dtsch Med Wochenschr.
2002;
127
1007-1012
MissingFormLabel
- 21
Chiocca J, Olmos J, Salis G. et al .
Prevalence, clinical spectrum and atypical symptoms of gastro-oesophageal reflux in
Argentina: a nationwide population-based study.
Aliment Pharmacol Ther.
2005;
22
331-342
MissingFormLabel
- 22
Isolauri J, Luostarinen M, Isolauri E. et al .
Natural course of gastro-esophageal reflux disease: 17 - 22 year follow-up of 60 patients.
Am J Gastroenterol.
1997;
92
137-141
MissingFormLabel
- 23
Terry P, Lagergren J, Wolk A. et al .
Reflux-inducing dietary factors and risk of adenocarcinoma of the esophagus and gastric
cardia.
Nutr Cancer.
2000;
38
186-191
MissingFormLabel
- 24
Nilsson M, Johnsen R, Ye W. et al .
Prevalence of gastro-oesophageal reflux symptoms and the influence of age and sex.
Scand J Gastroenterol.
2004;
39
1040-1045
MissingFormLabel
- 25
Valle C, Broglia F, Pistorio A. et al .
Prevalence and impact of symptoms suggestive of gastroesophageal reflux disease.
Dig Dis Sci.
1999;
44
1848-1852
MissingFormLabel
- 26
Bollschweiler E, Ell C.
Plattenepithelkarzinom und Adenokarzinom des Ösophagus - Unterschiede in Epidemiologie,
Tumorbiologie, Diagnostik und Prävention.
Der Onkologe.
2004;
10
1178-1188
MissingFormLabel
- 27
Cook M B, Wild C P, Forman D.
A systematic review and meta-analysis of the sex ratio for Barrett’s esophagus, erosive
reflux disease, and nonerosive reflux disease.
American Journal of Epidemiology.
2005;
162
1050-1061
MissingFormLabel
- 28
Ronkainen J, Aro P, Storskrubb T. et al .
Prevalence of Barrett’s esophagus in the general population: an endoscopic study.
Gastroenterology.
2005;
129
1825-1831
MissingFormLabel
- 29
Ronkainen J, Aro P, Storskrubb T. et al .
High prevalence of gastroesophageal reflux symptoms and esophagitis with or without
symptoms in the general adult Swedish population: a Kalixanda study report.
Scand J Gastroenterol.
2005;
40
275-285
MissingFormLabel
- 30
Johnson D A, Fennerty M B.
Heartburn severity underestimates erosive esophagitis severity in elderly patients
with gastroesophageal reflux disease.
Gastroenterology.
2004;
126
660-664
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Elfriede Bollschweiler
Klinik und Poliklinik für Visceral- und Gefäßchirurgie der Universität zu Köln
Kerpener Str. 62
50931 Köln
Telefon: ++49/2 21/4 78 62 73
Fax: ++49/2 21/4 78 50 76
eMail: Elfriede.Bollschweiler@uk-koeln.de