Zusammenfassung
Fragestellung: Die beidseitige prophylaktische Brust- und Eierstockentfernung stellen derzeit die effektivsten Präventionsmethoden zur Vermeidung von Mamma- und Ovarialkarzinom für BRCA1- und BRCA2-Mutationsträgerinnen dar. Insbesondere die Mastektomie ist ein gravierender Eingriff in die körperliche Integrität und wird in Deutschland nur von relativ wenigen Risikopersonen gewählt. Über die Langzeitzufriedenheit nach prophylaktischer Brust- und Eierstockentfernung und deren Bewältigung ist bislang relativ wenig bekannt. Methodik: Anhand der Analyse zweier face-to-face-Interviews mit BRCA1-Mutationsträgerinnen 9 bzw. 16 Jahre nach prophylaktischer Mastektomie wurden mittels der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring der Entscheidungsprozess und die Langzeitzufriedenheit nach prophylaktischer Chirurgie untersucht. Ergebnisse: Es zeigte sich, dass beide Risikopersonen eine ausgeprägte Familienanamnese aufwiesen und wiederholt unkontrollierbare Krankheitsverläufe von Angehörigen, welche mit Mitte 20 bzw. 30 an Brustkrebs verstorben waren und kleine Kinder hinterließen, miterlebt hatten. Diese Faktoren motivierten die Entscheidung zur prophylaktischen Brustentfernung. Obwohl beide Frauen unter erheblichen peri- bzw. postoperativen Komplikationen zu leiden hatten und die Entscheidungsprozesse sehr unterschiedlich günstig abliefen, waren beide Risikopatientinnen nachträglich mit der Entscheidung zufrieden. Diskussion: Die Entscheidung für eine genetische Diagnostik der BRCA-Gene forcierte im Falle des Nachweises einer genetischen Veränderung die Entscheidung hinsichtlich einer prophylaktischen Chirurgie. Die mittels Genanalyse erhaltene Information reduzierte bei Risikopersonen die erlebte Ungewissheit. Die von beiden Hochrisikopatientinnen erlebte Angstreduktion nach prophylaktischer Mastektomie ließ Einschränkungen der Lebensqualität, die aus der Chirurgie resultierten, leichter akzeptieren. Konsequenzen für die Beratung werden beschrieben.
Abstract
Purpose: Bilateral prophylactic mastectomy and oophorectomy are currently the most effective prevention options for female carriers of the BRCA1 or BRCA2 gene. However, especially the mastectomy procedure is very invasive and is chosen rarely among high risk women in Germany. Little is known about how women cope with this surgery and their long-term satisfaction. Methods: Face-to-face interviews were conducted with two BRCA1 mutation carriers, who had undergone prophylactic mastectomy in their twenties 9 and 16 years ago. The process of decision making and long-term satisfaction were analysed using Mayring's qualitative content analysis. Results: Both high risk women had a significant family history of breast and ovarian cancer. They were repeatedly confronted with uncontrollable courses of disease in their relatives who died of breast cancer between the age of 20 and 30 and left small children behind. Although both women experienced different decision making and peri- and post-operative complications, both were satisfied with the decision for prophylactic surgery and showed no regret. Discussion: Deciding to obtain genetic testing pushed women towards further decision making concerning prophylactic surgery in case they carry a mutation. Information about carrier status reduced uncertainty even if the result was adverse. Both high risk women experienced a decrease in cancer related anxiety which may have heightened tolerance for quality of life related impairments. Implications for counseling are described.
Key words
Familiar breast and ovarian cancer - prophylactic surgery - decision making process - long-term satisfaction - counselling - qualitative study
Literatur
1
Hartmann L C, Schaid D J, Woods J E. et al .
Efficacy of bilateral prophylactic mastectomy in women with a family history of breast cancer.
N Engl J Med.
1999;
340 (2)
77-84
2
Hartmann L C, Sellers T A, Schaid D J. et al .
Efficacy of bilateral prophylactic mastectomy in BRCA1 and BRCA2 gene mutation carriers.
J Natl Cancer Inst.
2001;
93 (21)
1633-1637
3
Kauff N D, Satagopan J M, Robson M E. et al .
Risk-reducing salpingo-oovorectomy in women with a BRCA1 or BRCA2 mutation.
N Engl J Med.
2002;
346 (21)
1609-1615
4
Rebbeck T R, Lynch H T, Neuhausen S L. et al .
Prophylactic oophorectomy in carriers of BRCA1 or BRCA2 mutations.
N Engl J Med.
2002;
346 (21)
1616-1622
5 Vodermaier A. Prophylaktische Chirurgie bei Brust- und Eierstockkrebsrisiko aus psychologischer Perspektive. 2005
http://edoc.ub.uni-muenchen.de/archive/00004248/01/
6
Lalloo F, Baildam A, Brain A. et al .
A protocol for preventative mastectomy in women with an increased lifetime risk of breast cancer.
European J Surg Oncol.
2000;
26 (7)
711-713
7
Schmutzler R, Schlegelberger B, Meindl A. et al .
Beratung, Genetische Testung und Prävention von Frauen mit einer familiären Belastung für das Mamma- und Ovarialkarzinom. Interdisziplinäre Empfehlungen des Konsortiums „Familiärer Brust- und Eierstockkrebs” der Deutschen Krebshilfe.
Zentralbl Gynäkol.
2003;
125
494-506
8
Frost M H, Schaid D J, Sellers T A. et al .
Long-term satisfaction and psychological and social function following bilateral prophylactic mastectomy.
JAMA.
2000;
284 (3)
319-324
9
Hopwood P, Lee A, Shenton A. et al .
Clinical follow-up after bilateral risk reducing („prophylactic”) mastectomy: mental health and body image outcomes.
Psycho-Oncology.
2000;
9 (6)
462-472
10
Elit L, Esplen M J, Butler K. et al .
Quality of life and psychosexual adjustment after prophylactic oophorectomy for a family history of ovarian cancer.
Fam Cancer.
2001;
1
149-156
11
Fry A, Busby-Earle C, Rush R. et al .
Prophylactic oophorectomy versus screening: Psychosocial outcomes in women at increased risk of ovarian cancer.
Psycho-Oncology.
2001;
10
231-241
12
Robson M, Hensley M, Barakat R. et al .
Quality of life in women at risk for ovarian cancer who have undergone risk-reducing oophorectomy.
Gynecol Oncol.
2003;
89 (2)
281-287
13
Madalinska J B, Hollenstein J, Bleiker E. et al .
Quality-of-Life Effects of Prophylactic Salpingo-Oophorectomy Versus Gynecologic Screening Among Women at Increased Risk of Hereditary Ovarian Cancer.
J Clin Oncol.
2005;
23 (28)
6890-6898
14
Hatcher M B, Fallowfield L, A'Hern R.
The psychosocial impact of bilateral prophylactic mastectomy: prospective study using questionnaires and semistructured interviews.
BMJ.
2001;
322 (7278)
76
15
Metcalfe K A, Esplen M J, Goel V, Narod S A.
Psychosocial functioning in women who have undergone bilateral prophylactic mastectomy.
Psycho-Oncology.
2004;
13
14-25
16
Stefanek M E, Helzlsouer K J, Wilcox P M. et al .
Predictors of and satisfaction with bilateral prophylactic mastectomy.
Prev Med.
1995;
24 (4)
412-419
17
Lodder L N, Frets P G, Trijsburg R W. et al .
One year follow-up of women opting for presymptomatic testing for BRCA1 and BRCA2: emotional impact of the test outcome and decisions on risk management (surveillance or prophylactic surgery).
Breast Cancer Res Treat.
2002;
73 (2)
97-112
18
Metcalfe K A, Narod S A.
Breast Cancer Risk Perception Among Women Who Have Undergone Prophylactic Bilateral Mastectomy.
J Natl Cancer Inst.
2002;
94 (20)
1564-1569
19
Meiser B, Tiller K, Gleeson M A. et al .
Psychological impact of prophylactic oophorectomy in women at increased risk for ovarian cancer.
Psycho-Oncology.
2000;
9 (6)
496-503
20
Tiller K, Meiser B, Butow P. et al .
Psychological Impact of Prophylactic Oophorectomy in Women at Increased Risk of Developing Ovarian Cancer: A Prospective Study.
Gynecol Oncol.
2002;
86 (2)
212-219
21
Hallowell N.
A qualitative study of the information needs of high-risk women undergoing prohylactic oophorectomy.
Psycho-Oncology.
2000;
9
486-495
22
Swisher E M, Babb S, Whelan A. et al .
Prophylactic oophorectomy and ovarian cancer surveillance. Patient perceptions and satisfaction.
J Reprod Med.
2001;
46 (2)
87-94
23 Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim; Deutscher Studienverlag 1993
24 Festinger L. A Theory of Cognitve Dissonance. Stanford; Stanford University Press 1997
25 Siegrist J. Arbeit und Interaktion im Krankenhaus. Vergleichende medizinsoziologische Untersuchungen in Akutkrankenhäusern. Stuttgart; Enke 1978
26 Köhle K, Raspe H H. Das Gespräch während der ärztlichen Visite. Empirische Untersuchungen. München; Urban & Schwarzenberg 1982
27
Smith K R, West J A, Croyle R T. et al .
Familial context of genetic testing for cancer susceptibility: Moderating effect of siblings' test results on psychological distress one to two weeks after BRCA1 mutation testing.
Cancer Epidemiol Biomarkers Prev.
1999;
8
385-392
28
Borgen P I, Hill A D, Tran K N. et al .
Patient regrets after bilateral prophylactic mastectomy.
Ann Surg Oncol.
1998;
5 (7)
603-606
29
Payne D K, Biggs C, Tran K N. et al .
Women's regrets after bilateral prophylactic mastectomy.
Ann Surg Oncol.
2000;
7 (2)
150-154
30
Montgomery L L, Tran K N, Heelan M C. et al .
Issues of regret in women with contralateral prophylactic mastectomies.
Annuals of Surgical Oncology.
1999;
6 (6)
546-552
31
Josephson U, Wickman M, Sandelin K.
Initial experiences of women from hereditary breast cancer families after bilateral prophylactic mastectomy: a retrospective study.
Eur J Surg Oncol.
2000;
26
351-356
1 Sämtliche Namen wurden verändert.
Dr. phil. Andrea Vodermaier
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe - Großhadern · Ludwig-Maximilians-Universität München
Marchioninistraße 15
81377 München
Email: Andrea.Vodermaier@med.uni-muenchen.de