Psychiatr Prax 2007; 34(6): 292-301
DOI: 10.1055/s-2006-940066
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Krankheitslast von depressiven Erkrankungen in Deutschland

Ergebnisse aus dem Projekt European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD)The Burden of Depressive Disorders in GermanyResults from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD)Oliver  H.  Günther1 , 2 , Susanne  Friemel1 , 2 , Sebastian  Bernert2 , Herbert  Matschinger2 , Matthias  C.  Angermeyer2 , Hans-Helmut  König1 , 2
  • 1Stiftungsprofessur für Gesundheitsökonomie, Universität Leipzig
  • 2Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Universität Leipzig
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Abschätzung der von depressiven Erkrankungen in Deutschland verursachten Krankheitslast. Methoden In einer repräsentativen Bevölkerungsstichprobe (n = 3555) wurden Unterschiede in präferenzbasierten Bewertungen der gesundheitsbezogenen Lebensqualität sowie der Zahlungsbereitschaft für die Herstellung vollständiger Gesundheit zwischen an Depression erkrankten und nicht an Depression erkrankten Personen gemessen. Ergebnisse Je nach verwendetem Präferenzmaß lag die Summe der in Deutschland pro Jahr aufgrund von Depressionen verlorenen qualitätsadjustierten Lebensjahre (QALYs) zwischen 144 886 und 403 373. Die zusätzliche Zahlungsbereitschaft lag bei 4,3 Mrd. €. Schlussfolgerungen Depressive Erkrankungen verursachen eine erhebliche Krankheitslast, die jedoch je nach verwendetem Präferenzmaß deutliche Unterschiede aufweist.

Abstract

Objective The purpose of this study was to estimate and compare the disease burden of depression in Germany using preference-based valuations of depressive health states. Methods The data came from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD) in which a representative sample of 3555 non-institutionalised adults aged 18 years or older was interviewed in Germany. Computer assisted personal interviews included EQ-5D, SF-12, time trade-off (TTO) and contingent valuation (willingness-to-pay, WTP). Respondents in whom 12-month prevalence for a depressive disorder according to DSM-IV was identified, were compared to respondents without depressive disorders (controls). Disease burden was measured in terms of loss of quality-adjusted life years (QALYs) and loss of monetary benefit due to depression per year. Valuations of health-related quality of life (HRQL) were derived from EQ-5D (EQ VAS and EQ-5D Index), SF-12 (SF-6D Index) and TTO. Disease burden was estimated by calculating the difference between individual valuation of HRQL/WTP for full health of cases and mean valuation/WTP of controls matched by age and gender. Results were extrapolated to the total population. Results Depending on the valuation method, the loss of QALYs per year due to depression in Germany was 144 886 (TTO), 239 152 (EQ-5D Index VAS), 265 085 (EQ-5D Index TTO), 307 139 (EQ VAS) and 403 373 (SF-6D Index). The additional WTP for full health amounted to 4.3 billion Euro. Conclusions Depressive disorders caused a substantial disease burden. Subjects affected by depression showed lower preference-based scores compared to subjects without depression. However, calculated QALY losses varied strongly by valuation method.

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Prof. Dr. Hans-Helmut König

Universität Leipzig, Stiftungsprofessur für Gesundheitsökonomie, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie

Johannisallee 20

04317 Leipzig

Email: hans-helmut.koenig@medizin.uni-leipzig.de