Psychiatr Prax 2007; 34: S55-S56
DOI: 10.1055/s-2006-940171
Suchtmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verkürzung der akutstationären Verweildauer alkoholabhängiger Patienten und Anstieg der Wiederaufnahmerate - eine empirische Analyse der Zusammenhänge

Reducing Duration of Inpatient Treatment Results in a Higher Readmission Rate of Alcohol Addicted PatientsNorbert  Wodarz1 , Harald  Binder1 , Monika  Johann1 , Hermann  Spießl1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen In den letzten Jahren versuchten Kostenträger die stationäre Akutbehandlung Alkoholabhängiger drastisch zu verkürzen. Folge könnten schwerere Verläufe mit häufigerer Behandlungsnotwendigkeit sein. Methode 6341 Behandlungsfälle (1995 - 2002) wurden bezüglich des Zusammenhanges zwischen Verweildauer, erreichte Besserung (CGI) und Wiederaufnahmerate binnen 12 Monaten analysiert. Ergebnisse Bei einer signifikanten Abnahme der Verweildauern im Beobachtungszeitraum kam es zu einem signifikanten Anstieg der Wiederaufnahmeraten. Die erzielbare Besserung korrelierte mit der Verweildauer. Schlussfolgerung Weitere Untersuchungen müssen klären, welche Faktoren zu diesem Zusammenhang beitragen und welchen Einfluss diese Zunahme der „Drehtürbehandlung” auf die Kostenentwicklung hat.

Abstract

Objective During the last years there has been a tendency to shorten the duration of inpatient treatment of alcohol addicted patients. This is mostly due to financial reasons. This study aimed at falsifying the hypothesis that there was a decrease in the duration of inpatient treatment and an increase in the readmission rate of alcohol addicted patients. Methods We analyzed a cohort of 6341 treatment episodes between 1995 and 2002 by using regression models for the length of stay, clinical improvement according to Clinical Global Impression scale and risk for readmission within 365 days after discharge. Results There was a highly significant decrease in duration of inpatient treatment and a successive increase in readmission rates between 1995 and 2002. The most prominent increase in readmission rates could be seen in patients with 3 - 14 days of inpatient treatment. Moreover, clinical improvement was correlated with length of stay. Conclusions Further studies need to clarify the relevant variables contributing to this increase in readmission rates after shortening length of stay and the respective financial consequences.

PD Dr. med. Norbert Wodarz

Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg, Klinische Suchtmedizin

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Email: norbert.wodarz@medbo.de