Dtsch Med Wochenschr 2006; 131(40): 2208-2212
DOI: 10.1055/s-2006-951353
Originalarbeit | Original article
Diabetologie, Epidemiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nachweis eines bisher unerkannten Diabetes mellitus Typ 2 mittels Risikofragebogen

Effizienz beim allgemeinen Populations-ScreeningDetection of a previously unrecognized type 2 diabetes with a risk questionnaireEffectiveness of population-based screeningW. A. Scherbaum1 , 2 , H.-D Dicken1 , F. Verheyen3 , T. Baehring2
  • 1Deutsche Diabetes-Klinik, Deutsches Diabetes-Zentrum, Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heinrich-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
  • 2Klinik für Endokrinologie, Diabetologie und Rheumatologie, WHO Collaborating Centre for Diabetes und European Training Centre for Endocrinology & Metabolism, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf
  • 3Techniker Krankenkasse, Hamburg
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Publication History

eingereicht: 7.11.2005

akzeptiert: 20.7.2006

Publication Date:
04 October 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Die Erkennung bisher nicht-diagnostizierter Fälle von Diabetes mellitus ist von hohem medizinischen und gesundheitspolitischen Interesse. In unserer Studie wurde mit einem abgestuften Screening-Verfahren die Effizienz eines Diabetes-Risikofragebogens auf Populationsebene untersucht.

Patienten und Methodik: 58 254 Versicherte der Techniker Krankenkasse aus Thüringen und dem Raum Düsseldorf (34 179 Männer, 24 075 Frauen, alle 55 Jahre und älter) wurden mit dem Risikofragebogen angeschrieben. 21 218 Versicherte schickten den Fragebogen ausgefüllt zurück. Sie wurden erneut angeschrieben und auf die Möglichkeit einer ärztlichen Vorsorgeuntersuchung zur Diabetes-Früherkennung hingewiesen.

Ergebnisse: Die Daten von 4314 Teilnehmern der Vorsorgeuntersuchung (20,3 %) wurden ausgewertet. Dabei wurde die Nüchternblutglukose (NBG) bestimmt (n = 3888) und bei Bedarf ein oraler Glukosetoleranztest (OGTT) durchgeführt (n = 2048). In 192 Fällen (4,5 %) diagnostizierte der Hausarzt einen manifesten Diabetes mellitus, in 393 weiteren Fällen (9,1 %) eine gestörte Glukosetoleranz. Die Auswertung der dokumentierten Blutzuckerwerte ergab einen Hinweis auf einen manifesten Diabetes mellitus bei 3,5 % (per OGTT) und bei 10,3 % (per NBG), auf eine andere Form der Glukosetoleranzstörung bei 16,1 % (per OGTT) und bei 36,6 % (per NBG).

Folgerung: Bei den Teilnehmern der Vorsorgeuntersuchung wurden ein vorhandener Diabetes mellitus oder seine Vorstufen erfolgreich nachgewiesen. Für ein Diabetes-Screening auf Populationsebene ist der alleinige Einsatz des Risikofragebogens mit postalischem Versand jedoch nicht ausreichend.

Summary

Background and objective: The detection of unknown cases of diabetes mellitus is of great medical and public health interest. In the present study a stepwise screening procedure was used to examine the effectiveness of a diabetes-risk questionnaire at a population level.

Patients and methods: 58,254 insured persons (34,179 men and 24,075 women (55 years and older) enrolled in the Health Insurance "Techniker Krankenkasse" of Thuringia and the Duesseldorf area were contacted per mail to participate. 21,218 returned the questionnaire. They were contacted again and encouraged to participate in a medical check-up for early detection of diabetes.

Results: Data of 4,314 individuals (20.3%) who participated in the medical check-up were analysed. Their fasting blood glucose was measured (FBG, n=3,888) and, if necessary, they underwent an additional oral glucose tolerance test (OGTT, n=2,048). In 192 cases (4.5%) the general practitioner (GP) diagnosed manifest diabetes mellitus. In an additional 393 patients (9.1%) an impaired glucose tolerance was found. Analysis of documented blood glucose measurements suggested a manifest diabetes mellitus in 3.5% (by OGTT) and 10.3% (by FBG), as well as an impaired glucose tolerance in 16.1% (by OGTT) and 36.6% (by FBG).

Conclusions: These results demonstrate good effectiveness of the screening procedure among the participants of a medical check-up programme for early detection of diabetes mellitus and its precursors. However, the effectiveness of population-based diabetes screening with only a mailing of a risk questionnaire was unsatisfactory.

Literatur

  • 1 Adriaanse M C, Snoek F J, Dekker J M. et al . Perceived risk for type 2 diabetes in participants in a stepwise population-screening programme.  Diabet Med. 2003;  20 210-215
  • 2 American Diabetes Association . Screening for type 2 diabetes.  Diabetes Care. 2004;  27 11-14
  • 3 Baan C A, Ruige J B, Stolk R P. et al . Performance of a predictive model to identify undiagnosed diabetes in a health care setting.  Diabetes Care. 1999;  22 213-219
  • 4 Baehring T U, Schulze H, Bornstein S R, Scherbaum W A. Using the World Wide Web - a new approach to risk identification of diabetes mellitus.  Int J Med Inf. 1997;  46 31-39
  • 5 Borch-Johnson K, Lauritzen T, Glümer C, Sandbæck A. Screening for type 2 diabetes - should it be now?.  Diabet Med. 2003;  20 175-181
  • 6 Christensen J O, Sandbæk A, Lauritzen T, Borch-Johnsen K. Population-based stepwise screening for unrecognised type 2 diabetes is ineffective in general practice despite reliable algorithms.  Diabetologia. 2004;  47 1566-1573
  • 7 Connelly J, Cooper J, Mann A, Meade T WI. The psychological impact of screening for risk of coronary heart disease in primary care settings.  J Cardiovascular Risk. 1998;  5 185-191
  • 8 Reanalysis of European epidemiological data: the DECODE study group . Will new diagnostic criteria for diabetes mellitus change phenotype of patients with diabetes?.  BMJ. 1998;  317 371-375
  • 9 Franciosi M, De Berardis G, Rossi M C. et al . Use of the diabetes risk score for opportunistic screening of undiagnosed diabetes and impaired glucose tolerance: the IGLOO study.  Diabetes Care. 2005;  28 1187-1194
  • 10 Glümer C, Carstensen B, Sandbæk A. et al . A Danish diabetes risk score for targeted screening: the Inter99 study.  Diabetes Care. 2004;  27 727-733
  • 11 Griffin S J, Little P S, Hales C N, Kinmonth A L, Wareham N J. Diabetes risk score: towards earlier detection of type 2 diabetes in general practice.  Diabetes Metab Res Rev. 2000;  16 164-171
  • 12 Harris M I, Klein R, Welborn T A, Knuiman M W. Onset of NIDDM occurs at least 4 - 7 yr before clinical diagnosis.  Diabetes Care. 1992;  15 815-819
  • 13 Hauner H, Köster I, von Ferber L. Prävalenz des Diabetes mellitus in Deutschland 1998 - 2001. Sekundärdatenanalyse einer Versichertenstichprobe der AOK Hessen/KV Hessen.  Dtsch Med Wochenschr. 2003;  128 2632-2637
  • 14 Herman W H, Engelgau M M, Zhang Y, Brown M B. Use of GHb (HbA(1c)) to screen for undiagnosed diabetes in the US population.  Diabetes Care. 2000;  23 1207-1208
  • 15 Herman W H, Smith P J, Thompson T J, Engelgau M M, Aubert R E. A new and simple questionnaire to identify people at increased risk for undiagnosed diabetes.  Diabetes Care. 1995;  18 382-387
  • 16 Kerner W, Brückel J, Böhm B O. Definition, Klassifikation und Diagnostik des Diabetes mellitus. Aktualisierte Version auf den Webseiten der DDG „www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de”/Evidenzbasierte Leitlinien/Definition Scherbaum WA, Kiess U (Hrsg), Oktober 2004
  • 17 Lehnert H, Wittchen H -U, Pittrow D. et al . Prävalenz und Pharmakotherapie des Diabetes mellitus in der primärärztlichen Versorgung.  Dtsch Med Wochenschr. 2005;  130 323-328
  • 18 Lindström J, Tuomilehto J. The diabetes risk score: A practical tool to predict type 2 diabetes risk.  Diabetes Care. 2003;  26 725-731
  • 19 O’Connor P J, Rush W A, Cherney L M, Pronk N P. Screening for diabetes mellitus in high-risk patients: cost, yield and acceptability.  Eff Clin Pract. 2001;  4 271-277
  • 20 Rathmann W, Haastert B, Icks A. et al . High prevalence of undiagnosed diabetes mellitus in Southern Germany: target populations for efficient screening. The KORA survey 2000.  Diabetologia. 2003;  46 182-189
  • 21 Ruige J B, Neeling J N de, Kostense P J, Bouter L M, Heine R J. Performance of an NIDDM screening questionnaire based on symptoms and risk factors.  Diabetes Care. 1997;  20 491-496
  • 22 Spijkerman A M, Adriaanse M C, Dekker J M. et al . Diabetic patients detected by population-based stepwise screening already have a diabetic cardiovascular risk profile.  Diabetes Care. 2002;  25 1784-1789
  • 23 Stern M P, Williams K, Haffner S M. Identification of persons at high risk for type 2 diabetes mellitus: do we need the oral glucose tolerance test?.  Ann Intern Med. 2002;  136 575-581
  • 24 Taubert G, Winkelmann B R, Schleiffer T. et al . Prevalence, predictors and consequences of unrecognized diabetes mellitus in 3266 patients scheduled for coronary angiography.  Am Heart J. 2003;  145 285-291
  • 25 UK Prospective Diabetes Study Group . Tight blood pressure control and risk of macrovascular and microvascular complications in type 2 diabetes: UKPDS 38.  BMJ. 1998;  317 703-771

Prof. Dr. med. Werner A. Scherbaum

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