Psychiatr Prax 2007; 34: 127-129
DOI: 10.1055/s-2006-951840
Demenzen und ihre Früherkennung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Unterschiede im zerebralen Glukosestoffwechsel zwischen semantischer Demenz und frontotemporaler Demenz

Differences in Cerebral Glucose Metabolism Between Semantic Dementia and Frontotemporal DementiaStefan  Poljansky1 , Jörg  Marienhagen2 , Peter  Männer2 , Göran  Hajak1 , Helmut  Hausner1 , Bernd  Ibach1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Universität Regensburg am Bezirksklinikum
  • 2Abteilung für Nuklearmedizin am Klinikum der Universität Regensburg
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Publication Date:
13 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Mittels Positronenemissionstomographie (PET) werden Unterschiede im zerebralen Glukosestoffwechsel zwischen semantischer Demenz (SemD) und frontotemporaler Demenz (FTD) dargestellt. 8 Patienten mit SemD und 13 Patienten mit FTD wurden untersucht. Patienten mit SemD zeigten eine signifikante Stoffwechselminderung im linken Temporallappen im Vergleich zu den Patienten mit FTD. Bei den Patienten mit FTD lagen die relativ zur SemD hypometabolen Areale im rechten anterioren Gyrus cinguli und im rechten dorsolateralen Frontallappen. Im Gruppenvergleich lassen sich SemD und FTD also mittels PET gut voneinander abgrenzen.

Abstract

Objective Semantic dementia (SemD) and frontotemporal dementia (FTD) are prototypic syndromes associated with frontotemporal lobar degeneration (FTLD). This study aimed at detecting differences in cerebral metabolism between SemD and FTD using [18F]fluorodeoxyglucose positron emission tomography (PET). Methods PET scans of 8 patients with SemD and 13 patients with FTD were analysed using statistical parametric mapping (SPM2). Results A significant decrease in metabolism in SemD as compared to FTD could be shown in the left temporal lobe (middle, inferior and superior temporal gyrus, fusiform gyrus, parahippocampal gyrus; Brodmann areas 20, 21, 36, 37). In FTD, hypometabolism was confined to the right hemisphere (anterior cingulate gyrus; middle, superior, medial and inferior frontal gyrus; Brodmann areas 6, 8, 32, 45, 47) as compared to SemD. Conclusions These observations clearly indicate regional cerebral metabolism as a biological correlate for differences in clinical presentation of FTLD syndromes.

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Dr. med. Stefan Poljansky

Bezirksklinikum Regensburg

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93053 Regensburg

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