Zusammenfassung
Das physiologische Korrelat von Gallenwegskoliken sind rasche Druckerhöhungen bei
biliärer Abflußstörung. Ein therapeutischer pharmakologischer Ansatz ist die relaxierende
Wirkung von Hymecromon an den Gallenwegen. Studienziel: Da eine Symptomatik in der Regel postprandial auftritt, haben wir sonographisch untersucht,
ob Hymecromon die Kontraktion des Ductus hepatocholedochus (DHC) nach Einnahme einer
standardisierten Reizmahlzeit aufheben kann. Methode: Die Studie wurde prospektiv doppelblind und cross-over gegen Plazebo an 20 gesunden
Probanden durchgeführt. Die Weite des DHC wurde nüchtern und 20 min nach Einnahme
einer Reizmahlzeit sonographisch gemessen. Anschließend wurden entweder 400 mg Hymecromon
oder Plazebo i.v. verabreicht und die Meßreihe dann wiederholt. Ergebnisse: Nach Einnahme der Reizmahlzeit ging die Weite des DHC um maximal 20% nach 15 min
zurück. Während die Weite des DHC nach anschließender Gabe des Plazebo nur gering
zunahm, erhöhte sie sich nach Hymecromon um maximal 36% nach 10min. Schlußfolgerung: Die postprandial auftretende Kontraktion des DHC läßt sich innerhalb kurzer Zeit
durch die i. v.-Gabe von Hymecromon aufheben. Für die Untersuchung der physiologischen
Ablöufe erwies sich die Sonographie als besonders geeignet.
Abstract
The physiological correlate of biliary colic is a rapid increase in pressure in the
presence of biliary obstruction. The relaxing action of hymecromone on the biliary
tract provides a pharmacotherapeutic approach. Purpose: Since the symptoms usually occur postprandially, we used ultrasonography to examine
whether hymecromone could reverse the contraction of the common bile duct (CBD) after
ingestion of a standardised test meal. Method: The study was designed as a prospective, double-blind randomised cross-over study
versus placebo in 20 healthy volunteers. The width of the CBD was measured ultrasonographically
in the fasting subjects and 1, 3, 5,10,15 and 20 minutes after ingestion of a test
meal. The subjects were then given either 400 mg of hymecromone or placebo i.v. and
the measurement series was repeated. Results: After ingestion of the test meal the width of the CBD decreased by a maximum of 20%
after 15 minutes. While there was only a slight increase in the width of the CBD after
subsequent administration of placebo, a maximum increase of 36% was measured 10 minutes
after administration of hymecromone. Results: The postprandial contraction of the CBD can be reversed within a short time by i.v.
administration of hymecromone. Sonography proved a suitable tool for examining the
physiological changes.
Schlüsselwörter
Ductus hepatocholedochus - Diagnostik - Pharmakotherapie
Key words
Common bile duct - Diagnosis - Pharmacotherapy