Fortschr Neurol Psychiatr 1992; 60(10): 393-400
DOI: 10.1055/s-2007-1000663
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neuere Tendenzen in der Pharmakotherapie aggressiven Verhaltens bei psychisch Kranken

Recent Trends in Pharmacotherapy of Aggressive Behaviour in Mentally Disturbed PatientsT.  Steinert
  • Psychiatrisches Landeskrankenhaus Weissenau, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm, Ravensburg-Weissenau
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2008 (online)

Abstract

Patients with recurrent pathologic aggressive behaviour constitute a severe problem for psychiatric institutions. Besides of being dangerous towards others, these patients themselves suffer from a variety of negative consequences, such as the danger of long-term hospitalisation etc. Therefore, pharmacologic treatment in addition to psychotherapeutic and social interventions is not only ethically justified but mostly inevitable. This kind of combined treatment as a rather common procedure in psychiatric institutions leads time and again to fairly high doses of neuroleptics but not to satisfactory results. This article gives an overview of studies on the advantages and drawbacks of alternative substances: Benzodiazepines, beta-blockers, lithium salts, amine precursors and antiepileptics. Differential indications are described.

Zusammenfassung

Patienten mit rezidivierendem pathologischaggressiven Verhalten stellen für jede psychiatrische Einrichtung ein großes Problem dar. Außer der Fremdgefahrdung sind auch erhebliche Auswirkungen für den Patienten selbst in Rechnung zu stellen, so die Gefahr einer Dauerhospitalisierung. Neben psycho- und soziotherapeutischen Maßnahmen ist eine zusätzliche pharmakologische Therapie deshalb oft ethisch gerechtfertigt. Eine solche Therapie ist in psychiatrischen Einrichtungen weit verbreitet, meist jedoch nur mit hohen Dosen von Neuroleptika und unbefriedigendem Ergebnis. Die vorliegende Arbeit gibt eine Übersicht über Studien zum Einsatz anderer Substanzgruppen (Benzodiazepine, Betablokker, Lithiumsalze, Aminpräkursoren, Antiepileptika) und versucht, Indikationen abzugrenzen.