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DOI: 10.1055/s-2007-1001203
Die diagnostische Differenzierung dementieller Erkrankungen durch moderne bildgebende Verfahren
Diagnostic Differentiation of Dementing Diseases by Modern Imaging MethodsPublication History
Publication Date:
09 January 2008 (online)
Abstract
We present a review on recent neuroimaging techniques, like x-ray computed tomography (XCT), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET) and single photon emission tomography (SPECT) in dementia and related diseases. Significant new findings have been obtained using techniques reflecting proton density, regional brain perfusion and brain metabolism. In dementia of the Alzheimer type, for example, temporoparietal and sometimes also frontal reductions in cerebral blood flow and metabolism are characteristic. The infarctions found in multi-infarct dementia are especially well visualized on T2-weighted MRI images. Pick's disease is characterized by brain atrophy and decrease of radiotracer activity in the frontal lobes. In Huntington's chorea the metabolic rate on PET scan in the area of the caudate nuclei may be reduced even before signs and symptoms become apparent. Furthermore, neuroimaging provides us with fairly typical findings in Creutzfeld-Jakob's disease, alcoholic dementia, Wilson's disease, hydrocephalus, Parkinson's disease, progressive supranuclear ophthalmoplegia, Fahr's disease, and the olivopontocerebellar ataxias. Neuroimaging techniques, however, have always to be interpreted in conjunction with clinical findings, thus disclosing their full range of information.
Zusammenfassung
Es werden die Ergebnisse moderner bildgebender Verfahren wie Röntgen-Computertomographie (CT), Kernspinresonanztomographie (NMR), Positronen- -Emissions-Tomographie (PET) und Einzel-Photonen- Emissions-Computertomographie (SPECT) bei dementiellen Erkrankungen dargestellt. Wesentliche neue Resultate lassen sich v. a. mit solchen Verfahren gewinnen, die Parameter der Protonendichte, der Hirnperfusion und des Hirnmetabolismus liefern. Für die Alzheimer-Demenz (AD) haben sich recht charakteristische Befunde in Gestalt temporoparietaler, z. T. auch frontaler Perfusions- und Stoffwechselminderungen ergeben. Die ischämischen Läsionen der Multiinfarkt-Demenz (MID) sind im T2-gewichteten NMR-Bild besonders gut darzustellen. Der M. Pick zeichnet sich durch frontal betonte Substanz- und Aktivitätsminderungen aus. Bei der Chorea Huntington ist im Stoffwechsel-PET in der Regel schon bei Krankheitsbeginn ein ausgeprägter Caudatum-Hypometabolismus zu finden. Auch bei M. Creutzfeldt-Jakob, Hydrozephalus, Alkoholdemenz, M. Wilson, M. Parkinson, progressiver supranukleärer Ophthalmoplegie, M. Fahr und olivopontozerebellären Atrophien gibt es weitgehend typische Befunde. Diese können jedoch erst im Verbund mit klinischen Daten optimal gewürdigt werden.