Fortschr Neurol Psychiatr 1984; 52(1): 6-10
DOI: 10.1055/s-2007-1001995
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämodynamische Wirksamkeit von Karotisstenosen und Langzeitverlauf nach Karotisoperation

Haemodynamic Effectivity of Carotid Stenoses and Long-Term Course Following Carotid SurgeryTh.  Grobe , D.  Raithel , M.  Klupp , A.  Schröder
  • Nervenklinik und Chirurgische Klinik Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2008 (online)

Abstract

Between 1962 and 1980, a total of 706 patients with chronic arteriosclerotic vascular changes or kinking or coiling of the carotid artery, were subjected to surgery at the Surgical Department of the University Hospital at Erlangen. In 1981, a total of 703 patients were analysed to obtain information about the postoperative course.

In addition to a computation of the survival rates, together with the stroke rates, broken down by the clinical stage, the preoperative haemodynamic effect of the carotid stenosis was taken into account. Patients with transient ischaemic attacks or mild cerebral infarction affecting the carotid artery territory, revealed a favourable long-term survival rate, and a low rate of strokes, irrespective of whether haemodynamically effective carotid stenoses presented or not. Patients with asymptomatic carotid artery stenosis, with chronic cerebral ischaemia, with non-hemispheric attacks, and with completed cerebral infarction, revealed, all in all, no favourable survival rates.

For patients with preoperative haemodynamically effective carotid stenoses, the incidence of strokes was markedly lower than in patients without haemodynamically effective stenoses. This means that an indication for carotid artery surgery in these patients, can only be justified if the carotid stenosis is haemodynamically effective, but not if the stenosis is lowgrade.

Zusammenfassung

In der Chirurgischen Klinik der Universität Erlangen wurden in den Jahren 1962-1980 insgesamt 706 Patienten wegen chronischer arteriosklerotischer Gefäßveränderungen oder Schlingen- und Schleifenbildung an der A. carotis operiert. 1981 erfolgte eine Verlaufserhebung von 703 Patienten. Neben Berechnung der Überlebensraten und der Schlaganfallraten, aufgeschlüsselt nach klinischen Stadien, wurde die präoperative haemodynamische Wirksamkeit der Karotisstenosen berücksichtigt.

Patienten mit transitorischen ischämischen Attacken oder leichtem Hirninfarkt des Karotisgebietes hatten eine günstige Langzeitüberlebensrate und eine niedrige Schlaganfallrate, gleichgültig, ob haemodynamisch wirksame Karotisstenosen vorlagen oder nicht. Patienten mit asymptomatischen Karotisstenosen, mit chronischer zerebraler Ischämie, mit Nicht- Hemisphärenattacken und mit abgeschlossenem Hirninfarkt hatten insgesamt keine günstige Überlebensrate.

Die Schlaganfallhäufigkeit lag für Patienten mit präoperativ haemodynamisch wirksamen Karotisstenosen deutlich niedriger als bei Patienten ohne haemodynamisch wirksame Karotisstenose, eine Indikation zur Karotischirurgie kann somit für diese Patienten nur bei haemodynamisch wirksamen Karotiseinengungen vertreten werden, nicht jedoch bei geringgradigen Karotiseinengungen.