Fortschr Neurol Psychiatr 1984; 52(10): 358-361
DOI: 10.1055/s-2007-1002205
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schwere Migraine accompagnée mit computertomographischem Befund

Severe Migraine Accompagnée with CT FindingsA.  Möller , R.  Ackermann , F.  Thun
  • Universitäts-Nervenklinik Köln
    Radiologisches Institut der Universität Köln
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
10. Januar 2008 (online)

Abstract

Migraine accompagnée is associated with cerebral signs of irritation or failure, aphasic or paraphasic disturbances and Jacksonian attacks which appear together with the migraine attack. Present-day ideas on the pathogenesis of migraine headache indicate that such cerebral focal signs should be ascribed to vessel-dependent changes with transitory ischaemia. The article reports on a 24-year-old woman patient who had three Jacksonian attacks within a severe attack of migraine besides neurological signs originating from various cerebrovascular areas, as well as certain mental anomalies; this patient had a previous history of migraine with familial affiliations. The computerized tomogram, produced on the 5th day of disease, showed frontally-paramedially a zone with unsharp outlines without enhancement after administration of a contrast medium. All neurological signs, including the Jacksonian attacks, gradually receded in the course of time. Extensive additional diagnosis was performed, including angiography, to exclude any other underlying disease which could have been made responsible for the observed symptoms.

Zusammenfassung

Bei der Migraine accompagnée werden neurologische Reizoder Ausfallserscheinungen, aphasische oder paraphasische Störungen sowie gleichfalls im Zusammenhang mit dem Migräneanfall auftretende fokale Anfälle beobachtet. Heutigen Vorstellungen zur Pathogenese des Migräne-Kopfschmerzes entsprechend sind gefäßabhängige Veränderungen mit flüchtiger Ischämie für das Auftreten derartiger zerebraler Herderscheinungen anzuschuldigen. Es wird über eine 24jährige Patientin berichtet, die bei bestehender Migräneanamnese mit familiärer Belastung im Rahmen einer erneuten schweren Migräneattacke mit drei fokalen Anfällen erkrankte und verschiedenen zerebralen Gefäßprovinzen zuzuordnende Ausfälle neben psychischen Auffälligkeiten erkennen ließ. Das am fünften Krankheitstag erstellte Computertomogramm wies frontal-paramedian eine unscharf konturierte Zone ohne Enhancement nach Kontrastmittelgabe auf. Sämtliche Ausfallserscheinungen einschließlich der fokalen Anfälle bildeten sich allmählich zurück. Die umfangreiche Zusatzdiagnostik einschließlich der Angiographie schließt andersartige für die Symptomatik verantwortliche Grunderkrankungen aus.