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DOI: 10.1055/s-2007-1003120
Anästhesiologische Versorgung von 3665 Patienten in Rotkreuz-Hospitälern in Thailand, Libanon, Pakistan und Indonesien
Anaesthesiological Care in 3665 Patients in Red Cross Hospitals in Thailand, Lebanon, Pakistan and IndonesiaPublication History
Publication Date:
22 January 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Autoren waren Ende 1979 bis Anfang 1984 als Anästhesisten bei Rotkreuz-Einsätzen in chirurgischen Feldhospitälern an der thailändisch-kambodschanischen Grenze, der afghanisch-pakistanischen Grenze, in Libanon und Indonesien tätig. Insgesamt wurden 3665 zivile Notfallpatienten anästhesiologisch versorgt. 643 Patienten wurden in Lokalanästhesie operiert, 639 Patienten in Regionalanästhesie, meist Spinalanästhesie. Trotz grundsätzlicher Bevorzugung von Lokal- und Regionalanästhesietechniken mußten 65 % der Patienten (2383 Patienten) in Allgemeinanästhesie versorgt werden, die in 947 Fällen mit Halothan und in 1345 Fällen mit Ketamine aufrechterhalten wurde. 877 Allgemeinnarkosen wurden mit Ketamine in Raumluft-Spontanatmung durchgeführt, während bei 1238 Patienten eine Intubationsanästhesie erforderlich war. Trotz des hohen Risikos von sehen der Patienten und der operativen Eingriffe und angesichts einfacher bis primitiver Arbeitsbedingungen gab es keine anästhesiebedingten letalen Zwischenfälle. Die postoperative Letalität lag bei 2 %. Der Aufgabenbereich der Anästhesisten ging in allen Fällen über die reine Narkosetätigkeit hinaus, die teilweise auch nichtärztlichem Personal übertragen werden mußte, und umfaßte die präoperative Untersuchung und Notfallbehandlung, die postoperative Intensivtherapie, Konsiliardienste bei nichtchirurgischen Notfällen, Reanimationen und die Ausbildung einheimischer Helfer.
Summary
Between the end of 1979 and the beginning of 1984, the authors served as anaesthetists for Red Cross missions in surgical field hospitals on the Thai-Cambodian and the Afghan-Pakistan borders, in Lebanon, and in Indonesia. A total of 3665 civilian emergency patients were anaesthetised. 643 were operated on under local anaesthesia; 639, under regional anaesthesia, in most cases spinal anaesthesia. In spite of principal preference for local and regional anaesthetic techniques, 65 % of the patients (2383 patients) were managed under general anaesthesia, which was maintained with halothane in 947 cases and ketamine in 1345 cases. 877 general anaesthesias with ketamine were performed with spontaneous breathing of ambient air; endotracheal anaesthesia was necessary in 1238 patients. In spite of the high risk for the patients and of the operative interventions and in the light of the simple and sometimes even primitive working conditions, no anaesthesia-related fatalities occurred. Postoperative lethality was 2 %. In all cases, the duties of the anaesthesist involved more than performance of anaesthesia, which was sometimes assigned to paramedics. Other duties included preoperative examination, postoperative intensive care, consultation services in nonsurgical emergency cases, resuscitation, and training of local assistants.