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DOI: 10.1055/s-2007-1003833
Zur Therapie der konventionell nicht beherrschbaren Überwässerung durch Hämofiltration
Treatment of Conventionally Unmanageable Hyperhydration Via HaemofiltrationPublication History
Publication Date:
22 January 2008 (online)
Zusammenfassung
Es wird über drei extrakorporale Verfahren zur Behandlung medikamentös und respiratorisch nicht beherrschbarer pulmonaler Wassereinlagerung berichtet, von denen die maschinelle Hämofiltration (MHF) und die pumpengetriebene Hämo- bzw. Ultrafiltration (PHF bzw. PUF) apparative Voraussetzungen fordern, die ein in extrakorporalen Behandlungsmethoden geschultes Personal verlangen. Die Technik der kontinuierlichen arteriovenösen Hämofiltration (CAVH) dagegen ermöglicht diese Therapie auch den Intensivbehandlungsabteilungen, deren Krankenanstalten keine Dialysestation haben und die selber nicht in der Lage sind, maschinelle Verfahren durchzuführen. Die erforderlichen im Verhältnis niedrigen Heparindosen erlauben den Einsatz auch bei Frischoperierten und Verunfallten.
Obwohl wir über alle Behandlungsmöglichkeiten verfügen, setzen auch wir in gezielten Fällen die CAVH ein, weil sie - nn die Bilanzierung exakt durchgeführt wird - en Kreislauf am wenigsten belastet.
Summary
The authors report on three extracorporal methods for treating pulmonary hyperhydration which cannot be managed by drugs or respiratory measures. Of these three extracorporal treatment methods, mechanical haemofiltration (MHF) and pump-driven haemofiltration or ultrafiltration (PHF and PUF, respectively) require complicated equipment which can be operated only by personnel well-trained in extracorporal treatment methods. On the other hand, the third method can be handled even in intensive-care wards not equipped with dialysis facilities and which are not able to operate on a mechanical basis: This method is represented by the technique of continuous arteriovenous haemofiltration (CAVH), utilising relatively low doses of heparin so that the method can also be employed on freshly operated patients and accident victims.
Although all treatment facilities are available in the authors' hospital, the CAVH method is employed in specific cases, since it places least stress on circulation provided accurate balance of fluid turnover thus achieved is secured.