Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1983; 18(6): 316-319
DOI: 10.1055/s-2007-1003834
Der kritische Fall

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Miktionsstörung, eine harmlose Nebenwirkung der rückenmarksnahen Leitungsanästhesie?

Disturbance of Micturition - a Harmless Side Effect of Subdural Regional Anaesthesia?Ch. Lehmann, H. Roth
  • Anästhesie- und allgemeine Intensivbehandlungsabteilung des Städtischen Krankenhauses München-Neuperlach (Chefarzt: Dr. med. Charlotte Lehmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über eine Blasenentleerungsstörung nach Spinalanästhesie berichtet, die sich - unsachgemäß behandelt - erst nach zwei Monaten zurückbildete. Der neurologische Status ergab Ausfälle, die sowohl durch die Betäubung (Wurzelirritation im Bereich S 4 und 5 durch Spinalnadel und Einwirken des Lokalanästhesiemittels) als auch die Leistenhernienrezidiv-Operation (Irritation des N. genitofemoralis) bedingt waren. Da also eine Wurzelirritation bestand, konnte auch nicht ausgeschlossen werden, daß die primäre Entleerungsstörung Folge der Anästhesie und nicht des Eingriffes oder einer psychischen Komponente war. Die sich aus der an und für sich harmlosen Beeinträchtigung ergebende langfristige Atonie aber, die sogar die Anlage einer suprapubischen Blasenfistel erforderlich machte, hätte durch sachgemäße Nachbehandlung vermieden werden können.

Summary

The authors report on a disturbance of micturition following spinal anaesthesia which due to improper treatment took two months to resolve. The neurological status showed failures which were due both to the anaesthesia (irritation of root in the S 4 and S 5 regions by the spinal needle and action of the local anaesthetic agent) and to the surgery of a relapsing inguinal hernia (irritation of the genitofemoral nerve). Since a root irritation existed, we could not exclude the possibility that the primary disturbance of bladder emptying was due to the anaesthesia and not to the surgical procedure or a possible mental component. In any case, the long-term atony resulting from the basically harmless handicap - even requiring placement of a suprapubic bladder fistula - could have been avoided if the postsurgical treatment had been conducted properly and in accordance with good medical practice.

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