Zusammenfassung
Akute Darmischämien mit ihrer hohen Letalität von 70-90 % werden trotz moderner bildgebender
Methoden nur in etwa 50 % der Fälle richtig erkannt. Eine Verbesserung der ungünstigen
Prognose erscheint bei frühzeitiger Diagnostik möglich. Mit Hilfe hochauflösender
Realtime-Ultraschall-Geräte - möglichst 5 MHz Linear- oder Konvex-Schallköpfe - sind
ischämische Darmwandveränderungen darstellbar. Voraussetzung ist eine subtile Untersuchungstechnik.
Abhängig vom Schweregrad und Stadium der mesenterialen Durchblutungsstörung sind folgende
Befunde zu erhe ben:
Ödematöse Wandschwellung, intramurale Luft (“Pneumatosis intestinalis”), freie Flüssigkeit,
freie Luft, ggf. auch Luft im Pfortadersystem. Bei günstigen Untersuchungsbedingungen
lassen sich duplexsonographisch auch die entsprechenden Stenosen oder Verschlüsse
an den Mesenterialgefäßen nachweisen. Die Sonographie ist zur Akutdiagnostik und Verlaufsbeurteilung
der intestinalen Durchblutungsstörungen gut geeignet. Eine Angiographie sollte präoperativ
und zur Frage der non-okklusiven Formen der Darmischämie eingesetzt werden.
Abstract
Acute intestinal ischaemias, which are associated with a high mortality of 70-90 per
cent, are prperly identified in only about 50 % of the cases despite the use of update
imaging methods. Improvement of the unfavourable prognosis appears possible if diagnosis
is effected early enough. With the help of high-resolution real time Sonographie equipment
- as far as possible with 5 M Hz linear or convex transducers - ischaemic changes
of the intestinal wall can be detected. However, a sophisticated examination technique
is necessary. The following findings must be sought for, depending on the degree of
severity and the stage of the mesenterial disturbance of blood flow:
Oedematous swelling of the intestinal wall; intramural air (“pneumatosis intestinalis”);
free liquid; free air; possibly also air in the portal venous System. If the conditions
of examination are favourable, it is also possible to identify the relevant stenose
or occlusions at the mesenteric vessels by means of Duplex sonography. Sonography
is well suited for acute diagnosis and followup assessment of intestinal flow disturbances.
Angiography should be used preoperatively and to clarify the problem of non-occlusive
types of intestinal ischaemia.
Schlüsselwörter
Darmischämie - Akutdiagnostik - Pneumatosis intestinalis - Duplexsonographie
Key words
Intestinal ischaemia - Acute diagnosis - Pneumatosis intestinalis - Duplex sonography