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DOI: 10.1055/s-2007-1007943
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Zur Frage der offenen oder arthroskopischen Synovektomie des Kniegelenkes bei chronischer Polyarthritis
Open or Arthroscopic Synovectomy of the Knee in Rheumatoid ArthritisPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)
Abstract
Synovectomy of the knee has settled as a standard procedure in rheumatoid patients. The clincal outcome mainly depends on the radicality of the removal of synovial tissue. Using modern arthroscopic techniques and shaver systems, arthroscopic synovectomy of the knee seems to be as radical as the conventional open technique. Do the clinical results confirm this hypothesis?
The clinical findings in 24 knees after conventional open synovectomy (group I), in 24 knees following arthroscopic synovectomy (group II) and in 24 knees after arthroscopic synovectomy in combination with synoviorthesis (group III) were compared.
The diagnosis was RA in all cases. The average follow-up was five years. Patients of all groups reported as well a reduction in complaints and swelling as an improvement in walking-ability and in the ability to climb up stairs. At follow-up clinical findings showed a slight increase of ROM and recurrent swelling in eight knees of group I, in four knees of group II and in three knees of group III. The overall results were assessed by the Klein-score. An average increase was found in group I from 33.9 to 61 points, in group II from 36.6 to 68.5 points and in group III from 36.2 to 74 points. Radiographically a slight increase in Larsen categories in all groups was observed.
Five years postoperatively the clinical outcome following careful arthroscopical synovectomy is as favourable as after conventional open synovectomy Arthroscopically synovectomized patients seem to profit from additional synoviorthesis.
Zusammenfassung
Zur Beantwortung der Frage, ob mit der arthroskopischen Synovektomie ähnlich gute lokale Behandlungsergebnisse der chronischen Polyarthritis (c.P.) erzielt werden können wie mit der bewährten offenen Synovektomie, wurden jeweils 24 arthritische Kniegelenke durchschnittlich 5 Jahre nach offener Synovektomie (Gruppe I), arthroskopischer Synovektomie (Gruppe II) und arthroskopischer Synovektomie in Kombination mit einer anschließenden chemischen Synoviorthese (Gruppe III) nachuntersucht.
Bei der Auswertung der anamnestischen Angaben und der Befunde nach dem Klein-Score ergab sich eine durchschnittliche Zunahme des Punktwertes in Gruppe I von 33,9 auf 61 Punkte, in Gruppe II von 36,6 auf 68,5 Punkte und in Gruppe III von 36,2 auf 74 Punkte. Bei der radiologischen Verlaufskontrolle wiesen die Kniegelenke aller drei Gruppen im Mittel eine leichte Zunahme sowohl der arthritischen als auch der sekundärarthrotischen Veränderungen auf.
Die mittelfristigen klinischen Ergebnisse nach arthroskopischer Kniegelenksynovektomie bei c.P. sind bei möglichst radikaler Entfernung der entzündlich veränderten Gelenkinnenhaut mindestens ebensogut wie die Ergebnisse nach konventioneller offener Synovektomie. Eine zusätzlich postoperativ durchgeführte Synoviorthese scheint die Ergebnisse tendenziell noch zu verbessern.