Summary
A new modification of the technique for plication and suspension of the pulmonary
artery in critically ill infants and children is described. The technique consists
of (1) left lobe thymectomy, (2) insertion of a polytetrafluoroethylene sheet to provide
complete coverage of pericardium, (3) plication of dilated pulmonary artery and (4)
suspension of plicated pulmonary artery to the left side of the anterior chest wall.
We employed this technique in 7 patients with respiratory distress due to tracheal
and/or broncheal compression with massive left-to-right shunt (5 patients) and with
absent pulmonary valve (2 patients). Five of these patients (71 %) could be weaned
from the respirator in the postoperative phase with this surgery. Although this procedure
is palliative, this simple technique might be one of the choices for critically ill
infants and children.
Es wird über 7 Kinder im Alter von 3-22 Monaten berichtet, die alle eine erheblich
erweiterte Pulmonalarterie infolge eines massiven intrakardialen links-rechts Shunts
(5 Fälle mit VSD) oder einer fehlenden Pulmonalklappe (2 Fälle) hatten, was zu einer
Kompression der Trachea oder des linken Hauptbronchus geführt hatte. Die Kinder mußten
deshalb präoperativ beatmet werden. Die Operation bestand in der linksseitigen Thymektomie,
der Anbringung eines PTFE-Flickens zur Perikarddeckung, der Raffung der dilatierten
A. pulmonalis und ihrer Aufhängung linksseitig an der vorderen Brustwand. Vier der
5 Kinder mit VSD konnten postoperativ extubiert werden, bei einem Kind war das erst
5 Monate später nach Verschluß des VSD möglich. Von den beiden Kindern mit fehlender
Pulmonalklappe konnte eines nach der Operation extubiert werden, das andere starb
3 Monate später nach einer Fontan-Operation.
Key words
Airway obstruction - Congenital heart disease - Suspension of pulmonary artery - Polytetrafluoroethylene
sheet