Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(1): 43-48
DOI: 10.1055/s-2007-1013819
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Influence of Age and other Risk Factors on the Results of Coronary Reoperation

Der Einfluß des Alters und anderer Risikofaktoren auf die Ergebnisse koronarer Re-OperationenT. Noppeney, U. Eberlein, L. Langhans, J. von der Emde
  • Department of Cardiac Surgery, Erlangen University, Erlangen, Germany
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Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In a retrospective analysis of 115 patients who underwent a coronary reoperation betwoen 1984 and 1989, we studied the influence of age and other risk factors on the perioperative morbidity and mortality and on the long-term rosults. The mean ago of the population was 59.4 years, 55 patients were below 60, 52 between 60 and 70 and 8 patients over 70 years, respectively. The distribution of risk factors was similar to other populations suffering from coronary heart desease. The mean time between first and second coronary Operation was 7.1 years. Complete revascularisation at the reoperation could be achieved in only 20.9 % (n = 24) of the patients. A mean of 1.9 vein grafts were implanted. The perioperative mortality (within 30 days) was 5.2 % (n = 6) for the whole group, whereas the highest mortality rate could be observed in the patients aged over 70 with 25 % (n = 2). The incidence of perioperative complications was also higher in the elderly patients, comparing them to the whole group.

Mean follow-up time was 39 months. During follow up 14 patients (12.4%) died, most of the deaths were cardiac related. The cumulative survival rate was 91 % aftcr one, 90% after three, and 88 % after five years. We found no statistically significant differences in the survival rates and the myocardial infarction rates regarding the different age groups. The exercise capacity and functional Status at the time of follow up were quite acceptable. The results obtained with our retrospective study showed that age as risk factor influenced the perioperative results, but that in the long term even patients aged over 70 years benefited from the coronary reoperation.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Studie von 115 Patienten, die sich zwischen 1984 und 1989 einer koronaren Rezidivoperation unterzogen, haben wir den Einfluß verschiedener Risikofaktoren, speziell des Alters, auf die porioperative Morbidität und Mortalität sowie auf die Langzeitergebnisse untersucht.

Das Durchschnittsalter der Gruppe betrug 59,4 Jahre, 55 Patienten waren jünger als 60, 52 zwischen 60 und 70 und 8 Patienten über 70 Jahre alt.

Die Häufigkeit und Verteilung der Risikofaktoren war vergleichbar anderen Koronarpopulationen. Das mittlere Intervall zwischen erster und zweiter Operation betrug 7,1 Jahre. Eine komplette Revaskularisation bei der Reoperation konnte nur in 20,9 % der Fälle (n = 24) erreicht werden. Durchschnittlich wurden 1,9 Venentransplantate bei der Reoperation implantiert.

Die perioperative Sterblichkeit (innerhalb 30 Tagen) betrug 5,2% (n = 6) für das Gesamtkollektiv.

Die höchste Sterblichkeitsrate wiesen Patienten über 70 Jahre auf mit 25 % (n = 2). Auch die perioperative Komplikationsrate war bei älteren Patienten höher im Vergleich zum Gesamtkollektiv. Die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit betrug 39 Monate. 14 Operierte (12,4%) starben in der Zwischenzeit. Die kumulierte Überlebensrate betrug 91 % nach einem, 90% nach drei und 88 % nach fünf Jahren. Zwischen den einzelnen Alters- und Risikogruppen bestanden keine statistisch signifikanten Unterschiede bezüglich der Überlebens- und Infarktfreiheitsrate.

Die Resultate unserer Analyse zeigen, daß vor allem Alter als Risikofaktor die perioperativen Ergebnisse beeinflußt. Betrachtet man den Langzeitverlauf, so profitieren auch Patienten über 70 Jahre von der koronaren Rezidivoperation.