Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(2): 118-120
DOI: 10.1055/s-2007-1013834
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Coronary Artery Bypass Surgery in Patients with Severe Leftventricular Dysfunction

Koronarchirurgie an Patienten mit schwer eingeschränkter linksventrikulärer FunktionP. S. Olsen, E. Kassis, U. Niebuhr-Jørgensen
  • Department of Cardiothoracic Surgery and Department of Cardiology, Gentofte Hospital, Hellerup, Denmark
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Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In the period 1988-91 31 pationts with depressed function of the left ventricle but without valvular disease or congestive heart failure underwent coronary arterial bypass surgery. The median number of previous infarctions was 1.7 (0-4). Four patients had no history of previous myocardial infarction. All patients had ischemic heart disease and significant stenoses of the circumflex artery, the left anterior descendent artery, or the right coronary artery. Preoperatively the mean left-ventricular ejection fraction (LVEF) was 20% (9-26) judged by echocardiography. The median number of peripheral anastomoses was 4.9 (2-7). The perioperative mortality was 9.7%. One year survival was 90 %. Postoperatively the median LVEF increased to 35 % (11-50). After surgery the working capacity increased in 71 % of the patients.

This study has demonstrated that coronary arterial bypass surgery in patients with ischemic heart disease and poor left-ventricular function caused mainly by perfusion defects may result in symptomatic and functional benefit.

Zusammenfassung

Es wird über die Ergebnisse koronarchirurgischer Eingriffe an 31 Patienten mit einer EF von 9-26% (im Mittel 20%) berichtet. Patienten mit Vontrikelaneurysmen, Klappenläsionen oder kongestiver Herzinsuffizienz wurden von dieser Studie ausgeschlossen. Alle Patienten mit einer EF unter 20 % erhielten eine Thallium-Scintigraphie in Ruhe und unter Belastung. Unter diesen fanden sich 12 Patienten mit reversiblen Perfusionsdefekten im Myokard. Drei Patienten verstarben postoperativ (9,7%). Die echokardiographisch bestimmte EF zeigte einen Anstieg von präoperativ 23 % auf postoperativ 35 %. Ein Jahr nach der Operation lebten noch 25 Patienten, von diesen zeigten 22 eine verbesserte Myokardfunktion.