Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(2): 84-88
DOI: 10.1055/s-2007-1013913
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Autotransfusion and Hemoseparation in Cardiac Surgery

What can be Saved in Cardiac Reoperations and Operations of Thoracic Aortic Aneurysms?Autotransfusion und Hämoseparation in der Herzchirurgie. Was läßt sich bei Reoperationen und Operationen von thorakalen Aortenaneurysmen wiedergewinnen?W. Dietrich, A. Barankay, G. Dilthey, J. A. Richter
  • Institute for Anesthesiology, German Heart Center Munich, FRG
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Publication History

1988

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In 149 patients, scheduled for cardiac reoperations, repair of cyanotic heart disease or resection of aneurysms of the ascending or descending aorta, the effect of intraoperative hemoseparation was studied. The amount of autologous blood which was collected before, during, and after systemic heparinisation and processed to washed packed red cells was registered. Mean packed cell quantities gained intraoperatively were: 1275 (1006-2067) ml (descending aortic aneurysm), 1800 (1186-2500) ml (ascending aortic aneurysm), 1524 (1030-1801) ml (Single valve rereplacement), 1896 (1398-2368) ml (double valve rereplacement), 946 (800-1050) ml (coronary artery reoperation), 1362 (922-1455) ml (cyanotic heart disease) and 1519 (1194-2066) ml (miscellaneous cardiac operations). In 35 patients more than 2000 ml and in 14 patients more than 3000 ml packed cells were harvested. Based on body weight, relatively more packed cells could be gained in patients with cyanotic heart disease (41 ml/kg) than in the other groups (21 ml/kg). In these young patients the application of a smaller centrifuge bowl (125 ml) can be helpful. These results demonstrate that cell saving by means of a cell separator with a special suction line and collecting system can help to reduce the donor blood requirement in cardiac operations, in which large intraoperative blood loss is anticipated.

Zusammenfassung

An 149 Patienten mit kardialen Reoperationen, zyanotischen Herzvitien bzw. Operationen von Aneurysmen der aszendierenden oder deszendierenden Aorta wurde untersucht, wieviel autologes Blut intraoperativ durch Hämoseparation gewonnen werden kann. Es wurden die Mengen autologen Blutes, die vor, während und nach der systemischen Heparinisierung gewonnen und zu autologem Erythrozytenkonzentrat aufgearbeitet wurden, gemessen. Insgesamt wurden 1275 (1006-2067) ml (Aorta descendens Aneurysma), 1800 (1186-2500) ml (Aorta ascendens Aneurysma), 1524 (1030-1801) ml (Einzelklappenreersatz), 1896 (1398-2368) ml (Doppelklappenreersatz), 946 (800-1050) ml (Remyokardrevaskularisierung), 1362 (922-1455) ml (zyanotische Herzfehler) sowie 1519 (1194-2066) ml (sonstige Operationen) Erythrozytenkonzentrat separiert. Bei 35 Patienten wurden mehr als 2000 ml, bei 14 Patienten mehr als 3000 ml Erythrozytenkonzentrat gewonnen. Besonders bei zyanotischen Herzfehlern war die Ausbeute mit 41 ml/kg Körpergewicht (übrige Gruppen: 25 ml/kg KG) sehr hoch. Bei diesen meist jungen Patienten kann die Verwendung einer kleineren Zentrifugenglocke im Zellseparator mit einem Füllvolumen von 125 ml nützlich sein. Diese Ergebnisse zeigen, daß der Einsatz eines Zellseparators mit speziellem Heparinsauger in der Herzchirurgie bei zu erwartenden hohen Blutverlusten zur Reduzierung des Fremdblutverbrauchs mit beitragen kann.