Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(1): 36-39
DOI: 10.1055/s-2007-1013927
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Infrarenal Aortic Occlusion in the Rabbit to Assess the Effect of Flunarizine in the Prevention of Ischemic Spinal Cord Injury

Infrarenale Aortenokklusion im Kaninchenmodell: Kann der Kalziumkanalblocker Flunarizin eine Rückenmarkschädigung verhüten?B. de Mol1 , R. Hamerlijnck, T. Janssen2 , A. Jageneau2
  • St. Antonius Hospital Nieuwegein, The Netherlands
  • 1Currently Academic Medical Centre, Amsterdam
  • 2Janssen Research Laboratories, Beerse-Belgium
Further Information

Publication History

1990

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Infrarenal aortic occlusion in rabbits to produce paraplegia is possible in large series and can be achieved without any side-effects of anesthetic drugs. This model was tested for its suitability to investigate the use of calcium-channel blockers, which potentially reduce or prevent ischemic spinal cord damage. In a pilot study 26 rabbits were treated with 0.1 mg/kg Flunarizine i.v. prior to occlusion and 38 animals served as control. Groups were compared where the aorta was occluded for 10,15, 20, 25 or 30 min. No reduction of paraplegia in the Flunarizine groups was observed, apart from in the 15-min occlusion subset: here the number of unaffected animals was significantly greater (p < 0.05). At histopathological examination the number of ischemic spinal cord Segments was reduced (p < 0.03). It is concluded that Flunarizine could not reduce the cellular damage of the spinal-cord due to complete and global ischemia after an aortic occlusion interval exceeding 15 min. The narrow interval between potential recovery (15 min) and definite paraplegia (20 min) makes this rabbit paraplegia model less appropriate for testing of calcium-channel blockers which are presumed to have a moderate effect on the reduction of spinal cordischemia.

Zusammenfassung

Es wird über ein Kaninchen-Tiermodell berichtet, in dem durch eine infrarenale Aortenokklusion eine Paraplegie erzeugt wurde. Mit Hilfe dieses Modells wurde getestet, ob der Kalziumkanalblocker Flunarizin eine Reduktion der Paraplegie bewirken kann. Zu diesem Zweck erhielten die Tiere 30 Minuten vor der Okklusion eine Bolusinjektion von 0,1 mg/kg Flunarizin. Die Aortenokklusion wurde über 10,15, 20, 25 und 30 Minuten aufrechterhalten. Eine Reduktion der Paraplegie durch Flunarizin war nicht erkennbar, allerdings war in der Gruppe mit der 15-Minuten-Okklusion der Anteil der nicht-geschädigten Tiere größer. Die histo-pathologische Untersuchung des Rückenmarks zeigte keine Unterschiede zwischen behandelten Tieren und Kontrolltieren. Die Autoren sind der Meinung, daß dieses Paraplegie-Modell wegen des engen Intervalls zwischen möglicher Erholung nach 15 Minuten und definitiver Paraplegie nach 20 Minuten kein geeignetes Modell ist, um die Wirkung eines solchen Kalziumkanalblockers auf die Ischämie des Rückenmarks zu testen.