Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(2): 81-84
DOI: 10.1055/s-2007-1013937
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Postoperative Arrhythmias and Risk Factors after Open Heart Surgery

Postoperative Arrhythmien nach offener HerzchirurgieR. Chiolero, A. Borgeat, A. Fisher
  • Departement of Anesthesiology and Cardiovascular Surgery, Lausanne, Switzerland
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Publikationsverlauf

1990

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

Cardiac arrhythmias were recorded during 24 hours in 40 consecutive patients requiring open-heart surgery, using continuous Holter monitoring. Most patients developed both supraventricular and ventricular arrhythmias. Complex ventricular arrhythmias were detected in 31 patients (78%) and 2 patients suffered an immediate postoperative myocardial infarction. The following risk factors were considered: age, sex, type of heart disease, preoperative left ventricular ejection fraction, cardiopulmonary bypass and aortic clamping duration, length of anesthesia, dopamine administration, and maximal level of CK and CK-MB. Only dopamine administration, even in low renal dose, was associated with the number and severity of ventricular arrhythmias.

Zusammenfassung

Es wurden 40 Patienten 24 Stunden nach einem herzchirurgischen Eingriff (21× aorto-koronarer Venenbypass, 12× klappenchirurgischer Eingriff, 4× aorto-koronarer Venenbypass plus klappenchirurgischer Eingriff und 3× andere) mittels Holter-Monitoring in bezug auf Arrhythmien untersucht. Die meisten Patienten erfuhren supraventrikuläre und ventrikuläre Arrhythmien, bei 31 Patienten traten Komplexe ventrikulärer Arrhythmien auf, 2 erlitten einen postoperativen Myokardinfarkt. Bezüglich möglicher Risikofaktoren wurden Alter, Geschlecht, Art der Herzkrankheit, präoperative Ejektionsfraktion, extrakorporale Zirkulation, Aortenabklemmzeit, Dauer der Anästhesie, Dopamin-Anwendung und maximale Werte von CK und CKMB überprüft. Es konnte keine Korrelation zwischen diesen Faktoren und den Arrhythmien gefunden werden. Die Autoren beobachteten lediglich eine Häufung der Arrhythmien bei der Anwendung von Dopamin, ohne jedoch eine Kontrollgruppe vorweisen oder dieses Phänomen näher analysieren zu können.